3001
Sök

Lambdalampa volvo 945 turbo

184 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#1
När jag körde bilen igår natt så dog bara bilen efter ca 1,5-2 mil, samtidigt som lambdalampan började lysa.
Jag stannade bilen och lät den va av en stund och sedan startade jag den igen och startade utan några som helst problem, den gick som vanligt igen. idag kollade jag felkoder på 2:an och 6:an vilket visade "3-1-2 Knacksensorsignal saknas" på 2:an och "1-4-4 Lastsignal" på 6:an. Om man raderar felkoderna, kommer lambdalampan lysa igen eller vad ska jag göra? tacksam för alla svar smile  mvh

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 november 2008
#2
Mät lambdan.

Men det låter ju som att knacksensorerna är trasiga.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

184 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#3
te_wik skrev:
Mät lambdan.

Men det låter ju som att knacksensorerna är trasiga.

Mvh Tommy

hur mäter jag lambdan?
om knacksensorerna är trasiga, går bilen sämre eller hur påverkas det?

mvh/Robin

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 november 2008
#4
Test av lambdasond.


A)
En lamdasond ger ifrån sig ström.
Om sonden är hel ska värdet pendla mellan 0.3 - 0.7 V.
Om sonden är hel & motorn går fett så kan värdet stå still på 0.9V
Och går den magert 0.1V
Står värdet still på 0.5V så är troligen sonden trasig.
B)
Det finns olika många kablar på olika lamdasonder:
1 kabel = mät mellan den & jord
3 Kablar = 2st går till för värmningen (oftast samma färg på dessa) & den tredje ska
du mäta på
4 Kablar = 2st till förvärmning & en +&- till sonden mät på dessa.
C)
Gör så här:
Med sonden monterad i bilen:
Koppla in en hög-ohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd på sonden.
Observera, koppla inte bort den svarta sladden från sin anslutning för då fungerar
inte mätningen.
Varmkör bilen och håll varvtalet på ca 2000 rpm för att "tända" sonden,
m a o över 350 grader C.
Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V.
Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period.
(Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V)
# Om spänningen står stilla eller reagerar för långsamt ska den bytas !


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (16 november 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

184 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#5
te_wik skrev:
Test av lambdasond.


A)
En lamdasond ger ifrån sig ström.
Om sonden är hel ska värdet pendla mellan 0.3 - 0.7 V.
Om sonden är hel & motorn går fett så kan värdet stå still på 0.9V
Och går den magert 0.1V
Står värdet still på 0.5V så är troligen sonden trasig.
B)
Det finns olika många kablar på olika lamdasonder:
1 kabel = mät mellan den & jord
3 Kablar = 2st går till för värmningen (oftast samma färg på dessa) & den tredje ska
du mäta på
4 Kablar = 2st till förvärmning & en +&- till sonden mät på dessa.
C)
Gör så här:
Med sonden monterad i bilen:
Koppla in en hög-ohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd på sonden.
Observera, koppla inte bort den svarta sladden från sin anslutning för då fungerar
inte mätningen.
Varmkör bilen och håll varvtalet på ca 2000 rpm för att "tända" sonden,
m a o över 350 grader C.
Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V.
Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period.
(Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V)
# Om spänningen står stilla eller reagerar för långsamt ska den bytas !


Mvh Tommy

Tackar tackar, är inte bra på sånt, får be nån som kan lite mer om dedär och hjälpa mig, men det är ingen fara att köra med bilen?
Och om man nollställer felkoderna borde det ju komma tillbaka sen?

Mvh/robin

Entreprenör
1 784 Inlägg
16 november 2008
#6
Går inte nollställa när de e paj...felet finns där hela tiden å de kan hända vad som helst..

184 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#7
mrbuggy skrev:
Går inte nollställa när de e paj...felet finns där hela tiden å de kan hända vad som helst..

okej. vet inte hur jag ska göra för att veta vad det egentligen är, de enda är väl att lämna in den nånstans så dom får kolla vart felet ligger? som sagt är inte så pass kunnig så att jag vill ge mig in på nått.

