2975
Sök

Tvätta en kylare invändigt?

100 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
Hej, jag upptäckte idag att mitt kylarvatten var helt smutsigt och att där inte var så mycket vatten kvar! Det finns väl en plugg på undersidan man bara kan skruva loss så kommer ju allt ut, men finns de något sätt man kan rengöra kylaren invändigt? Tex spruta med trädgårdsslangen i expansionskärlet och låta det finns genom kylaren, eller man måste kanske "pumpa" på slangen mellan kylare och motor? TIPS TACK!

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 januari 2009
Bara att spola vatten igenom. Det viktiga är att du får in kylarvätska senare så du inte får några vattenansamlingar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

100 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
Okej, så det går att bara spola igenom med vanligt vatten, låta det rinna ut sen skruva på pluggen och fylla upp som det skall vara sen?

Med.lem
3 759 Inlägg
8 januari 2009
Ta av nedre kylslang, ta av över kylslang.
Sen äre bara blåsa spola ren den.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
8 januari 2009
Fyb skrev:
Okej, så det går att bara spola igenom med vanligt vatten, låta det rinna ut sen skruva på pluggen och fylla upp som det skall vara sen?

Nej ta vatten + glykol i en kanna och blanda, sen fyller du upp ditt system, full värme och full fläkt ska vara på så du även fyller upp värmepaketet (om det nu läcker ut nått när du plockar av kylen.
Senast redigerat av Mr_EmCom (8 januari 2009)

100 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
Mr_EmCom skrev:
Fyb skrev:

Nej ta vatten + glykol i en kanna och blanda, sen fyller du upp ditt system, full värme och full fläkt ska vara på så du även fyller upp värmepaketet (om det nu läcker ut nått när du plockar av kylen.

Jaha så man måste ha glykol också då? Okej, så alltså stå med tändningen till och på med full fläkt också?

Med.lem
3 759 Inlägg
8 januari 2009
Fyb skrev:
Mr_EmCom skrev:
Fyb skrev:

Jaha så man måste ha glykol också då? Okej, så alltså stå med tändningen till och på med full fläkt också?

Nej ha hela bilen igång så vattenpumpen går.
Eftersom din bil inte kommer vara helt tom på vatten så kan man göra såhär.

352 Inlägg
8 januari 2009
jag hade skitigt vatten i min bil då jag fyllde på nytt vatten o starta motorn.. lät den gå nån minut sen tömde systemet och gjorde så några ggr så blev resultatet bättre

ljudfantast
1 372 Inlägg
18 januari 2009
egentligen, vad spelar smutsigt kylarvatten för roll? vad uppnår man när man byter det?

832 Inlägg
18 januari 2009
Så länge det inte blir stopp någonstans i systemet så är det väll ingen fara men skitigare vatten=större risk för stopp. Jag har tagit högtryckstvätt någon gång när det har geggat igen i värmepaketet. Men man får ta det lite lugnt så man inte lyckas spräcka värmepaketet/kylaren när man har lite högre tryck.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Sök