Check Engine på Saab 9-3 2.0T - Startar ej

gsl
3 juni 2006 · 10 Inlägg

Hejsan!

Har en Saab 9-3 SE 2.0T -99 som jag köpte för ca en månad sedan. Idag så stendog dock bilen. Accelererade upp 1an, 2an sen började Check Engine att lysa och bilen dog. Efter det så tänder inte bilen när man vrider om nyckeln... Den låter ju men bilen startar inte...

Har kollat säkringarna till bränslepumpen men dom är de inget fel på. Enligt manualen (som vissa skrivit tidigare) så ska det ju vara något fel på bränsle eller tändning.

Finns det något mer man kan kolla än säkringarna? Har läst om att man kan koppla bort batteriet i 5 minuter osv, men att problemen återkommer ändå. Vill ju helst inte puttra runt i bilen och orsaka mer skada.

Inga modifikationer är gjorda på bilen (andra med problem har haft sportavgas , dumpventil osv).
Bilen är alltså helt original.

Några förslag? Annars blir jag strandad tills på måndag :S

Mvh
Christoffer

Saab 9-3 SE 2,0T -99
Parkerar ca 200m från familjebussar som innehar nallepuh solskydd och saloondörrar....
Malinbabe
3 juni 2006 · 35 Inlägg

Hej!

Det kan vara DI-kassetten

Mvh Malin

Kör snart lastbil!!! =)
Johan_K
3 juni 2006 · 31 Inlägg

Kolla på felkoder om vad som är fel, annars är det som Malin skrev ganska vanligt att DI-kasetten ger upp sad Men hör med någon verkstad som har utrusting för att kolla felkoder så vet du vad som är felet sen. Kan även fråga om tips på http://forum.saabturboclub.com/

//Johan

Att vara tvåa är att vara första förloraren
Saab_9-3
3 juni 2006 · 18 Inlägg

Hallå, inte kul med såna problem. Testa köra in till en Saab verkstad, har du tur så får du en ny DI-kassett på garanti.. Va inne med min i onsdags p.g.a att min lampa lyste fick en ny då..smile Men nu lyser lampan igen men den går som den ska..smile

gsl
3 juni 2006 · 10 Inlägg

Hejsan!

Tack för era svar. Ska åka in till Saabåterförsäljaren på måndag så får dom kolla på den. Eftersom jag köpte den för mindre än en månad sedan så borde bilfirman som jag köpte den av, stå för kostnaderna.

Mvh
Christoffer

Saab 9-3 SE 2,0T -99
Parkerar ca 200m från familjebussar som innehar nallepuh solskydd och saloondörrar....
Saab_9-3
8 juni 2006 · 18 Inlägg

Hallå!
Hur har det gått med bilen, varit på en SAAB verkstad?

gsl
10 juni 2006 · 10 Inlägg

Hejsan!

Nu har jag haft bilen inlämnad och det var ju mycket riktigt DI-kassetten som hade gått sönder. Han verkade fundersam innan eftersom (enligt honom) så var det inte de röda som brukade gå sönder, utan de svarta.

Dock monterade de in en ny (fick färg rätt monterad direkt smile ) och nu fungerar bilen kanon igen.

Det bästa var att jag fick det på min beg.bil garanti från den andra bilfirman. Behövde inte betala en krona.

mvh
Christoffer

Saab 9-3 SE 2,0T -99
Parkerar ca 200m från familjebussar som innehar nallepuh solskydd och saloondörrar....
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang