2548
Sök

Kan någon förklara detta för mig? Svensksåld eller ej?

385 Inlägg
7 november 2008
#21
BMWgrabben skrev:
Som rubriken lyder..

Står i annonsen att bilen är svsåld och på vv.se så står de att den inte är direktimporterad, alltså svsåld. Men sen så står det:

I trafik första gången i Sverige: 2006-04-08
I trafik första gången i utlandet: 1994-01-13

Bilen: http://www.blocket.se/vi/18290689.htm?ca=9_s

Killen som säljer bilen ljuger helt enkelt. Den är importerad -04...

Jag förstår inte varför folk ska ljuga om sånt? Det syns ju direkt på regnumret! =S
Vilken IDIOT!

Edit: ...eller -06 eller vad det blir.
Senast redigerat av KG (7 november 2008)

Nismo
758 Inlägg
7 november 2008
#22
Garanterat inte svensksåld iallafall

3 059 Inlägg
7 november 2008
#23
Ja listan är ursprunget.. Det har klart hänt en del sen dess..
Ska se om jag hittar sidan igen..

---
Lite mer info:

Nytt bilregistersystem
I slutet av 1960-talet väcktes tankarna på att överföra bilregistret till ”automatisk databehandling”, SOU 1968:23. Det slutgiltiga förslaget utvecklades i "Ett nytt bilregister. Betänkand e avgivet av Bilregisterutredningen", SOU 1971:11. Utredningen föreslog att övergången skulle börja ”genomföras någon gång i början av år 1972 för att vara helt genomförd kring mitten av år 1973” (s. 103). ”Det nya registreringssystemet provas i ett län innan omläggningen i övriga län börjar. Uppsala län blir provlän. En riktpunkt är att försöksverksamheten i provlänet inleds i början av 1972 och att det nya registret i sin helhet är i verksamhet i mitten av år 1973" (s.117).

Efter sedvanlig riksdagsbehand ling utfärdades ”Kungl. Maj:t kungörelse om övergång till nytt bilregistersystem” 19.11 1971 (SFS 1971:819) att gälla från den 1.1 1972. Där stadgades bl a § 6 ”Fordon som registerföres första gången efter utgången av april månad 1972 tilldelas därvid nytt registreringsnummer”.

En tillfällig myndighet, Bilregisternämnden som verkade 1971-1975 skulle ombesörja övergången. Efter 1975 tog Trafiksäkerhetsverket över handläggningen av bilregistret.

Övergången skedde sedan under en relativ lång period, med start i Uppsala län 1972. I en rad kungörelse under 1972 och 1973 om ändring i kungörelsen SFS 1971:819 kan man följa när den nya bilregistreringen skulle börja gälla för de olika länen och hur länge man fick använda den gamla registreringsskylten
(SFS 1972:449, 472, 503, 556, 1973:3, 104). De sista länen var E, F, G och H län, där den nya kungörelsen trädde i kraft 1.1 1974.

Bilregisternämnden handlingar förvaras i Riksarkivet, se NAD. Se länk till höger.

Från början var skyltarna i aluminium.
1994-01-01 övergick man till plast. Bokstävernas typografi ändrades också något.
1995-03-01 möjlighet att använda en något mindre storlek, 30x12 cm, vilket är exakt samma bredd som den amerikanska skylten, vilket underlättade skyltningen på amerikanska bilmodeller.
2002-01-01 åter aluminium, då plasten visade sig vara mindre miljövänlig.
2003-04-01 ny skylt parallell med den gamla med plats för EU-symbolen.

