4192
Sök

Förgasarproblem (dubbla dellorto på Opel Ascona b 2.0)

27 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#1
Har ett problem har monterat på dubbla dellorto på min ascona b 2,0 den poffar i den ena förgasaren till o från det tjoffar det är svart sot innanför filltret på en sida av förgasaren.vad ska det vara för tryck på bensinen har en pump från biltema sitter bak vid tanken ska igentligen sitta i motorutrymmet det är en sugpump provade med filterking men den orkar inte pumpa då den går utan den men som sagt den poffar o tjoffar kan det va tjuvluft


blacken
22 november 2008
#2
Den får troligtvis för lite sås (mager blandning), eller så är någon insugsventil otät/eller kamtimingen lite "offset"..

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
22 november 2008
#3
kolla kammen att den står rätt i ÖD, annars äre bara att försöka fetta upp gasarna, OM du har tillgång till avgas mätare så använd dig av den när du ställer in, man vill ju alltid hamna så nära Lambda 1 som möjligt..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

27 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#4
The_Mechanic skrev:
kolla kammen att den står rätt i ÖD, annars äre bara att försöka fetta upp gasarna, OM du har tillgång till avgas mätare så använd dig av den när du ställer in, man vill ju alltid hamna så nära Lambda 1 som möjligt..

men det är bara ena förgasaren den sombränslet går in i först


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
22 november 2008
#5
God dag.
Är det på tomgång den håller på eller?
Då är det vanligaste kass nålventil eller tjuvluft.
Använder du oringar mellan insug och förgasare?

Dellorto är ganska känsliga med trycket, max 0.18. Har du en sugpump måste den troligen ligger under bränslenivån för att den behöver självtryck. Du bör ha en tryckregulator.

Vilken bestyckning har du på dom? Lågfart & högfart?
Du kan ju prova att ändra blandningsskruven med på 1:a förgasaren
Blandskruven skall vara 1/4  till 1 varv uppskruvade på äldre Dellorto 2-4 på nyare.

MVH

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

27 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#6
Topper skrev:
God dag.
Är det på tomgång den håller på eller?
Då är det vanligaste kass nålventil eller tjuvluft.
Använder du oringar mellan insug och förgasare?

Dellorto är ganska känsliga med trycket, max 0.18. Har du en sugpump måste den troligen ligger under bränslenivån för att den behöver självtryck. Du bör ha en tryckregulator.

Vilken bestyckning har du på dom? Lågfart & högfart?
Du kan ju prova att ändra blandningsskruven med på 1:a förgasaren
Blandskruven skall vara 1/4  till 1 varv uppskruvade på äldre Dellorto 2-4 på nyare.

MVH

på tomgång och sen när man gasar ur den så tjoffar den mer sen lugnar den ner sig och tjoffar nån gång till o från dom är från en alfa så dom är nog original vet ej bestyckning


27 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
#7
nofear66 skrev:
Topper skrev:
God dag.
Är det på tomgång den håller på eller?
Då är det vanligaste kass nålventil eller tjuvluft.
Använder du oringar mellan insug och förgasare?

Dellorto är ganska känsliga med trycket, max 0.18. Har du en sugpump måste den troligen ligger under bränslenivån för att den behöver självtryck. Du bör ha en tryckregulator.

Vilken bestyckning har du på dom? Lågfart & högfart?
Du kan ju prova att ändra blandningsskruven med på 1:a förgasaren
Blandskruven skall vara 1/4  till 1 varv uppskruvade på äldre Dellorto 2-4 på nyare.

MVH

på tomgång och sen när man gasar ur den så tjoffar den mer sen lugnar den ner sig och tjoffar nån gång till o från dom är från en alfa så dom är nog original vet ej bestyckning

har o ringspackningar


2 122 Inlägg
23 november 2008
#8
kan vara tjuvluft, de brukar poffa om du har för små lågfartsmunstycken, de kan även vara för högt bränsletryck då dellorto är ganska känsliga! 0.18bar max! mina webrar på 242an är känsliga mot dåliga tänddelar börjar poffa när ett tändstift är dåligt!

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen


Sök