B230E - Vägrar starta!?

blacken
30 januari 2009 ·

blackbox skrev:

mange_240 skrev:

farbrorbozze skrev:
har nån svag aning om att vissa 240/740 har nån styrning till soppapumpen från tändsystemet/tändspolen.... inte så att du missat nån kabel eller satt nån fel?

http://www.volvoracing.se/volvo_200.htm
http://www.volvoracing.se/volvo_700.htm

de stämmer kan vara ngt med hallgivaren.

Hallgivaren.. En sån kostar 1200,- sad

Sist jag tjackade en på Volvo till en 740 -86:a(två år sedan) så gick det löst på 780:- spänn för delarna. Till riksdagens 740 89:a så kostade den runt en 300:ing.  Skrotarna skulle ha 1500:- för beg.

Senast redigerat av blacken (30 januari 2009)

Auzzie
30 januari 2009 · 79 Inlägg

Andreas_Forsman skrev:
har du kolla så du fått tändspolen rätt? jag menar + och minus, kan vara avgörande på vissa spolar.

Läs gärna tidigare i tråden innan du skriver cool
Är inget fel på tändningen/gnistan.

Volvo V70 (2000)
Auzzie
30 januari 2009 · 79 Inlägg

jorre83 skrev:
kan vara bränsletrycksregulator  som inte fungerar som den ska

Den slutar ju inte fungera bara för jag kört in bilen i garaget och stängt av motorn.
När motorn ALLTID startat lätt innan och gått endast 21500 mil.

Volvo V70 (2000)
jocke_gronberg
30 januari 2009 · 4 586 Inlägg

blackbox skrev:

jorre83 skrev:
kan vara bränsletrycksregulator  som inte fungerar som den ska

Den slutar ju inte fungera bara för jag kört in bilen i garaget och stängt av motorn.
När motorn ALLTID startat lätt innan och gått endast 21500 mil.

på en kompis 850 så var den stendöd en dag när han skulle han den då fick han byta den vet dock inte hur man testar ifall den fungerar

Auzzie
31 januari 2009 · 79 Inlägg

Nu har försökt med allt jag tänkt göra idag efter alla råd och tips....

Bytte till ny tändmodul, nytt fördelarlock och rotor.
Plockade bort gummibälgen under insuget.
Drog ur spridarna och la dom på ventilkåpan.
Kopplade förbi bränslereläet och satt en vippströmbrytare mellan stift 30 och stift 87 vid reläet.
Tryckte upp skivan som styr bränsletrycket, och slog på strömmen.
Bränslet trycks ur spridarna. Ju mer jag tryckte upp locket destom mer bränsle kommer det.
Så inga fel här. Så långt fungerar det.
Torkade rent allt invändigt och monterade ihop det igen.

Av någon anledning kommer det olja ur insuget!?!?!?!?
Detta lägger sig längst ner under mängdskivan när jag försökt starta bilen....
Var oljan kommer ifrån är ett mysterium, är ju motorolja...

Även gått igenom elschemat och kollat så alla kablar sitter rätt.

Varför bensinpumparna inte startar på tändning/när jag kör på startmotorn är ett mysterium...

Historia:
Bilen kördes in i garaget förra lördagen.
Bytte direkt rotor, fördelarlock och tändspole till en högeffektsvariant. (rotor och fördelarlock slitet)
Provade även att sätta tillbaka alla gamla delar, utan framgång!
Motorn får fin gnista!
Sen dess är maskineriet stendött!!! sad
Bilen har körts varje dag innan detta utan problem eller ens antydan till nåt fel.
Alltid startat förr.....!!

Volvo V70 (2000)
Auzzie
31 januari 2009 · 79 Inlägg

Jag har nu funderingar på att köra pumparna på egen strömbrytare så att dom får ström direkt via batteriet.
Drar isf kablar från pumparna och fram till en vippströmbrytare på mittkonsollen, vidare till säkring
och sedan till plus på batteriet.
Undrar om detta kan fungera....!?
Borde det göra...

Volvo V70 (2000)
Drönirettab
31 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Eftersom du har konstaterat att bra gnista finns och att det kommer soppa ur insprutningsventilerna när du lyfter mängdskivan, då ska motorn kunna starta. smile

Gör den inte det så kan man nog misstänka antingen kamremmen eller att mängdskivan av någon anledning inte lyfter vid starten. Styrtrycksventilen borde väl ha något med saken att göra tycker jag.

Senast redigerat av Drönirettab (31 januari 2009)

Auzzie
31 januari 2009 · 79 Inlägg

Drönirettab skrev:
Eftersom du har konstaterat att bra gnista finns och att det kommer soppa ur insprutningsventilerna när du lyfter mängdskivan, då ska motorn kunna starta. smile

Gör den inte det så kan man nog misstänka antingen kamremmen eller att mängdskivan av någon anledning inte lyfter vid starten. Styrtrycksventilen borde väl ha något med saken att göra tycker jag.