1900 registrerades Sveriges första personbil, den tillhörde Knut Bonnier.[5] Mellan 1916 och 1972/1973 bestod svenska registreringsnummer av en länsbokstav för det län där fordonet hör hemma följt av en till fem siffror, med undantag av Stockholms stad som hade A och Stockholms län som hade B (Stockholms stad ingick inte i Stockholms län förrän 1968 utan lydde under Överståthållarämbetet). Om ett län hade fler än 99999 inregistrerade fordon utökades länsbokstaven med ett A och i förekommande fall med ett B. Numret 1 i varje län var reserverat för landshövdingens fordon, med undantag för Stockholms stad där A 1 var kungens fordon. Systemet byggde på att varje län höll ett register över samtliga fordon i länet. I och med införandet av ett centralt bilregister avskaffades systemet med länsvisa registreringsskyltar 1 maj 1973. Då började man använda tre bokstäver-tre siffror, det system som används än idag. Övergången till det nya systemet började i Uppsala län 1972.

Vid införandet av de nya registreringsskyltarna 1973 började man i princip från AAA 001 och fortsatte i nummerordning. Övergången till det nya systemet gick till så att alla registrerade fordonsägare fick ett brev där de skulle anmäla samtliga fordon som var i trafik och det första fordon som anmäldes in fick registreringsnumret AAA 001 och nästa fick AAA 002 o.s.v. ("I princip": undantaget från denna regel var att man fick behålla sin gamla slutsiffra för att bilbesiktningsperioden skulle bibehållas.) Efter att alla län var överförda till det nya systemet fortsatte man att tilldela registreringsnummer löpande. Registreringsnummer från fordon som avregistrerats delas efter viss tid i karantän ut till nya fordon för att undvika att alla möjliga kombinationer tar slut i förtid.

Bokstavskombinationerna börjar nå sitt slut. De senaste åren har nya bokstavskombinationer tillkommit i rask takt. Senast har nu kombinationer som börjar på X tillkommit och sedan är det bara Y och Z som återstår. Ändå kommer systemet inte att ta slut inom överskådlig framtid enligt Vägverket. Äldre bilar har skrotats och idag finns ett stort antal luckor i nummerserierna som inte har fyllts i. Det registreras ca 300 000 nya bilar per år i Sverige och idag finns ca 2 miljoner kombinationer som har försvunnit genom att bilar har skrotats eller avregistrerats. Orsaken att Vägverket har valt de senaste åren att fylla på med nya kombinationer istället för att återanvända gamla har varit av systemmässiga skäl.

Under 2006 har återigen redan använda kombinationer börjat återanvändas. Serierna som börjar med Y och Z har ännu inte använts. Först när det inte alls finns nummer kvar kommer systemet att reformeras. Det talas på Vägverket om ett sjunde tecken som får plats på våra registreringsskyltar med dagens form. Sju tecken är idag tillåtet på personliga registreringsskyltar. 23 bokstäver ger 12 miljoner kombinationer. Då det finns 3-4 miljoner fordon i Sverige och några miljoner nummer i karantän borde numren räcka.
Senast redigerat av Smajly (7 november 2008)


Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 november 2008
#24
varför betalar man extra för att lägga ut samma bild 3 gånger?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

22 Inlägg
7 november 2008
#25
Det är inte samma i annonsen. snubben har fotat bilen tre gånger ur samma vinkel både framifrån och bakifrån. Man skulle kunna tro att bilen är krockad i dom hörn han inte vill visa på bild   wink

Trucker
2 710 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
#26
Finns ju en MASSA annonser på blocket som e helt otroliga när det gäller hur folk fotar o lägger ut bilderna i annons. Varit med om 4 olika bilder av EXAKT samma vinkel (höger sida av bilen) o den sista på motorhuven big_smile Va tänker man me då? tongue

Fart missbrukare

Rakapparat
301 Inlägg
7 november 2008
#27
KG skrev:
BMWgrabben skrev:
Som rubriken lyder..

Står i annonsen att bilen är svsåld och på vv.se så står de att den inte är direktimporterad, alltså svsåld. Men sen så står det:

I trafik första gången i Sverige: 2006-04-08
I trafik första gången i utlandet: 1994-01-13

Bilen: http://www.blocket.se/vi/18290689.htm?ca=9_s

Killen som säljer bilen ljuger helt enkelt. Den är importerad -04...

