Batteriet förmodligen tvärdött, men?!

Torkelboy
13 januari 2009 · 21 Inlägg

Batteriet införskaffat våren 2008.

I september åkte jag till USA 2 månader och ställde då av bilen, när jag kom tillbaka var batteriet urladdat, laddade en stund och bilen startade sedan fint(såklart, är ju en GOLF).

Eftersom den är fortsatt avställd i väntan på bättre ekonomi så körde eller laddade jag den inte förrens tidigare idag, men den verkar nu inte vilja ta laddning. Min misstanke är att köldknäppen i förra veckan förstörde batteriet totalt då det inte fanns nån kräm i det. När jag tar bort locket för cellerna och syravattnet ser jag inga synbara defekter såsom kristaller e.d.

MEN: batteriet har en 3stegsindikator, tre posibla färger.
FÄRG - IKON - (BETYDELSE)
Grön=  nyckel  (laddat)
Svart= laddkabel(urladdat)
Vit=     skiftnyckel(trasigt?)

Det lyser svart, vet någon pålast person vad som krävs för att det skall lysa vitt i detta hål? Och kanske mer ingående kan förklara vad svart exekt betyder? Värt att nämna är att om jag skakar batteriet så ser jag hur det "gröna" fladdrar i hålet.

Batteriet står på laddning as we speak, 2A kontinuerligt får det. Får se om något förändrats imorgon när jag kommer till jobbet.

nicke_34 Yrkesförare
13 januari 2009 · 1 267 Inlägg

Eller så köper du ett nytt batteri så slipper du problemet wink

GBrt (Göteborg Borås Race Team)
OpelFredrik
14 januari 2009 ·

Låter som om du har köpt dig ett biltema batteri?

Iaf så rekommenderar jag dig att köpa ett Optima, jag hade samma fel själv förut med ett sprillans nytt Exide batteri och efter det köpte jag optimat och det har hängt med i ca 4 bilar nu och jag är hel nöjd!

Dyr investering men det håller ca 10 år också!

tex 1 500 (som det kostar) / 10 år är alltså 150 kr per år för ett bra batteri som alltid funkar! Finns inget bättre!

//Fredrik

snoddas
14 januari 2009 · 1 142 Inlägg

har man inte "garanti" på biltema batterier så man kan byta in de?

Fredrik_Rangert Egenföretagare
14 januari 2009 · 999 Inlägg

Jo det är väl 3 års garanti på Biltemas batterier f r o m 2008.

Eftersom du inte laddade upp det riktigt efter den första gången det var tomt har det nog blivit sulfaterat av dom djupurladdningarna, sedan som pricken över i'et så frös det väl.

te_wik Forummoderator
14 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Batteriers garanti gäller inte en sk frysskada som endast kan inträffa vid en djupurladdning.

Så har batteriet fryst så får du inget från varken biltema eller någon annan tillverkare vad gäller garantiärende.

Sen bara en liten reflektion, hur kan någontin lysa svart? smile
Jag förstår vad du menar, men det låter rätt komiskt.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
vwtompa
14 januari 2009 · 71 Inlägg

Torkelboy skrev:
Batteriet införskaffat våren 2008.

I september åkte jag till USA 2 månader och ställde då av bilen, när jag kom tillbaka var batteriet urladdat, laddade en stund och bilen startade sedan fint(såklart, är ju en GOLF).

Eftersom den är fortsatt avställd i väntan på bättre ekonomi så körde eller laddade jag den inte förrens tidigare idag, men den verkar nu inte vilja ta laddning. Min misstanke är att köldknäppen i förra veckan förstörde batteriet totalt då det inte fanns nån kräm i det. När jag tar bort locket för cellerna och syravattnet ser jag inga synbara defekter såsom kristaller e.d.

MEN: batteriet har en 3stegsindikator, tre posibla färger.
FÄRG - IKON - (BETYDELSE)
Grön=  nyckel  (laddat)
Svart= laddkabel(urladdat)
Vit=     skiftnyckel(trasigt?)

