2818
Sök

Ta av fjärdrarna från stötdämparen på 740?

237 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
Halloj!

Sisst gång jag kapade fjädrarna var på min 745a, jag kapade rätt på. men nu vill jag ta av fjädrarna fram från stötdämparen och kapa när dom är av istället, är det svårt att ta av fjädrarna från stötdämparn..hur gör jag? Har bara dongkraft att hissa upp bilen med, så det kanske blir svårt? tongue

Abaaaaaaaaa

Leg. Bilplågare
74 Inlägg
4 januari 2009
Tja!!

Sätt domkraften under länkarmen och skruva bort c-muttern på stötdämparen o släpp ner.
Tror man år släppa krängningsstaget och håll koll på bromsslangarna.
Gjorde så en gång innan jag kom på att allt går lättare med rätt verktyg.
Ska du kapa fjädrarna så är det inga bekymmer att sätta i hop sen.
Men håll fingrarna ifall att.

Good Luck.

Lakhea Racing do it hard.

90 Inlägg
4 januari 2009
Orka pundarmecka och kapa fjädrar , köp sänkningssats istället.

Kolla även stötdämparnas kondition , dom brukar inte vara alltför friska på gamla volvos..
Senast redigerat av Turbo_danne2 (4 januari 2009)

237 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
jippi73 skrev:
Tja!!

Sätt domkraften under länkarmen och skruva bort c-muttern på stötdämparen o släpp ner.
Tror man år släppa krängningsstaget och håll koll på bromsslangarna.
Gjorde så en gång innan jag kom på att allt går lättare med rätt verktyg.
Ska du kapa fjädrarna så är det inga bekymmer att sätta i hop sen.
Men håll fingrarna ifall att.

Good Luck.

Okej, ja kör på det då! tack för svar smile

Abaaaaaaaaa

237 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
Turbo_danne2 skrev:

Kolla även stötdämparnas kondition , dom brukar inte vara alltför friska på gamla volvos..

Nej, ser inte äns låg ut med sänkningssats..om man ska sänga så ska man väll få ner den i backen ochså!

Abaaaaaaaaa

36 Inlägg
4 januari 2009
smidigast för att få bort fjäderbenet från bilen är att du monterar bort däck, yttre styrleden, stabbstag, och spindelled, och bromsoket, sen släpper du dom 2 uppe i motorrumet, dom 2 mindre så har du möjlighet att plocka ur hela fjäderbenet. svårare än så är det inte fram, gjorde precis precis det på min, men smörj upp allt, för risken är jävligt stor att det går sönder något, och ser det dåligt ut , byt delarna för egen säkerhet. smile

Bags are for bitches
296 Inlägg
4 januari 2009
Mr-karlzzon skrev:
Turbo_danne2 skrev:

Nej, ser inte äns låg ut med sänkningssats..om man ska sänga så ska man väll få ner den i backen ochså!

Nää precis. blir ju aldrig så lågt som man vill ha det.. Tänk på att fjädern inte ska vara spänd, för då blir det en jävla smäll när du låssar "centrum" muttern..

Eller har jag fel igen?

Sök