2975
Sök

VW/Audi V6:an på 2,8 liter - en bra motor?

Den galne finnen
66 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#1
Finns i bl.a. A8, A4, Bora och Golf... och alltid kombinerad med fyrhjusdrift(?).
Effekten är väll på 193 hästar oavsett modell.

Vad har den för motorkod?

Är detta en toppenmotor?

Har den några kända fel eller barnsjukdomar???


2 337 Inlägg
8 januari 2009
#2
VR6

2.8l 12v - 174 hk - AAA
2.9l 12v - 192 hk - ABV (Standard på Golf Mk3 Syncro)
2.8l 24v - 204 hk - XXX (4-MO standard i Europa)
Senast redigerat av Sarge (8 januari 2009)

385 Inlägg
8 januari 2009
#3
Sarge skrev:
VR6

2.8l 12v - 174 hk - AAA
2.9l 12v - 192 hk - ABV (Standard på Golf Mk3 Syncro)
2.8l 24v - 204 hk - XXX (4-MO standard i Europa)

Hmm, jag vill minnas att det inte är samma motor som sitter i VW-bilarna som i Audi?
Eller? =S

Random Hero
4 047 Inlägg
8 januari 2009
#4
KG skrev:
Sarge skrev:
VR6

2.8l 12v - 174 hk - AAA
2.9l 12v - 192 hk - ABV (Standard på Golf Mk3 Syncro)
2.8l 24v - 204 hk - XXX (4-MO standard i Europa)

Hmm, jag vill minnas att det inte är samma motor som sitter i VW-bilarna som i Audi?
Eller? =S

nej audi kör väl inte vr ?

Dog food lid. Backwards

2 337 Inlägg
8 januari 2009
#5
Både och. Generellt sett så satt det VR6 i VW och konventionella V6:or i Audi. Vissa undantag finns självklart åt båda hållen. Nu på senare tid med nya 3.2 VR6 och V6 är det lite blandat.

Uppdaterar även min lista lite:

2.8l 12v - 174 hk - AAA, AFP
2.9l 12v - 192 hk - ABV
2.8l 24v - 204 hk - BDF

385 Inlägg
8 januari 2009
#6
Rätt skumt att samma koncern har två olika motorer med samma storlek och lika många hk men det är ändå inte samma motor tongue
Förresten, finns Audis 2,8 med 193 hk??

2 337 Inlägg
8 januari 2009
#7
2.8 30v - ACK/ALG/APR/AQD/AMX/AHA/ATQ

193 hk, satt förutom i Audi A4, A6 och A8 i VW Passat 97-05 (Golf/Bora under samma tidsperiod hette V6, men hade en VR6:a. Kul med förvirring, va?).

Fanns även i Skoda Superb.
Senast redigerat av Sarge (8 januari 2009)

385 Inlägg
8 januari 2009
#8
Sarge skrev:
2.8 30v - ACK/ALG/APR/AQD/AMX/AHA/ATQ

193 hk, satt förutom i Audi A4, A6 och A8 i VW Passat 97-05 (Golf/Bora under samma tidsperiod hette V6, men hade en VR6:a. Kul med förvirring, va?).

Fanns även i Skoda Superb.

Haha ja lite snurrigt e det allt wink Men jag tycker inte att t.ex en Golf VR6 låter likadant som en A4 V6?? Hur förklarar du det? tongue
Var hittar du allt förresten..??

2 337 Inlägg
8 januari 2009
#9
Ljudskillnaden kan jag faktiskt inte förklara, är inte så insatt i motorkunskap. Men jag antar att det har att göra med VR6:ans utformning (liten lutning på cylindrar, VR6 står ju för "rak V6:a").

Det mesta finns faktiskt att läsa på Wikipedia, man får leta sig fram lite till olika sidor. Sen har jag ju varit VW-frälst i 10 år, så lite har man samlat på sig i skallen.

2 337 Inlägg
8 januari 2009
#10
Hmm, jag inser ju nu att det faktiskt står V6 i topic, inte VR6 tongue.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Vo … x_cylinder
... är rekommenderad läsning för tekniska data. Och så har vi fått oss en genomgång av VR6:ans varianter ändå. Det stod ju faktiskt Golf/Bora i första inlägget.
Senast redigerat av Sarge (8 januari 2009)

385 Inlägg
8 januari 2009
#11
Sarge skrev:
Hmm, jag inser ju nu att det faktiskt står V6 i topic, inte VR6 tongue.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Vo … x_cylinder
... är rekommenderad läsning för tekniska data. Och så har vi fått oss en genomgång av VR6:ans varianter ändå. Det stod ju faktiskt Golf/Bora i första inlägget.

Hehe jaa, vi har gått lite offtopic kan man säga tongue
Ontopic då: Min erfarenhet av Audis V6a är att den har en förmåga att läcka olja? Var någonstans kommer jag inte ihåg. Och sen att det är dyrt att byta toppackningen...
Mer vet jag inte.

2 337 Inlägg
8 januari 2009
#12
Jag är inte så insatt i V6:an, jag är lite mer insnöad på VW får jag väl säga. Men oljeläckaget är det jag vet om dessa motorer, det verkar vara ett ganska generellt problem, har inte sett några typiska läckage-ställen.

Den galne finnen
66 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
#13
Ehhh, VR6-motorn försvann väll samtidigt som Golf VR6 Syncro och Corrado... då i sin sista form, 2,9 liter, 193 hästar...

Bora och Golf mk4 har väll en V6:a från Audi, inget annat???


3 354 Inlägg
18 januari 2009
#14
https://www1.garaget.org/gallery/archive/55885/547426_m6az0j.jpg
r32 vr6
de har fortfarande vr upplägget. fast de skriver v6
Senast redigerat av Seth (18 januari 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Den galne finnen
66 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
#15
Seth skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/55885/547426_m6az0j.jpg
r32 vr6
de har fortfarande vr upplägget. fast de skriver v6

Ofan... men hur är det med motorn på 2,8 liter... låter som ett idiotprojekt att utveckla en ny VR6 till dåvarande Bora och Golf, kalla den för V6 samtidigt som Audi har en V6:a på samma cylindervolym och effekt.

Någon som har svart på vitt hur det egentligen ligger till?


587 Inlägg
18 januari 2009
#16
har själv en Audi 2.8 quattro ( 174hk ) och den har gått 25tusen mil ca . pålitlig är den men jag tror att de femcylindriga är bättre. vet flertalet som gått bra bit över 40 tusen mil o spinner som en katt fortfarande.


70 Inlägg
18 januari 2009
#17
beror på om motorn är längs eller tvärställd A3 och TT har tvärställda motorer


3 354 Inlägg
18 januari 2009
#18
såg nyss när jag kollade lite på mk4or att de e vr6 motorer fast de skriver v6
Edit. det diskuterades om detta i en annan tråd.
Senast redigerat av Seth (18 januari 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

2 337 Inlägg
18 januari 2009
#19
Som sagt, 2.8l VR6:an från MkIII vidareutvecklades till en 24v variant som sattes i MkIV. I USA satt 12v VR6:an i MkIV till en början, men ersattes sedan av den nya motorn. Från och med Golf/Bora MkIV heter de V6, trots att de är VR6:or.

6:an i Audi A4 m.fl. är en helt annan motor, en vanlig V6:a.
Senast redigerat av Sarge (18 januari 2009)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
18 januari 2009
#20
Den du ska akta dig för är 2.4 v6. Den är som i gamla fordar, de glömde sätta i ventiltätningar på fabriken. En motorn som drar duktigt med olja för det mesta!



Sök