3264
Sök

740gl b230f startproblem?

35 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#1
Hej
Har problem med min 740 som inte vill starta. Det började med att den gick "ryckigt" och då provade jag att byta bensinpumpen som sitter under bilen men det blev ingen skillnad. Körde ändå ett tag tills den var tvärdöd. Bogserade hem den och konstaterade att den inte fick en droppe bensin. Det visade sig att pumpen under inte gick. Provade då att "koppla förbi" relät till pumpen och då gick pumpen, men då var det ingen gnista istället. Har läst någonstans att relät har någonting med tändningen att göra, stämmer det? Vad kan annars vara fel?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
18 december 2008
#2
För att testa så byglar du med relät på plats. Troligen är det de som är trasigt, ingen dyr historia. Brukar finnas inne hos volvo. smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Avstängd
512 Inlägg
18 december 2008
#3
Mycket vanligt fel att bränslerelät är trasig, hade likadant på vår gamla 945´a, ryckte, och fåtalet gånger stannade den, bytte detta så var det lugnt, sitter under stereon.

243 Inlägg
18 december 2008
#4
om du varken får bensin eller gnista är nog hallgivaren trasig. antingen sitter den på ovansidan av svänghjulet eller bakom fördelarlocket.

Avstängd
512 Inlägg
18 december 2008
#5
Är bara Saab som har den i sprängkåpan! Sitter bakom fördelaren, men du hade gnista sa du, men när du byglade nåt försvann den? Har du gnista utan byglingen så garanterat bränslerelät

35 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#6
Var ner och skulle köpa ett nytt relä men de var slut. Men då stämmer de där med att reläet måste vara helt för att den ska tända?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
18 december 2008
#7
Crozzfire skrev:
Är bara Saab som har den i sprängkåpan! Sitter bakom fördelaren, men du hade gnista sa du, men när du byglade nåt försvann den? Har du gnista utan byglingen så garanterat bränslerelät

Volvo med LH 2.4 har tändlägesgivaren på svänghjulet och volvo med LH 2.2 har den i fördelaren.


tevn skrev:
Var ner och skulle köpa ett nytt relä men de var slut. Men då stämmer de där med att reläet måste vara helt för att den ska tända?

Helt måste de ju inte vara. Din tänder väl om du har ditt trasiga relä på plats?
Ja förstår vad du menar dock - relät måste sitta på plats och funka för att bilen ska gå överhuvudtaget.

Jag och en polare hade en Volvo 340 -84 som relät var väck på, så ja lödde dit en kabelbara å sen använde vi det som nyckel typ (skulle bli en isbil så de var ju inge noga).. Nackdelen med detta var ju att pumpen så klart gick konstant.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

35 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
#8
Det är inte gnista på den varken när relät sitter på plats eller inte. Börjar luta åt att det är hallgivaren va?


Sök