Mvh/robin

865 Inlägg
16 november 2008
#8
HellRacer skrev:
När jag körde bilen igår natt så dog bara bilen efter ca 1,5-2 mil, samtidigt som lambdalampan började lysa.
Jag stannade bilen och lät den va av en stund och sedan startade jag den igen och startade utan några som helst problem, den gick som vanligt igen. idag kollade jag felkoder på 2:an och 6:an vilket visade "3-1-2 Knacksensorsignal saknas" på 2:an och "1-4-4 Lastsignal" på 6:an. Om man raderar felkoderna, kommer lambdalampan lysa igen eller vad ska jag göra? tacksam för alla svar smile  mvh

har du testa ta bort batteri kablarna ???
jag hade borta mina nästan en halvtimme sen sluta lambdalampan lysa
och känner en massa andra som också brukar göra de...
värt och testa iaf


Entreprenör
1 784 Inlägg
16 november 2008
#9
De e nog de enda du kan göra...lampan e bara en indikation på att nåt är fel....kan bli dyrt att gissa sig fram..SÅ..ett bra tips där...

184 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#10
no_fake skrev:
HellRacer skrev:
När jag körde bilen igår natt så dog bara bilen efter ca 1,5-2 mil, samtidigt som lambdalampan började lysa.
Jag stannade bilen och lät den va av en stund och sedan startade jag den igen och startade utan några som helst problem, den gick som vanligt igen. idag kollade jag felkoder på 2:an och 6:an vilket visade "3-1-2 Knacksensorsignal saknas" på 2:an och "1-4-4 Lastsignal" på 6:an. Om man raderar felkoderna, kommer lambdalampan lysa igen eller vad ska jag göra? tacksam för alla svar smile  mvh

har du testa ta bort batteri kablarna ???
jag hade borta mina nästan en halvtimme sen sluta lambdalampan lysa
och känner en massa andra som också brukar göra de...
värt och testa iaf

Jag testade detta nyss, att radera felkoder, men man tycker ju att lambdalampan ska börja lysa igen så att det indikerar att det är fel?

Hur kolla felkoder?

Har du en svart liten dosa vid vänster fjädertorn i motorrummet? Ja, då kan du enkelt kolla felkoder själv. Från och med årsmodell -88b har du detta diagnostikuttag. Nedan är det en kort förklaring i hur du gör, samt lista med felkoder för olika elsystem. En felkod har du om varningslampan för lambdasond är tänd.

Så, hur gör man då?

Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!

Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i det uttag du till kolla. Bränslesystem är uttag 2, tändsystem är uttag 6.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen). När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa. Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink ------- blink ------- blink - blink – blink. Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder för varje uttag. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.

Nu vrider du av tändningen och flyttar testkabeln till andra uttaget, och gör om proceduren enligt ovan.
Så, nu har du fått fram dom felkoder som fanns lagrade.
Så nu ska vi radera dessa koder.

Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först, eller stäng inte av tändningen i steg 1. Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen. Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt. Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Gör lika med nästa uttag, om du fick felkoder på fler uttag.

Så koderna då.

Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Styrenhet eller kortsluten lambdasond
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare

Bränslesystem Regina Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Insprutningsventil
1-2-1 Tryckgivarsignal
1-2-2 Lufttempgivarsignal
1-2-3 Motortempgivarsignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Spjällkontakt, tomgångsläge
2-1-3 Spjällkontakt, fullastläge
2-2-1 Lamdasondsignal
2-2-2 Signal från systemrelä
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
2-3-3 Tomgångsreglering
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-2-1 Signal till kallstartsventil

Tändsystem EZ116K Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
2-4-1 EGR-system (flöde)
4-1-3 EGR-system (temperatur)

Tändsystem REX Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal

TCU (om du är en av få som har det) Testkabeln ansluten till uttag 5.
1-1-1 Inga fel upptäckta av diagnossystemet.
2-4-2 Turboreglerventil signal saknas eller är felaktig.
3-1-2 Knackinformation från tändsystemet saknas.
3-4-2 Signal för A/C-blockeringsrelä saknas eller är felaktig.
4-2-1 Laddtryckssignal i styrenhet felaktig.
4-2-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde.
4-2-4 Lastsignal från bränslesystemet saknas eller är felaktig.
4-3-1 Tempgivarsignal från kylare saknas eller är felaktig.