Jag förstår inte varför folk ska ljuga om sånt? Det syns ju direkt på regnumret! =S
Vilken IDIOT!

Edit: ...eller -06 eller vad det blir.

Som folk har sagt tidigare i tråden, Han/Hon har förmodligen köpt den på firma eller utav nån som köpt den på firma därav att han/hon tror att den är sv. det står i vv´s register att det inte är en direktimport alltså tror han/hon ännu mera på det.

Som alla vet så är alla skylines i sverige importer. Jag har en kompis som vars skyline inte är en privat/direkt import när jag söker den enlig vv´s register. Han köpte den å sin sida av ett företag som tog hit den och skrev den på sej.
Senast redigerat av Lewa (7 november 2008)


Trucker
2 710 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
#28
Hur / varför blir de så? Har alltid litat på vv.se till 99%

Om en bil ej är såld i sverige som ny utan kommer hit 10 år senare, hur kan den vara svsåld då?? :S

Förklara gärna nån som vet mer än jag.. tacksam

mvh

Fart missbrukare

Thorssa
7 november 2008
#29
Svensksåld är den då inte! Sen på vilket sätt den kommit in i Sverige skulle inte jag lägga någon vikt på, jag skulle nämligen hoppa över bilen när de ljuger i annonsen.

70 Inlägg
7 november 2008
#30
Thorssa skrev:
Svensksåld är den då inte! Sen på vilket sätt den kommit in i Sverige skulle inte jag lägga någon vikt på, jag skulle nämligen hoppa över bilen när de ljuger i annonsen.

-Ja, du hade ju en poäng här!!

321 Inlägg
7 november 2008
#31
Importerad runt årsskiftet 05/06 skulle jag gissa på!smile
Senast redigerat av Superman (7 november 2008)


Mästare
2 947 Inlägg
7 november 2008
#32
Men brukar inte Importerade bilar ha X i början? eller? hm...

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

321 Inlägg
7 november 2008
#33
KimVsWorld skrev:
Men brukar inte Importerade bilar ha X i början? eller? hm...

Även svensksålda bilar har/hade Xsmile


104 Inlägg
8 november 2008
#34
Bilar som har kommit till sverige som flyttgods brukar inte vara import enl vv.

v70 awd 2,5t -07
855R -97

804 Inlägg
8 november 2008
#35
Enkelt, fråga h*n hur dum h*n är som tror att en bil som varit i trafik i utlandet från -94 till -06 är svensksåld och hänvisa till infon du la in här.

I trafik första gången i Sverige: 2006-04-08
I trafik första gången i utlandet: 1994-01-13

Teddan
2 495 Inlägg
8 november 2008
#36
sen an det vara så att bilen är såldny i sverige , medtagen till något land man flyttar till i några år för att sedan importeras till sverige. eller om man tar med den själv hem igen så blir det flyttgods.

känner många som har köpt nya bilar i sverige men tar med dom till sina sommarstugor i diverse länder och reggar in dom där.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

61 Inlägg
8 november 2008
#37
Den är importerad.MEN den kan vara s-såld.
Har en bekant som köpte sin v70 ny i sverige,efter ett år åkte flyttade han till spanien,reggade bilen där men då han inte trivdes där så flyttade han tillbaka till sverige,och så reggade han bilen här.vipps så var bilen importerad men svensksåld.

22 Inlägg
8 november 2008
#38
Sen är det så att bilar som är sålda i Sverige från början har strålkastartorkare/spolning och eluppvärmda stolar. Kolla på fler bilar av samma märke så ser du hur strålkastarspolningen sitter på stötfångaren.

Eliminator
1 441 Inlägg
8 november 2008
#39
Privatimporterade bilar registreras som import.
Registrerat importföretag registreras bilar som svensksåld.

Denna bil är registrerad första gången -94 i annat land = import.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.


Sök