3283
Sök

hjälp! kommer inte in i bilen!

stahre
9 december 2008
Trådstartare
#1
Tja! Jag skulle precis åka och träna men kom inte in i bilen, eller in kommer jag om jag öppnar manuellt med nyckeln men då går ju inte bilen att starta. Det är en volvo 854 GLT års 95. Är volvo orginal larm i den.

Problemet är alltså att ingen av dom två larmdosor jag har går att öppna med, inte ett ljus eller ljud från bilen som det brukar... Och som sagt går startspärren i om jag öppnar med nyckeln och försöker starta....

Kan vara något med centrallåset, då det inte funkar när jag öppnar med nyckeln..?

Var samma problem i somras fast då gick det att larma på och av med dosan, fast bilen ville inte starta. Fast när jag låste och låste av typ 10 ggr så gick det att starta igen..

dosan är en liten svart sak med en liten smal grå knapp upptill, som jag inte vet vad den är till och längre ner en större grå knapp som man låser eller öppnar med.

Kan tillägga att jag koppla in ett nytt slutsteg i förra veckan, hade dock ett annat slutsteg innan också, och då var det ju okej... har inte dragit några nya kablar till det nya steget.

HJÄLP!
Senast redigerat av stahre (9 december 2008)

1 045 Inlägg
9 december 2008
#2
du har inte fått slutström bara,
mätt på ditt batteri eller stoppa på laddning, annars kan du ha slut ström i dosan.


stahre
9 december 2008
Trådstartare
#3
okej, men helljuset funkar när jag sätter på det varje fall.. Och en dosan är typ oanvänd, och båda ger ju ifrån sig det där lilla pipet/tjutet när man trycker på knappen...

Renault spec "Electromekaniker"
109 Inlägg
9 december 2008
#4
Går motorn runt, eller är det bara stendött ?

//David

stahre
9 december 2008
Trådstartare
#5
stendött, men var ute precis o kika en gång till... batteriet verkar inte vilja vara med alls, helljuset som jag tyckte var ovanligt svag blev ännu svagare när jag tröck på o av ett par ggr. Så är nog dåligt med kräm i det. Vad kan det bero på? Är helt hundra på att alla lampor mm. var av när jag gick från bilen igår.

Statligt anställd
215 Inlägg
9 december 2008
#6
Hur gammalt är batteriet som sitter i bilen? Vet att batterier som suttit 4-5år kan tappa all spänning över en natt. Har varit med om detta själv i några bilar. Senast en audi A4 ifrån -04 som stendog... Då tycker man ändå att batteriet är relativt nytt, men sådant kan tyvärr inträffa...

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

stahre
9 december 2008
Trådstartare
#7
å fan! jag har ingen aning om hur gammalt det är, köpte bilen för precis ett år sen och jag har ju inte bytt det.. Ser varje fall ut som om det är sen hitler var grabb!

Trätekniker
387 Inlägg
9 december 2008
#8
Tjejens focus -05 har oxå liknande problem.
Tror vi "hittade" felet Högsta stolsvärme alltid, värmen i fram och bakrutan alltid på, högsta fläckt ofta på. bilen rullar mellan 3km-15km.

Batterit hinner inte ladda upp vid varje körning, Nya bilar har massa mer elektronik men samma batteri!

Kan vara så att du kör korta sträckor och har massa el på slaget?

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

21 761 Inlägg
9 december 2008
#9
Fram med multimetern och mät polspänningen, dels med allting avslaget och dels när du försöker starta motorn. Enklaste och bästa sättet enligt mig, då slipper man gissa en massa hur batteriet mår. smile

stahre
9 december 2008
Trådstartare
#10
Okej, får be far min komma förbi med lite instrument och så...vad ska det visa för spänning ca då för att veta att det är ok?
Kör även korta sträckor med hög musik....
Men om vi säger att jag måste köpa ett nytt batteri då, vilket ska man satsa på då? Är inte stenrik men vi ha nåt som funkar bra, lyssnar alltid på musik när jag kör, och har alltså ett steg inkopplat..

21 761 Inlägg
9 december 2008
#11
Om spänningen är en bit över 12 V (tex 12,4 V eller mer), då är batteriet i tillräckligt bra skick för att orka starta motorn utan problem. Under förutsättning att det inte har hänt något annat med batteriet. Ett fulladdat batteri är på ca 12,8 V och ett halvfullt är på ca 12,2-12,3 V. Är spänningen under 12 V så har batteriet blivit mycket urladdat och måste laddas upp av en batteriladdare.

Mästare
2 947 Inlägg
9 december 2008
#12
Farsan min har också en 850 som batteriet krånglar på tydligen någoting med att generatorn laddar inte när man kör kortare sträckor, Så ladda det så kanske det funkar igen! smile

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

21 761 Inlägg
9 december 2008
#13
KimVsWorld skrev:
Farsan min har också en 850 som batteriet krånglar på tydligen någoting med att generatorn laddar inte när man kör kortare sträckor

Laddar gör den säkert, men batteriet hinner nog inte bli tillräckligt laddat vid mycket kortkörningar.

Har han mätt laddspänningen?

erixon89
9 december 2008
Trådstartare
#14
steget kanske är på hela tiden och kör slut på batteriet?


Sök