Felet är oxå att INTE pumparna startar på normalt sätt!

Volvo V70 (2000)
Auzzie
31 januari 2009 · 79 Inlägg

blackbox skrev:

Drönirettab skrev:
Eftersom du har konstaterat att bra gnista finns och att det kommer soppa ur insprutningsventilerna när du lyfter mängdskivan, då ska motorn kunna starta. smile

Gör den inte det så kan man nog misstänka antingen kamremmen eller att mängdskivan av någon anledning inte lyfter vid starten. Styrtrycksventilen borde väl ha något med saken att göra tycker jag.

Felet är oxå att INTE pumparna startar på normalt sätt!

Skulle pumparna starta så kommer motorn starta!

Sen är jag orolig över vart oljan kommer ifrån som rinner ner till mängdskivan.... hmm

Volvo V70 (2000)
Drönirettab
31 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Bara för säkerhets skull, byt säkring nr 6 (huvudplusmatning till pumprelät). På min bil hade jag problem med den säkringen förut, säkringen var hel när jag kollade på den men fungerade ändå inte. Den såg ut som att man hade dragit ut metallbiten med typ 50% så att den liknade ett "S" nästan.

Tyvärr mätte jag aldrig på säkringarna när detta hände, tror att det hände 2-3 gånger totalt, men det funkade varje gång att byta säkring iaf. smile

Auzzie
31 januari 2009 · 79 Inlägg

Drönirettab skrev:
Bara för säkerhets skull, byt säkring nr 6 (huvudplusmatning till pumprelät). På min bil hade jag problem med den säkringen förut, säkringen var hel när jag kollade på den men fungerade ändå inte. Den såg ut som att man hade dragit ut metallbiten med typ 50% så att den liknade ett "S" nästan.

Tyvärr mätte jag aldrig på säkringarna när detta hände, tror att det hände 2-3 gånger totalt, men det funkade varje gång att byta säkring iaf. smile

Bytt denna säkring redan smile

Volvo V70 (2000)
TurboAnders
1 februari 2009 · 90 Inlägg

Har inte läst hela tråden, men kan mycke väl va hallgivarn.. Jag gav bara 400 kr när jag bytte min, tror de va på meca..

Auzzie
1 februari 2009 · 79 Inlägg

TurboAnders skrev:
Har inte läst hela tråden, men kan mycke väl va hallgivarn.. Jag gav bara 400 kr när jag bytte min, tror de va på meca..

Styr hallgivaren när pumparna ska starta? yikes

Volvo V70 (2000)
Drönirettab
1 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Hallgivaren ger ju triggsignal till tändmodulen så den har iof med pumparna att göra i slutändan (den där signalen till pumprelät), fast eftersom du har gnista så borde inte Hallgivaren vara trasig tycker jag.

Senast redigerat av Drönirettab (1 februari 2009)

Auzzie
1 februari 2009 · 79 Inlägg

Drönirettab skrev:
Hallgivaren ger ju triggsignal till tändmodulen så den har iof med pumparna att göra i slutändan (den där signalen till pumprelät), fast eftersom du har gnista så borde inte Hallgivaren vara trasig tycker jag.

Nä jag har ju fin gnista på alla stift.
Pumpen/pumparna ska gå igång när man slår på tändningen. (kollar med expert på Volvo)
Det är det som är fel och var det är fel är en gåta i sig... hmm

Volvo V70 (2000)
Drönirettab
1 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Fast på min 240 så har jag aldrig hört att pumparna går igång när jag vrider på tändningen, bara när startmotorn går. smile

Auzzie
1 februari 2009 · 79 Inlägg

Drönirettab skrev:
Fast på min 240 så har jag aldrig hört att pumparna går igång när jag vrider på tändningen, bara när startmotorn går. smile

Och du har en 240GLT med B230E motor...!?
Dom ska iaf göra det.

Volvo V70 (2000)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
1 februari 2009 · 6 481 Inlägg

http://www.volvoracing.se/Volvo%20Info/ … __1985.pdf sidan 17 i elschemat borde kunna vara till hjälp?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Auzzie
1 februari 2009 · 79 Inlägg

farbrorbozze skrev:
http://www.volvoracing.se/Volvo%20Info/El-Scheman/Volvo%20200/volvo_240__1985.pdf sidan 17 i elschemat borde kunna vara till hjälp?

Men det elschemat stämmer inte helt.
Är ju till 240DL o GL
Men tack iaf smile

Volvo V70 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang