Torkelboy skrev:
Batteriet införskaffat våren 2008.
I september åkte jag till USA 2 månader och ställde då av bilen, när jag kom tillbaka var batteriet urladdat, laddade en stund och bilen startade sedan fint(såklart, är ju en GOLF).
Eftersom den är fortsatt avställd i väntan på bättre ekonomi så körde eller laddade jag den inte förrens tidigare idag, men den verkar nu inte vilja ta laddning. Min misstanke är att köldknäppen i förra veckan förstörde batteriet totalt då det inte fanns nån kräm i det. När jag tar bort locket för cellerna och syravattnet ser jag inga synbara defekter såsom kristaller e.d.
MEN: batteriet har en 3stegsindikator, tre posibla färger.
FÄRG - IKON - (BETYDELSE)
Grön= nyckel (laddat)
Svart= laddkabel(urladdat)
Vit= skiftnyckel(trasigt?)
Det lyser svart, vet någon pålast person vad som krävs för att det skall lysa vitt i detta hål? Och kanske mer ingående kan förklara vad svart exekt betyder? Värt att nämna är att om jag skakar batteriet så ser jag hur det "gröna" fladdrar i hålet.
Låter som en batteripol har gått sönder,det e rätt vanligt förekommande speciellt om batteriet har stått,elle har nåt år på nacken,samt det e ochså vanligt att de kan frysa sönder,bara å skaffa nytt.
Batteriet står på laddning as we speak, 2A kontinuerligt får det. Får se om något förändrats imorgon när jag kommer till jobbet.