2891
Sök

Hört om den "luft" drivna bilen?

Mästare
2 947 Inlägg
12 december 2008
expect1991 skrev:
Zahak skrev:
Hur mycket energi går det åt för att tanka?
Hur mycket energi går åt i "tillverkningsprocessen" av luften (alltså att trycka ihop luften)?
Kommer ev "bensinstationer" att kunna "tillverka" luft själva, eller måste det fortfarande transporteras dit?
osv osv

Finns många intressanta frågor som bör ha svar innan intressesmurfarna hoppar av glädje.

Komprimerad luft kan "tillverkas" på plats, energin som krävs då är el till bensinstationen, så är den elen "ren" så har du en väldigt bra miljöbil smile

Vattenkraftverk-El-Kompressor?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

1 814 Inlägg
12 december 2008
KimVsWorld skrev:
expect1991 skrev:
Zahak skrev:
Hur mycket energi går det åt för att tanka?
Hur mycket energi går åt i "tillverkningsprocessen" av luften (alltså att trycka ihop luften)?
Kommer ev "bensinstationer" att kunna "tillverka" luft själva, eller måste det fortfarande transporteras dit?
osv osv

Finns många intressanta frågor som bör ha svar innan intressesmurfarna hoppar av glädje.

Komprimerad luft kan "tillverkas" på plats, energin som krävs då är el till bensinstationen, så är den elen "ren" så har du en väldigt bra miljöbil smile

Vattenkraftverk-El-Kompressor?

Gärna, jag personligen är dessutom positiv till den svenska (förhållandevis) rena kärnrkraften. Den är ju mycket bättre än att köpa in utländsk kolkrafts el.

kärnkraftverk-->el-nätet-->kompressor på "bensinmacken"
vattenkraft-->el-nätet-->kompressor på "bensinmacken"
solenergi-->el-nätet-->kompressor på "bensinmacken"
osv...

Rätt billigt kan det bli, blir nog svårt för staten att beskatta denna på samma sätt. då kommer många tanka hemma trots ineffektivitet tongue

Prisjägare
238 Inlägg
12 december 2008
Lustigt att se kärnkraft som en grön källa. Jag vet att många ser det som så, men jag tycker ändå att det är lustigt.

Ja, kärnavfall skadar inte naturen nu, eftersom vi kan lägga det i kortförvaring. Men sen? Det har diskuterats om långförvaring, och man kanske tom ska påbörja att testa(?), men det är ju fortfarande inget som är säkert mer än att i teorin så fungerar det att långtidsförvara.
Nästa problem är ju vart man långtidsförvarar, det har visat sig vara lite knepigt då man måste hitta geografiska förutsättningar som passar samtidigt som folket på platsen måste tycka att det är okej med "lite" kärnavfall under trädgården.

En utvärdering av hur mycket man kan stoppa undan på sådana ställen vore kanske på sin plats?

Tänker man sen på hur lång tid det ska ligga där så får man göra en beräkning av hur mycket som kommer till, det kommer till något snabbare än vad det försvinner...
Sveriges hantering av kärnavfall är förresten verkligen inte optimal, nu har man väl börjat skicka möget utomlands för återvinning (mer eller mindre) igen, och det är ett steg framåt. Men det är kass att Sverige inte har någon sådan anläggning.

Njäe, kärnkraft fungerar bra för tillfället, men ingen hållbar lösning om man inte löser problemet med vart man ska dumpa skiten.

En kompressor drar ändå en del energi, man ska trycka in luften med 4,5k psi (eller var det mer?). Det jag undrar om då är ju om det är värt det, eller om man lika gärna kan köra på elbilar? En elbil kan ju också laddas med vattenkraft, solenergi, vindkraft etc etc. Har du en elbil så kan du ladda över natten, eller göra som kineserna och ladda på jobb (elmoped), varpå det helt plötsligt blir gratis för privatpersonen.

Om folk dumpar bensinen till förmån för luft så kommer mer el att användas (markant skillnad oavsett hur effektivt det är), och då ska ni se att elskatten skjuter i höjden. Det är dessutom något som man enkelt motiverar med den åverkan som det har på naturen, gäller även grön el.
Så om man tror att det ska bli en ekonomisk fördel genom att slippa skatter så biter man nog sig själv i foten. I slutändan kanske det till och med blir sämre eftersom det straffar resten av hushållet etc (elen som man använder till allt annat räknas ju också in).

EDIT: Jag tycker för övrigt om att vända och vrida på saker tongue
Senast redigerat av Zahak (12 december 2008)

1 814 Inlägg
12 december 2008
Zahak: självklart tycker jag att elbilar är ett bättre alternativ men det faktum att vi har kunnat tillverka de i flera decennier gör itne saken bättre, industrin vill inte det!

slutförvaring i det svenska urberget är enligt mig säkert, urberget gör itne på sig alls, som vissa andra delar i världen gör ^^

Vi kommer att komma på effektivare metoder för kärnkraft senare och man nu får forska om det (var ju nästan olagligt innan)...

mjo du verkar gilla o vända o vrida på saker o ting, o det är BRA! tyder på förståelse wink

Prisjägare
238 Inlägg
12 december 2008
Mjo, bara ser framför mig hur allt avfall trycks in i urberget, och till slut finns inte mer plats yikes

Visst finns det någon sån där deal om att länder ska ta hand om sin egen skit (mer eller mindre), men om nu Sverige visar sig ha mycket lämplig mark, och andra länder måste ha mark så lär ju Sverige "förlora" marken antingen via diplomati eller krig.
Men jag kanske ska hålla mig till det nationella smile

Det känns onekligen väldigt korkat att inte få forska inom kärnkraft. Någon som är uppdaterad får gärna rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att man får forska i det.

Känner att jag ska nog lägga ner nu innan jag vrider det så mycket så att jag börjar säga mot mig själv på heltid lol

Sök