2718
Sök

Volvo b23A sprutar bensin

77 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
hej, har en b23a med strömberg förgasaren. har ett konstigt problem.

där luften går in, i den här svarta runda plastmojängen som sitter på förgasare, går det in två slangar. den ena av den slangen slutar i luftröret. den andra går vidare in i förgasaren.

dessa två slangar går sedan till någon slags ventil eller liknande, som sitter till höger om bromsservon på torpeden. ifrån denna "ventil" går det sedan en slang som slutar under bilen. det är plus fram till "ventilen och jord finns. men det verkligen öser bensin ur den! istället för att förbränna bensinen går det rakt ut under bilen. det enda jag gjort med förgasaren är att jag gjort rent den noga inuti och utanpå, bytt membran och olja. samt snålställde den lite.

vad kan detta vara för fel ? är den såkallade ventilen trasig eller blev det något sned steg när jag gjorde rent den ?

tacksam för svar !

man lever bara en gång,så se till att ha så kul som möjligt!

21 761 Inlägg
7 november 2008
Det verkar ju som att ventilen inte stänger som den ska. När tändningen är avslagen så ska ventilen vara öppen för att leda ut bensinångor, detta ska tydligen underlätta varmstarter. När tändningen är påslagen så ska ventilen stängas, då ska det inte kunna spruta ut en massa bensin under bilen vad jag förstår.

Någon annan får väl ge mer råd, har inte riktigt förstått mig på den där ventilen.

1 798 Inlägg
7 november 2008
Förgasaren flödar ju ordentligt om den leder ut soppa denna väg, mest troligen nålventilen som du inte fått rätt då du hade isär förgasaren. Nålventilen sitter vid flottören och reglerar inkommande bränsle.

21 761 Inlägg
7 november 2008
Hilmer: Jag bråkade med en 245 (B23) för något år sedan, då var problemet ungefär likadant. Skruvade isär förgasaren och justerade flottören, rengjorde även nålventilen. Sedan tror jag att jag pillade litegrann vid den där varmstartsventilen också, minns inte riktigt.

Tror du att felet egentligen var att förgasaren flödade och att justeringen av flottören+nålventilen var det som fick bort felet?

Om ditt användarnamn tillhör samma person som jag tror, då bör du nog kunna 240 utan problem. smile
Senast redigerat av Drönirettab (7 november 2008)

1 798 Inlägg
7 november 2008
Drönirettab skrev:
Hilmer: Jag bråkade med en 245 (B23) för något år sedan, då var problemet ungefär likadant. Skruvade isär förgasaren och justerade flottören, rengjorde även nålventilen. Sedan tror jag att jag pillade litegrann vid den där varmstartsventilen också, minns inte riktigt.

Tror du att felet egentligen var att förgasaren flödade och att justeringen av flottören+nålventilen var det som fick bort felet?

Om ditt användarnamn tillhör samma person som jag tror, då bör du nog kunna 240 utan problem. smile

Det ska alltså inte mycket skit till för att nålventilen inte ska kunna stänga, det är ju enormt små kanaler.
Även om man tycker sig fått bort all skit så kan man missa nåt, i detta fallet kan det så klart även bero på en feljustering men det är ju svårt att avgöra då man oftast passar på att "göra allt" när man ändå har sönder det.

Jo, jag har ju haft några 240is under årens lopp;)

551 Inlägg
7 november 2008
min gjorde likadant, den sprutade bensin överallt.. kastade den i sjön o hämtade en ny på skroten för 50 kr.. så va de problemet löst haha

You can't B serious, oh K

Sök