Det var alla koder det. Finns fler, och dom kommer bara jag skrivit ihop dom.
Kom även ihåg att dessa felkoder bara är en fingervisning om vad som kan tänkas vara fel. Som exempel: En defekt luftmassamätare kan ge dålig eller ingen signal vilket leder till felaktig bränsle/luft blandning. Detta genererar i sin tur en felkod från lambdasonden…. Men, du får som sagt en aning om vart du ska börja söka felet.

184 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#11
no_fake skrev:
HellRacer skrev:
När jag körde bilen igår natt så dog bara bilen efter ca 1,5-2 mil, samtidigt som lambdalampan började lysa.
Jag stannade bilen och lät den va av en stund och sedan startade jag den igen och startade utan några som helst problem, den gick som vanligt igen. idag kollade jag felkoder på 2:an och 6:an vilket visade "3-1-2 Knacksensorsignal saknas" på 2:an och "1-4-4 Lastsignal" på 6:an. Om man raderar felkoderna, kommer lambdalampan lysa igen eller vad ska jag göra? tacksam för alla svar smile  mvh

har du testa ta bort batteri kablarna ???
jag hade borta mina nästan en halvtimme sen sluta lambdalampan lysa
och känner en massa andra som också brukar göra de...
värt och testa iaf

men felet är väl fortfarande kvar även om man gör så?  mvh

Entreprenör
1 784 Inlägg
16 november 2008
#12
Yes.....!

865 Inlägg
16 november 2008
#13
HellRacer skrev:
no_fake skrev:
HellRacer skrev:
När jag körde bilen igår natt så dog bara bilen efter ca 1,5-2 mil, samtidigt som lambdalampan började lysa.
Jag stannade bilen och lät den va av en stund och sedan startade jag den igen och startade utan några som helst problem, den gick som vanligt igen. idag kollade jag felkoder på 2:an och 6:an vilket visade "3-1-2 Knacksensorsignal saknas" på 2:an och "1-4-4 Lastsignal" på 6:an. Om man raderar felkoderna, kommer lambdalampan lysa igen eller vad ska jag göra? tacksam för alla svar smile  mvh

har du testa ta bort batteri kablarna ???
jag hade borta mina nästan en halvtimme sen sluta lambdalampan lysa
och känner en massa andra som också brukar göra de...
värt och testa iaf

Jag testade detta nyss, att radera felkoder, men man tycker ju att lambdalampan ska börja lysa igen så att det indikerar att det är fel?

Hur kolla felkoder?

Har du en svart liten dosa vid vänster fjädertorn i motorrummet? Ja, då kan du enkelt kolla felkoder själv. Från och med årsmodell -88b har du detta diagnostikuttag. Nedan är det en kort förklaring i hur du gör, samt lista med felkoder för olika elsystem. En felkod har du om varningslampan för lambdasond är tänd.

Så, hur gör man då?

Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!

Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i det uttag du till kolla. Bränslesystem är uttag 2, tändsystem är uttag 6.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen). När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa. Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink ------- blink ------- blink - blink – blink. Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder för varje uttag. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.

Nu vrider du av tändningen och flyttar testkabeln till andra uttaget, och gör om proceduren enligt ovan.
Så, nu har du fått fram dom felkoder som fanns lagrade.
Så nu ska vi radera dessa koder.

Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först, eller stäng inte av tändningen i steg 1. Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen. Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt. Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Gör lika med nästa uttag, om du fick felkoder på fler uttag.

Så koderna då.

Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Styrenhet eller kortsluten lambdasond
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare

Bränslesystem Regina Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Insprutningsventil
1-2-1 Tryckgivarsignal
1-2-2 Lufttempgivarsignal
1-2-3 Motortempgivarsignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Spjällkontakt, tomgångsläge
2-1-3 Spjällkontakt, fullastläge
2-2-1 Lamdasondsignal
2-2-2 Signal från systemrelä
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
2-3-3 Tomgångsreglering
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-2-1 Signal till kallstartsventil

Tändsystem EZ116K Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
2-4-1 EGR-system (flöde)
4-1-3 EGR-system (temperatur)

Tändsystem REX Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal

TCU (om du är en av få som har det) Testkabeln ansluten till uttag 5.
1-1-1 Inga fel upptäckta av diagnossystemet.
2-4-2 Turboreglerventil signal saknas eller är felaktig.
3-1-2 Knackinformation från tändsystemet saknas.
3-4-2 Signal för A/C-blockeringsrelä saknas eller är felaktig.
4-2-1 Laddtryckssignal i styrenhet felaktig.
4-2-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde.
4-2-4 Lastsignal från bränslesystemet saknas eller är felaktig.
4-3-1 Tempgivarsignal från kylare saknas eller är felaktig.

Det var alla koder det. Finns fler, och dom kommer bara jag skrivit ihop dom.
Kom även ihåg att dessa felkoder bara är en fingervisning om vad som kan tänkas vara fel. Som exempel: En defekt luftmassamätare kan ge dålig eller ingen signal vilket leder till felaktig bränsle/luft blandning. Detta genererar i sin tur en felkod från lambdasonden…. Men, du får som sagt en aning om vart du ska börja söka felet.

jo en sån har jag så jag kan kolla fel koder... men när det gäller lambdasonden så brukar det alltid funka med att ha bort batteriet sn efter ca en halv timme testar du radera den... har bråka mycket själv med den och upptäckte att när jag tog bort öppna filtret så sluta den tändas


Entreprenör
1 784 Inlägg
16 november 2008
#14
Men då va de ju filtret som paja signalen...de e skillnad de...;-).. verkar inte ha med batterikablarna att göra...

184 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#15
no_fake skrev:
HellRacer skrev:
no_fake skrev:

har du testa ta bort batteri kablarna ???
jag hade borta mina nästan en halvtimme sen sluta lambdalampan lysa
och känner en massa andra som också brukar göra de...
värt och testa iaf

Jag testade detta nyss, att radera felkoder, men man tycker ju att lambdalampan ska börja lysa igen så att det indikerar att det är fel?

Hur kolla felkoder?

Har du en svart liten dosa vid vänster fjädertorn i motorrummet? Ja, då kan du enkelt kolla felkoder själv. Från och med årsmodell -88b har du detta diagnostikuttag. Nedan är det en kort förklaring i hur du gör, samt lista med felkoder för olika elsystem. En felkod har du om varningslampan för lambdasond är tänd.

Så, hur gör man då?

Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!

Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i det uttag du till kolla. Bränslesystem är uttag 2, tändsystem är uttag 6.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen). När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa. Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink ------- blink ------- blink - blink – blink. Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder för varje uttag. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.

Nu vrider du av tändningen och flyttar testkabeln till andra uttaget, och gör om proceduren enligt ovan.
Så, nu har du fått fram dom felkoder som fanns lagrade.
Så nu ska vi radera dessa koder.

Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först, eller stäng inte av tändningen i steg 1. Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen. Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt. Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Gör lika med nästa uttag, om du fick felkoder på fler uttag.

Så koderna då.

Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Styrenhet eller kortsluten lambdasond
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare

Bränslesystem Regina Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Insprutningsventil
1-2-1 Tryckgivarsignal
1-2-2 Lufttempgivarsignal
1-2-3 Motortempgivarsignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Spjällkontakt, tomgångsläge
2-1-3 Spjällkontakt, fullastläge
2-2-1 Lamdasondsignal
2-2-2 Signal från systemrelä
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
2-3-3 Tomgångsreglering
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-2-1 Signal till kallstartsventil

Tändsystem EZ116K Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
2-4-1 EGR-system (flöde)
4-1-3 EGR-system (temperatur)

Tändsystem REX Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal

TCU (om du är en av få som har det) Testkabeln ansluten till uttag 5.
1-1-1 Inga fel upptäckta av diagnossystemet.
2-4-2 Turboreglerventil signal saknas eller är felaktig.
3-1-2 Knackinformation från tändsystemet saknas.
3-4-2 Signal för A/C-blockeringsrelä saknas eller är felaktig.
4-2-1 Laddtryckssignal i styrenhet felaktig.
4-2-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde.
4-2-4 Lastsignal från bränslesystemet saknas eller är felaktig.
4-3-1 Tempgivarsignal från kylare saknas eller är felaktig.

Det var alla koder det. Finns fler, och dom kommer bara jag skrivit ihop dom.
Kom även ihåg att dessa felkoder bara är en fingervisning om vad som kan tänkas vara fel. Som exempel: En defekt luftmassamätare kan ge dålig eller ingen signal vilket leder till felaktig bränsle/luft blandning. Detta genererar i sin tur en felkod från lambdasonden…. Men, du får som sagt en aning om vart du ska börja söka felet.

jo en sån har jag så jag kan kolla fel koder... men när det gäller lambdasonden så brukar det alltid funka med att ha bort batteriet sn efter ca en halv timme testar du radera den... har bråka mycket själv med den och upptäckte att när jag tog bort öppna filtret så sluta den tändas

okej jag får testa, ,så om det verkligen är nått så borde ju somsagt lampan börja lysa igen om jag inte fått allt om bakfoten. Jag har ju iofs ett öppet filter men det har jag haft ett bra tag nu så jag tycker ju att felkoderna skulle ha kommit tidigare, men de är ju inte säkert.  Mvh

Entreprenör
1 784 Inlägg
16 november 2008
#16
Kan mycket väl bero på filtret..e ganska vanligt...!

184 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#17
mrbuggy skrev:
Kan mycket väl bero på filtret..e ganska vanligt...!

okej, men tillslut, hur tycker du jag ska gå till väga? ta bort en av polerna på batteriet en stund och sen på med den igen. kommer lampan börja lysa igen så vänder jag mig till en verkstad? ge dina/era bästa råd hehe, MVH/Robin

Entreprenör
1 784 Inlägg
16 november 2008
#18
HellRacer skrev:
mrbuggy skrev:
Kan mycket väl bero på filtret..e ganska vanligt...!

okej, men tillslut, hur tycker du jag ska gå till väga? ta bort en av polerna på batteriet en stund och sen på med den igen. kommer lampan börja lysa igen så vänder jag mig till en verkstad? ge dina/era bästa råd hehe, MVH/Robin

Jag tycker du provar med det...sen lämna in den om de inte funkar...som du säger själv att du inte har kunskap så.......då e de svårt att börja felsöka....man bör åtminstone förstå hur grejerna funkar om man ska ha nån glädje av det...

184 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#19
mrbuggy skrev:
HellRacer skrev:
mrbuggy skrev:
Kan mycket väl bero på filtret..e ganska vanligt...!

okej, men tillslut, hur tycker du jag ska gå till väga? ta bort en av polerna på batteriet en stund och sen på med den igen. kommer lampan börja lysa igen så vänder jag mig till en verkstad? ge dina/era bästa råd hehe, MVH/Robin

Jag tycker du provar med det...sen lämna in den om de inte funkar...som du säger själv att du inte har kunskap så.......då e de svårt att börja felsöka....man bör åtminstone förstå hur grejerna funkar om man ska ha nån glädje av det...

då gör jag så! tackar för alla svar! återkommer om jag behöver hjälp med nått mer:) MVH/Robin

184 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
#20
Bilen har dött 2 ggr till efter den gången, funkade riktigt länge men sen i lördags så dog den. 2 ggr bara idag. den enda felkoden jag får är 1-4-4 lastsignal, och lambdalampan börja lysa. Som tidigare skrivit så om man väntar en stund och startar igen så funkar den.  nån som vet felet?

mvh


Sök