3301
Sök

B230FX vad är specielt med den motorn ?

Renault spec "Electromekaniker"
109 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#1
Hade innen en volvo 240. Motorn som satt i hette B230FX. Vad gör "X" där ?
Prata lite med gubbarna på volvo. Endel hade inte ens hört talas om det och trodde inte på mig tills jag visade dem motorn.

En gissade på att det satt en 530 topp på, men visste inte vad för kam som kan sitta i.

Nyfiken om nån som vet vad det är nåt spec med dessa motorer?

//David

1 772 Inlägg
8 februari 2009
#2
Också nyfiken, tror mor har den i sin 945a.


Hittade lite fakta;

B230FX - 240, 740, 940
LH- Jetronic (Bosch)
100 kW / 136 HP at 5400 RPM
CR 9.3:1
96X80 / 4- cyl.
2,316 litre

B230F - 240, 940 , 740
FI (LH-jet by Bosch) or Bendix
84kW / 114 HP
CR: 9,8:1
96X80 / 4- cyl.
2,316 litre
Senast redigerat av NordstromJ (8 februari 2009)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Trafikledare
563 Inlägg
8 februari 2009
#3
Google is fantastic.....
Kolla ungefär på mitten sidan 2

http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY … Beg200.pdf

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Grävmaskinist
216 Inlägg
huh?
10 427 Inlägg
8 februari 2009
#5
B230FX i Sverige 'ska' ju bara sitta på 240 Classic 92/93 ?
940 hade den liknande B230FB 91-92 osv.

Originalmonterad 'trimsats'.


70 Inlägg
8 februari 2009
#6
940fb kom bara för att volvo insåg det att 940 e rätt slö med bara f motorn ,  så som ltt o ftt , det e ju lite skillnad mellan 740f o 940f om man säger så

Smålänning
7 887 Inlägg
8 februari 2009
#7
Som steifan säger, det är en trimsats till B230F.

Om man läser igenom reglementet för Volvo 740/940 VOC så står litegrann:
http://www.volvooriginal.com/volvoorigi … nalram.htm

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

huh?
10 427 Inlägg
9 februari 2009
#8
elkenny skrev:
940fb kom bara för att volvo insåg det att 940 e rätt slö med bara f motorn ,  så som ltt o ftt , det e ju lite skillnad mellan 740f o 940f om man säger så

Varför införde dom isåfall B230FD 116hk 1993-1995 istället för B230FB då? wink
B230FD är som gamla B230F:en förutom att dom la till Pulsair-avgasrening m.m.


Grävmaskinist
216 Inlägg
9 februari 2009
#9
steifan skrev:
elkenny skrev:
940fb kom bara för att volvo insåg det att 940 e rätt slö med bara f motorn ,  så som ltt o ftt , det e ju lite skillnad mellan 740f o 940f om man säger så

Varför införde dom isåfall B230FD 116hk 1993-1995 istället för B230FB då? wink
B230FD är som gamla B230F:en förutom att dom la till Pulsair-avgasrening m.m.

Finns det någon B230FC då?


huh?
10 427 Inlägg
9 februari 2009
#10
fiddes skrev:
steifan skrev:
elkenny skrev:
940fb kom bara för att volvo insåg det att 940 e rätt slö med bara f motorn ,  så som ltt o ftt , det e ju lite skillnad mellan 740f o 940f om man säger så

Varför införde dom isåfall B230FD 116hk 1993-1995 istället för B230FB då? wink
B230FD är som gamla B230F:en förutom att dom la till Pulsair-avgasrening m.m.

Finns det någon B230FC då?

Nix, aldrig sett wink B230F, B230FB*, B230FD, B230FS, B230FX* är de snarlika F-sugisarna.
Varav FB & FX är räsermotorerna på 130 respektive 136hk.


Grävmaskinist
216 Inlägg
10 februari 2009
#11
steifan skrev:
fiddes skrev:
steifan skrev:

Varför införde dom isåfall B230FD 116hk 1993-1995 istället för B230FB då? wink
B230FD är som gamla B230F:en förutom att dom la till Pulsair-avgasrening m.m.

Finns det någon B230FC då?

Nix, aldrig sett wink B230F, B230FB*, B230FD, B230FS, B230FX* är de snarlika F-sugisarna.
Varav FB & FX är räsermotorerna på 130 respektive 136hk.

Hehe okej wink Tyckte den fattades i serien liksom tongue



Sök