Det lyser svart, vet någon pålast person vad som krävs för att det skall lysa vitt i detta hål? Och kanske mer ingående kan förklara vad svart exekt betyder? Värt att nämna är att om jag skakar batteriet så ser jag hur det "gröna" fladdrar i hålet.
Låter som en batteripol har gått sönder,det e rätt vanligt förekommande speciellt om batteriet har stått,elle har nåt år på nacken,samt det e ochså vanligt att de kan frysa sönder,bara å skaffa nytt.
Batteriet står på laddning as we speak, 2A kontinuerligt får det. Får se om något förändrats imorgon när jag kommer till jobbet.

Thomas L.
Torkelboy
14 januari 2009 · 21 Inlägg

Är ett Exidebatteri köpt på mekonomen detta. Är de inte något att ha?

Blir nog beggat eller om jag kan få något billigt via mitt serviceställe.


Nån som har koll på 3stegsindikatorn?

Startmotorpunktse Följ strömmen..
14 januari 2009 · 233 Inlägg

Observera att dessa indikatorer oftast är ganska värdelösa då de endast visar en cell av sex.

Torkelboy
14 januari 2009 · 21 Inlägg

Batteriet har som sagt stått med 2A laddning inatt, imorse kopplade jag åter på den laddare jag först försökte ladda med, en s.k. smart laddare. Batteriet tog nu laddning via denna!

Efter ett par timmar dök det gröna skenet upp i det lilla hålet, Bilen startade som ett gehuuu. laddaren har dock inte indikerat "charged" än, antar att det är ett gott tecken att det tar ett tag att ladda det fullt.


Antar att detta betyder att alla celler är hela och fungerande, men förmodligen med begränsad kapacitet, kanske.

Drönirettab
14 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Det där "tittögat" är bara en enkel form av syraviktsmätare, ett litet flöte alltså. Det är därför du kunde "skymta" lite grönt när du skakade batteriet. Man ska som sagt inte lita alltför mycket på dessa mätare, en riktig syramätare är mer exakt.

Jag var inblandad i en tråd för något år sedan där en kille hade problem med batteriet och det tittögat visade på grönt. Efter lite diskuterande så kom vi fram till att det lik förbenat var batterifel och han fick ett nytt har jag för mig. Bla av den anledningen så tycker jag att man inte ska lita blint på tittögat, även om den hjälper till en del.

Om din laddare indikerar fulladdat batteri och att ögat visar på grönt, då är batteriet MEST TROLIGT okej att använda (men man kan aldrig vara helt säker). smile

Vad som behövs för att ögat ska visa på vitt, det vet jag inte säkert. Det är möjligt att den vita delen av flötet bara kan visas när flötet är extremt långt ner i cellen, vilket skulle kunna innebära för lite syra eller att syravikten är katastrofalt låg. Endast gissning dock.

Senast redigerat av Drönirettab (14 januari 2009)

Torkelboy
14 januari 2009 · 21 Inlägg

Tack för värdefull info!


MÅNGA FRÅGOR!!!!!!!

Gällande hälsan på mitt batteri, hur vet jag att batteriet är i gott skick, förutom att det tar laddning och verkar må bra efter omständigheterna?

Endast via att använda det i krävande situationer eller går det att använda en voltmeter för att undersöka detta? isåfall hur? röd mot röd och sedan svarta på jord? vad bör voltmetern visa respektive inte visa?


förenklat: Kan jag på ett enkelt och snabbt sätt ta reda på hur mycket kapacitet som försvunnit, batteriet skall rymma 50A

Drönirettab
14 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Torkelboy skrev:
Gällande hälsan på mitt batteri, hur vet jag att batteriet är i gott skick, förutom att det tar laddning och verkar må bra efter omständigheterna?

Endast via att använda det i krävande situationer eller går det att använda en voltmeter för att undersöka detta? isåfall hur? röd mot röd och sedan svarta på jord? vad bör voltmetern visa respektive inte visa?

Egentligen så måste batteriet belastningstestas för att veta med stor säkerhet hur "hälsan" är, det är just vid stor belastning som eventuella skador eller sulfatering märks tydligt.

