Ja listan är ursprunget.. Det har klart hänt en del sen dess..
Ska se om jag hittar sidan igen..
---
Lite mer info:
Nytt bilregistersystem
I slutet av 1960-talet väcktes tankarna på att överföra bilregistret till ”automatisk databehandling”, SOU 1968:23. Det slutgiltiga förslaget utvecklades i "Ett nytt bilregister. Betänkand e avgivet av Bilregisterutredningen", SOU 1971:11. Utredningen föreslog att övergången skulle börja ”genomföras någon gång i början av år 1972 för att vara helt genomförd kring mitten av år 1973” (s. 103). ”Det nya registreringssystemet provas i ett län innan omläggningen i övriga län börjar. Uppsala län blir provlän. En riktpunkt är att försöksverksamheten i provlänet inleds i början av 1972 och att det nya registret i sin helhet är i verksamhet i mitten av år 1973" (s.117).
Efter sedvanlig riksdagsbehand ling utfärdades ”Kungl. Maj:t kungörelse om övergång till nytt bilregistersystem” 19.11 1971 (SFS 1971:819) att gälla från den 1.1 1972. Där stadgades bl a § 6 ”Fordon som registerföres första gången efter utgången av april månad 1972 tilldelas därvid nytt registreringsnummer”.
En tillfällig myndighet, Bilregisternämnden som verkade 1971-1975 skulle ombesörja övergången. Efter 1975 tog Trafiksäkerhetsverket över handläggningen av bilregistret.
Övergången skedde sedan under en relativ lång period, med start i Uppsala län 1972. I en rad kungörelse under 1972 och 1973 om ändring i kungörelsen SFS 1971:819 kan man följa när den nya bilregistreringen skulle börja gälla för de olika länen och hur länge man fick använda den gamla registreringsskylten
(SFS 1972:449, 472, 503, 556, 1973:3, 104). De sista länen var E, F, G och H län, där den nya kungörelsen trädde i kraft 1.1 1974.
Bilregisternämnden handlingar förvaras i Riksarkivet, se NAD. Se länk till höger.
Från början var skyltarna i aluminium.
1994-01-01 övergick man till plast. Bokstävernas typografi ändrades också något.
1995-03-01 möjlighet att använda en något mindre storlek, 30x12 cm, vilket är exakt samma bredd som den amerikanska skylten, vilket underlättade skyltningen på amerikanska bilmodeller.
2002-01-01 åter aluminium, då plasten visade sig vara mindre miljövänlig.
2003-04-01 ny skylt parallell med den gamla med plats för EU-symbolen.
1900 registrerades Sveriges första personbil, den tillhörde Knut Bonnier.[5] Mellan 1916 och 1972/1973 bestod svenska registreringsnummer av en länsbokstav för det län där fordonet hör hemma följt av en till fem siffror, med undantag av Stockholms stad som hade A och Stockholms län som hade B (Stockholms stad ingick inte i Stockholms län förrän 1968 utan lydde under Överståthållarämbetet). Om ett län hade fler än 99999 inregistrerade fordon utökades länsbokstaven med ett A och i förekommande fall med ett B. Numret 1 i varje län var reserverat för landshövdingens fordon, med undantag för Stockholms stad där A 1 var kungens fordon. Systemet byggde på att varje län höll ett register över samtliga fordon i länet. I och med införandet av ett centralt bilregister avskaffades systemet med länsvisa registreringsskyltar 1 maj 1973. Då började man använda tre bokstäver-tre siffror, det system som används än idag. Övergången till det nya systemet började i Uppsala län 1972.
Vid införandet av de nya registreringsskyltarna 1973 började man i princip från AAA 001 och fortsatte i nummerordning. Övergången till det nya systemet gick till så att alla registrerade fordonsägare fick ett brev där de skulle anmäla samtliga fordon som var i trafik och det första fordon som anmäldes in fick registreringsnumret AAA 001 och nästa fick AAA 002 o.s.v. ("I princip": undantaget från denna regel var att man fick behålla sin gamla slutsiffra för att bilbesiktningsperioden skulle bibehållas.) Efter att alla län var överförda till det nya systemet fortsatte man att tilldela registreringsnummer löpande. Registreringsnummer från fordon som avregistrerats delas efter viss tid i karantän ut till nya fordon för att undvika att alla möjliga kombinationer tar slut i förtid.
Bokstavskombinationerna börjar nå sitt slut. De senaste åren har nya bokstavskombinationer tillkommit i rask takt. Senast har nu kombinationer som börjar på X tillkommit och sedan är det bara Y och Z som återstår. Ändå kommer systemet inte att ta slut inom överskådlig framtid enligt Vägverket. Äldre bilar har skrotats och idag finns ett stort antal luckor i nummerserierna som inte har fyllts i. Det registreras ca 300 000 nya bilar per år i Sverige och idag finns ca 2 miljoner kombinationer som har försvunnit genom att bilar har skrotats eller avregistrerats. Orsaken att Vägverket har valt de senaste åren att fylla på med nya kombinationer istället för att återanvända gamla har varit av systemmässiga skäl.
Under 2006 har återigen redan använda kombinationer börjat återanvändas. Serierna som börjar med Y och Z har ännu inte använts. Först när det inte alls finns nummer kvar kommer systemet att reformeras. Det talas på Vägverket om ett sjunde tecken som får plats på våra registreringsskyltar med dagens form. Sju tecken är idag tillåtet på personliga registreringsskyltar. 23 bokstäver ger 12 miljoner kombinationer. Då det finns 3-4 miljoner fordon i Sverige och några miljoner nummer i karantän borde numren räcka.
Senast redigerat av Smajly (7 november 2008)