1992
Sök

Bilen går enbart på 3 cylindrar!

47 Inlägg
4 juni 2006
Trådstartare
#1
Hej jag har en Citroen AX rallycross bil, men när jag körde sista heatet så va tempen uppe i nästan 130 grader C , och den gick på 3 cylindrar, jag tänkte det är nog topplockspackningen och det var det, bytte den och plannade toppen. Renoverade även förgasarna dubbla Weber 40.

Satte ihop skiten DEN går fortfarande bara på 3 cylindrar, körde ett komp prov ( 4 cylindrig motor)

alla cylindrar låg på ungefär 7-8 tryck förutom cylinder 3 den var på noll...

Jag såg att topplockspackningen hade gått, och satte ditt en ny, jag har plannat toppen och ändå funkar det inte.

Vad kan problemet vara kolvarna, kolvringarna? Eller i värsta fall allt?....

Och att när man fyller på vatten i kylaren försvinner vattnet lika fort, men inget läckage....

Vad finns det mer man kan byta eller är det motor byte som gäller?

M.V.H Joacim

47 Inlägg
4 juni 2006
Trådstartare
#2
SRY fort....

Har även kollat gnistan,, funkar utmärkt har byt tändstift har byt fördelare, fortfarande samma problem. Detta var det jag gjorde först av allt. Det var sen jag började demontera toppen.

Rallytok
165 Inlägg
5 juni 2006
#3
Försvinner kylarvattnet ut i oljan?

Det är nog en sprika i cylindern så byta blocket är nog det rätta

Land Rover Freelander TD4 - Såld
Volvo 945 Se -93

Ålforskare
9 Inlägg
Bilmekaniker
46 Inlägg
5 juni 2006
#5
kollla alla slangar så dom inte e slut...

460 Inlägg
5 juni 2006
#6
jocke_wi skrev:
Hej jag har en Citroen AX rallycross bil, men när jag körde sista heatet så va tempen uppe i nästan 130 grader C , och den gick på 3 cylindrar, jag tänkte det är nog topplockspackningen och det var det, bytte den och plannade toppen. Renoverade även förgasarna dubbla Weber 40.

Satte ihop skiten DEN går fortfarande bara på 3 cylindrar, körde ett komp prov ( 4 cylindrig motor)

alla cylindrar låg på ungefär 7-8 tryck förutom cylinder 3 den var på noll...

Jag såg att topplockspackningen hade gått, och satte ditt en ny, jag har plannat toppen och ändå funkar det inte.

Vad kan problemet vara kolvarna, kolvringarna? Eller i värsta fall allt?....

Och att när man fyller på vatten i kylaren försvinner vattnet lika fort, men inget läckage....

Vad finns det mer man kan byta eller är det motor byte som gäller?

M.V.H Joacim

vet inte vilken mototr som sitter i din bil men det är nog en cittramotor gissar jag

Motorer med lösa foder kan vara luriga
Fodertätningarna kan behöva bytas när motorn blivit överhttad

A.E
bilverkstadsägare i 25år

47 Inlägg
5 juni 2006
Trådstartare
#7
Jippi har fått igång bilen nu med 4 cylindrar, men bilen går dåligt under 3500 RPM nu.

Låter nästan som den är på väg att dö, och sen över 3500 RPM kommer den på en gång upp till 9000 RPM. Jag undrar vad problemet kan vara, har dubbla WEBER 40 (förgasare).


Sök