3433
Sök

Något speciellt att tänka på vid borttagning av AC?

127 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#1
Tja.
Tänkte plocka bort AC:n på min volvo 745 då den knappt funkar och "slår på och av var 5 sekund" vilket blir lite jobbigt o höra och det drar ner varvet på motorn så den nästan dör.

  Hur gör man med tanke på Gasen/vätskan som finns där i?

Tack på förhand. mvh /kenta:)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 november 2008
#2
är de inte bättre att renovera ac:n? är ju grymt skönt på sommarn

Jonas

127 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#3
joo beror väl på vad de är.. kan ju bli dyrt..
och eftersom jag ska lägga lite pengar på bilen nu i vinter så har jag inte råd med de.
plus att de blir ju lite mer öppet i fronten för friskluft när kondensorn åker bort.

men ska man lämna in för o plocka bort den.. de är väl ganska giftigt de där va?.

sixten
252 Inlägg
13 november 2008
#4
funkar den idag? går kompressorn runt? är systemet tomt?

1 353 Inlägg
13 november 2008
#5
Gamla gasen är inte särskilt nyttig(R12), den nya (R134a) är inte lika farlig.

Sen beror det på hur laglig du vill vara (:
ska man följa lagen så måste du lämna in den och få gasen som är kvar omhändertagen.

men, hur kul är det att följa lagen jämnt och ständigt då? smile

There's no replacement for displacement

Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 november 2008
#6
men om du inte vill att den ska stjäla effekt kan du ju bara ta bort remmen till kompressorn, så har du ju allt kvar om du ångrar dej

Jonas

127 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#7
xisten skrev:
funkar den idag? går kompressorn runt? är systemet tomt?

När jag köpte den så tyckte jag att de var lite svalare i den än om de inte skulle vara AC.
Men sen är de som så att ja plocka bort säkringen till den eftersom den "slår av o på" var 5:e sekund typ,vilket gör att motorns varv går ner till 4-500 varje gång den går igång.

Kan man kolla om systemet är tomt på något sätt?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
14 november 2008
#8
sätt tillbaka säkringen så slipper du de;) tomgången på en b230Ft ska ju ligga runt 6-700 rpm


12 086 Inlägg
14 november 2008
#9
Plocka av remmen skit i resten.

127 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#10
volvo_dude skrev:
sätt tillbaka säkringen så slipper du de;) tomgången på en b230Ft ska ju ligga runt 6-700 rpm

b230fk är det.
Och slipper vadå?

man får ge stödgas på tomgång så den inte dör. o lite jobbigt är de allt.
vill ha de så problemfritt som möjligt.
och de kan ju inte direkt vara normalt att "kompressorn" lr vad det är slår igång varenda 5:e sekund.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
14 november 2008
#11
tefuse skrev:
volvo_dude skrev:
sätt tillbaka säkringen så slipper du de;) tomgången på en b230Ft ska ju ligga runt 6-700 rpm

b230fk är det.
Och slipper vadå?

man får ge stödgas på tomgång så den inte dör. o lite jobbigt är de allt.
vill ha de så problemfritt som möjligt.
och de kan ju inte direkt vara normalt att "kompressorn" lr vad det är slår igång varenda 5:e sekund.

nej de är de inte, men som sagt ta bara bort remmen, helt klart enklaste lösningen!

Jonas


Sök