Man kan även mäta batteriets vilospänning, dvs när det har stått orört i åtminstone 8 timmar eller ännu längre, för att få en grov uppfattning av laddstatus. Dock är den mätningen inte tillräckligt noggrann för att få reda på batteriets hälsa.

Fullt batteri ska visa 12,7-12,8 V (eventuellt någon tiondel högre), 50% laddat batteri ska visa ca 12,2 V enligt vissa tabeller och 12,4 V enligt andra tabeller.

Torkelboy skrev:
förenklat: Kan jag på ett enkelt och snabbt sätt ta reda på hur mycket kapacitet som försvunnit, batteriet skall rymma 50A

Nej, inte på ett enkelt sätt. Då krävs avancerade mätinstrument.

Men eftersom batteriet är så pass nytt så är ju ändå chansen ganska stor att det återhämtar sig ganska bra vid en sån här djupurladdning, det kan man iaf säga. smile

Senast redigerat av Drönirettab (14 januari 2009)

Torkelboy
14 januari 2009 · 21 Inlägg

TACK!


Grävde fram min gamla multimeter, skall bara hitta någon som kan visa hur man använder den korrekt big_smile

Om jag mäter batteriet direkt efter att laddaren indikerar "fullt" så bör jag få en fingervisning om batteriets volt-topp

Mäter jag efter ett antal timmar/dagar får jag veta hur bra batteriet håller sin laddning om jag jämför med hur det såg ut direkt efter laddning.

correct me !?

Drönirettab
14 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Nja, om du mäter spänningen direkt efter laddning så blir det värdet missvisande och alltså inget att bry sig om. Du bör vänta i åtminstone 8 timmar eller längre innan du mäter spänningen, just för att batteriets polspänning ska gå ner till ett "viloläge" (vilospänning).

Fast du har rätt i att en mätning om några dagar kan visa ifall batteriet håller sin laddning, på kort sikt iaf. smile
Detta gäller ju under förutsättning att ingenting drar ström med motorn avslagen förstås, bäst är att ha en batterikabel bortkopplad under de dagar du låter batteriet vila.

Drönirettab
14 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Torkelboy skrev:
Grävde fram min gamla multimeter, skall bara hitta någon som kan visa hur man använder den korrekt big_smile

Likspänningsmätning, lämpligt mätområde är 20/30 V (beroende på vilka mätskalor det finns).

Torkelboy
15 januari 2009 · 21 Inlägg

Direkt efter att jag dog bort laddarten då den indikerade "charged" mätte batteriet 13,1 V

Under en 8 timmarsperiod damp det ned till 12,96 V.

Ligger alltså högt med tanke på att alla tabeller jag hittat säger att ett friskt fulladdat batteri skall ha spänning på 12,7 V



Vad betyder detta?

Drönirettab
15 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Det borde betyda att batteriet är i bra skick och inte tog någon egentlig skada av den där urladdningen. smile
Jag har mätt på ett lastbilsbatteri som en polare och jag hade i ett billjudsprojekt, batteriet var i princip helt nytt och var kopplat till en laddare så fort vi provspelade. Spänningen efter flera dagar låg på runt 13 V har jag för mig.

Det är nog så att nyare batterier kan ha lite högre spänning än 12,7-12,8 V har jag en känsla av. AGM-batterier, tex Optima och liknande batterier, har ofta minst 12,8 V i vilospänning. Optima YT ska ha ca 13,1 V enligt specen.

Om du ändå vill vara absolut säker på att ditt batteri inte har tagit skada, då får du kolla hos en bilverkstad/bilelektrisk verkstad eller kanske hos en Mekonomenbutik ifall de kan göra ett test med en riktig belastningsmätare. Du bestämmer. smile

Senast redigerat av Drönirettab (15 januari 2009)

Torkelboy
16 januari 2009 · 21 Inlägg

Skall mäta igen om 20 min när jag kommer till jobbet, 24 timmar sedan jag kopplade bort laddaren nu.

Jag är mycket nöjd över att förmodligen slippa slänga pengar på batteri i fattiga tider.


3vlig helg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang