2620
Sök

PANIK, Knackande ljud i motorn endast när man gasar.

124 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
Tjena!

Mitt problem: Igår körde jag upp till Jkpg (från Malmö) och ungefär halvvägs började jag höra ett svagt knackade från motorn men dock endast när man gasar. Nu när skulle köra och handla mat så lät det mycket mer. Och det låter som sagt bara  när man gasar och inget alls annars. Kan även säga att det följer varvtalet, dvs tätare knackningar destu högre varvtal. Och dom är "regelbundna".

Tack på förhand!
Senast redigerat av Derdelis (30 november 2008)

1 867 Inlägg
30 november 2008
ljudet av sprucken grenrörspackning är lätt att förvirra med knackningar i motorn.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

124 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
Och det låter enbart när man gasar?

Saabvilde!
1 708 Inlägg
30 november 2008
Derdelis skrev:
Och det låter enbart när man gasar?

Ja det bör det ju göra, då det trycks ut mer och mer avgaser när du gasar.

Mvh Michael!

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

124 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
Men det låter ju inget alls när man inte gasar, dvs på tomgång. Och det trycks ut avgaser då också

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
30 november 2008
Derdelis skrev:
Men det låter ju inget alls när man inte gasar, dvs på tomgång. Och det trycks ut avgaser då också

inte då jag hade kört sönder grenröret på merecedesen den var tyst och snäll på tomgång men på varv lät den lite som en gräsklippare

2slow

430 Inlägg
30 november 2008
håller med om grenröret...alt kolla oljan...räcker med för låg nivå för att de ska börja knacka....

Mopar or no car!

1 Inlägg
30 november 2008
När mitt ena tändstift satt löst så hördes ett "knackande ljud/ puffar", tills tändstiftet lossnade helt av en smäll, då trodde jag grenröret gick sönder, då lät det som en gräsklippare/traktor..tongue

124 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
Har kollat upp det och det var den yttre drivknuten på högersida som gått åt helvete, tur att den inte hann gå sönder helt så att den slog sönder hela framvagnen!

N/A
141 Inlägg
4 december 2008
Polara skrev:
håller med om grenröret...alt kolla oljan...räcker med för låg nivå för att de ska börja knacka....

Jag har fått erfara detta nu. Bilen började knacka. Till min förvåning va oljan nästan slut i motorn. (Typ läckt eller nått och oljelampan lös inte). Men det slutade med att de va vevaxeln som blev dålig. Tur nog va det tydligen bara den.

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 december 2008
Derdelis skrev:
Tjena!

Tack på förhand!

Var ligger svårigheten att bifoga vilken bil, årsmodell och motor det gäller?

har blivit mycket vanligt på sista tiden...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök