4432
Sök

Saab 9-5 går ryckigt efter 10 mil

20 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
Hej,

Har köpt en 9-5 2.0t (192 hk) till sambon.
Det är ett konstigt fel på bilen.
Den går kanon vid normal körning, men efter ca 10 mil eller 1 timmes konstand körning börjar bilen går ryckigt (hugga) och motorlampan tänds. Soppaförbrukningen ökar också till närmare 2 liter milen.
För att släcka lampan igen måste man lossa betteripolen för att nollställa.
Nån som haft samma fel och vet vad det kan vara? Luftmassemätaren är bytt.
Funderar på om det kan bero på tändlägesgivare eller liknande, men tänkte kolla med er alla innan jag börjar experimentera wink

Tacksam för svar.

/Uffe

15 Inlägg
9 januari 2009
tändkassetten möjligen, brukar yttra sig när den blivit varm  och märks mer på sommaren, enär oljan i tändspolarna kan ha smygläckt, finns det möjligen lite olja vid stiften eller är spenarna på tändkassetten fuktiga. börja där och beroende på vilken årsmodell det är kan det vara så att den omfattades av ett garantibyte./Mats
Senast redigerat av hm37 (9 januari 2009)

Medlem 34530
908 Inlägg
9 januari 2009
Krauchek skrev:
Hej,

Har köpt en 9-5 2.0t (192 hk) till sambon.
Det är ett konstigt fel på bilen.
Den går kanon vid normal körning, men efter ca 10 mil eller 1 timmes konstand körning börjar bilen går ryckigt (hugga) och motorlampan tänds. Soppaförbrukningen ökar också till närmare 2 liter milen.
För att släcka lampan igen måste man lossa betteripolen för att nollställa.
Nån som haft samma fel och vet vad det kan vara? Luftmassemätaren är bytt.
Funderar på om det kan bero på tändlägesgivare eller liknande, men tänkte kolla med er alla innan jag börjar experimentera wink

Tacksam för svar.

/Uffe

En rekommendation som är standard vid dessa fel är att byta tändstiften. Det kan ju även vara spjällhuset, för det brukar yttra sig i att bilen rycker.

Annars kan du gå in på http://forum.saabturboclub.com/ och söka.

// Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

7 274 Inlägg
9 januari 2009
Åk in till saab och be dom kolla varför motorlampan börjar lysa.

20 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
Förra ägaren hade åkt till verkstad men de hittade inga felkoder.
Är dock inte säker vilken typ av dator de använt, har lite kontakter så jag ev kan testa med en tech2, men måste ju köra ganska långt innan det händer nåt wink

7 274 Inlägg
9 januari 2009
Jo men det är fortfarande loggat sen är det väl dumt att köra med en bil som man vet det är fel på.
Sen bara för att du inte märker av att det förrän det blir allvarliga fel och lampan börjar lysa betyder inte att bilen kanske misständer långt tidigare men inte tillräckligt för att bilen ska börja varna.

Men kör en vanlig service på den till att börja med, tändstift, olja samt luftfilter.
Brukar kunna göra underverk wink

168 Inlägg
9 januari 2009
jag skulle tippa på spjällhuset eller vevaxelgivaren..

Avstängd
512 Inlägg
9 januari 2009
Kör bara 9,5mil..

Saab Viggen MC Yellow
329 Inlägg
9 januari 2009
Crozzfire skrev:
Kör bara 9,5mil..

Så jäkla onödigt inlägg!

Ang problemet:

Hade liknande problem på min 9-5, då var det luftmassemätaren som strulade!  Fick den bytad och då slutade det!

Jag hade kört till Saab och kollat den , felkoderna som varit då motorlampan tändes skall sparas om jag minns rätt!

Mvh Stefan
Senast redigerat av Stefan Elg (9 januari 2009)

"Unloaded"
1 557 Inlägg
9 januari 2009
Crozzfire skrev:
Kör bara 9,5mil..

Your point being? Fantastiskt inlägg.

Bästa är väl kanske en Tech-2 koll med någon som kan instrumentet.

"When innovation meets passion!"

20 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
Jo, jag får börja med att göra en service, det känns alltid bra på en nyinförskaffad bil wink
Sen ska jag se om jag inte kan få tillfälle att koppla upp den nån kväll. Som sagt så sparas ju felkoderna om inte den tidigare verstaden raderat dem...
Anledningen till att jag misstänker tändlägesgivaren var att jag haft liknande fel på min 9-5 och det försvann helt när jag bytte den. Men min gick ryckigt när jag körde med tungt släp efter, typ båten eller lastad biltrailer. Till slut gick det inte alls att starta den när den var varm.

Sök