hej har en golf 2 gti 16v som nu startar efter mycke jobb, de visar sig att de kommer olja i insug, grenrör med mera, kan de va så att ventilerna läcker, eller hur har det kommit in olja där? = /
Låter som tätningarna. Kolla oljenivån , lyft kåpan och kolla med ficklampa om man ser att dom tydligen är sönder. Annars är det bara att riva toppen och montera nya , lite knepigt bara , hade specialverktyg när jag gjorde sånt innan . .
börja med att ta ett komp prov. om allt är som det ska kollar du att vevhusventilationen inte är igensatt. om allt det är skjysst så är det stor risk att det är ventliltätningar som läcker..
du behöver inte nödvändigtvis riva toppen för att byta dom.. du kan sätta tryck i cyllindern med ett gängar rör med tryckluftsnippel på andra sidan så håller sig ventilerna faktist uppe sen får du bygga om en ventilfjädertving lite grann tex så att den går att fästa i en toppbult sen är det bara att ta bort fjäder etc och pilla upp tätningen, ner med en ny och ihopp med allt..
byt olja och filter när du endå håller på och se till att hälla i en lite tjockare olja.. 20/50 tex
börja med att ta ett komp prov. om allt är som det ska kollar du att vevhusventilationen inte är igensatt. om allt det är skjysst så är det stor risk att det är ventliltätningar som läcker..
du behöver inte nödvändigtvis riva toppen för att byta dom.. du kan sätta tryck i cyllindern med ett gängar rör med tryckluftsnippel på andra sidan så håller sig ventilerna faktist uppe sen får du bygga om en ventilfjädertving lite grann tex så att den går att fästa i en toppbult sen är det bara att ta bort fjäder etc och pilla upp tätningen, ner med en ny och ihopp med allt..
byt olja och filter när du endå håller på och se till att hälla i en lite tjockare olja.. 20/50 tex
hehe okej, tack men kan de inte vara då vevhusvent?, den slangen som går från motorn som sedan sitter till insugsröret mellan luftburk o grenrör, + det är där det är mest olja,