Jag tänker byta bil. Mest för att det är så kul att byta stereo och för att det inte är så roligt att bygga om min c4. (ryms bara 4" i orginalhålen)
Detta är grejerna jag kommer att stoppa in i den nya bilen som förmodligen kommer bli en 740
Framsytem JL Audio TR525CXi Högtalare 5,25" 1390:-/par. Detta kommer drivas av ett eybrid på 2*50w rms
Baslåda: JBL GTO1200B 12" 1000w max färdibyggd låda för 995:-. Detta kommer drivas av ett dls CA12 Slutsteg Classic Monoblock Effekt 4Ω 220 Watt RMS 1800kr
Tror ni det här kommer låta bra? Jag vet ju att kittsystem låter mycket bättre men jag har provlyssnat dessa jl och jag tycker att de spelar i en klass för sig själva i den här prisklassen.
Så det här paketet kommer att gå på en cirkus 4000kr. Är det nån som har något annat och bättre förslag?
JL Audio är helt klart värt pengarna, likaså CA12 steget.
Har själv ett CA12 steg som jag driver 2st 10" DLS basar med, funkar ruskigt bra..
Sen så är det märken som har gott rykte om sej i stereovärlden, alltid positivt..
Jag vill bara poängtera att JL - som absolut e ett bra märke - är förhållandevis ganska dyra i Sverige. En av mina bästa amerikanska bekantskaper trodde inte sina öron när jag berättade prisförhållanden mellan tex våra PG grejer och "hans" JL grejer.
Men som han yttryckte det, "ja, jag e ju bara Director of Marketing och inte Sales, så jag behöver ju inte bry mig.."
mvh Jonas
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Vad kul att ni tyckte om mitt paket. Jag vet att Jl är dyra men man får ju vad man betalar för. Det får man inte av mds som jag har i bilen nu. Det är kanske lite oshysst att gämföra mds med JL eftersom den ena spelar i elitserien och den andra i division 5 men ändå.
Har två frågor till angående planerade paket.
Såg att dls hade ett tvåkanalssteg (CA23) som lämnade typ dubbla effekten bryggkopplat jämfört med CA12. Är inte detta att föredra då när det bara kostar en hundring extra och har så mycket mer effekt?, är det så¨stor skillnad på ljudet från ett mono eller 2kanalssteg kopplat till en bas?
Sedan har jag en fråga till:
Jag vill ju egentligen ha ett kittsystem allá 5,25" men ska man köpa ett sådant från jl så måste man ju ounga ut me 3000 kr och det tycker jag är lite i överkant.
Tycker ni att det finns nått kittsystem runt 1500 kr som låter bättre och är mer prisvärt än 5,25" koaixalerna från Jl?
Jag skulle nog byta ut Eyebridsteget mot nåt bättre, men annars blir det nog bra!
Jasså jag trodde att de stegen var väldigt bra, har du nått förslag på vad som skulle vara lika bra för dom pengarna. Anledningen till att jag tänkte ha ett eybrid till framsystemet är för att jag har ett sedan tidigare
Det är en fördel att använda ett monblock om du ska ha flera basar. Men om du bara ska använda en bas så brygga ett två-kanalssteg istället. Själv har jag en JBL GTO 12" som jag driver med ett bryggat med ett Infinity REF7520, fungerar riktigt bra.
en bra fråga också är ju va har du för HU till detta kalas och som nån nämde tidigare är att man skulle nog bytt ut eyebird steget mot nått annat när du ska köpa ett så fint framsys.. Kolla www.dbakuten.se o kolla audiison stegen som är väldigt prisvärda enligt mig..