3110
Sök

Audi a4 1.8ts quattro -99 svårstartad ibland

225 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har en audi a4 1.8ts quattro -99 som ibland är väldigt svårstartad när den är varm, man får harva på i 20-25 sekunder innan den startar och när den startar är den sur och luktar massor med bensin. Detta händer bara ibland, den kan starta hur bra som helst fyra ggr av fem men den femte gör den såhär. Vad kan felet vara? Det slamrar en aning från kedjan som sitter i bakkant på motorn, kan det vara den som är slak så att kammarna hamnar i något läge så att den blir trög att starta? Jag har nyligen köpt bilen så jag har inte hunnit vara med om det så många gånger än, men jag är säker på att det är något som inte är riktigt som det ska. Hittils har det bara hänt när den har varit varm (4 ggr) men det kanske bara är en slump, den kanske gör så när den är kall också snart.

269 Inlägg
5 februari 2009
#2
motortempgivare är vanligt fel testa o byt den kostar inte många kronor

VW Passat R Tdi 4motion

225 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#3
Okej,  kan det vara så enkelt fel? Bilen har föresten bara gått 12200 mil.

1 488 Inlägg
6 februari 2009
#4
Lyser någon varningslampa? Bäst är ju om du åker och tar felkoder på bilen så slipper du gissa. Tror inte det är tempgivaren, brukar inte ha de symptomen.

225 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#5
Felkoder är redan kollade och det fanns inga sådana. Vad kan felet annars vara? Det känns nästan som att det skulle vara nån givare eller något liknande. Föresten så körde jag motorstopp med den häromdan och då blev den väldigt svårstartad efter det, fick harva på i 15-20 sekunder. Vad kan det vara som är galet?

4 586 Inlägg
6 februari 2009
#6
dunka_dunka skrev:
Felkoder är redan kollade och det fanns inga sådana. Vad kan felet annars vara? Det känns nästan som att det skulle vara nån givare eller något liknande. Föresten så körde jag motorstopp med den häromdan och då blev den väldigt svårstartad efter det, fick harva på i 15-20 sekunder. Vad kan det vara som är galet?

kolla ifall stiften är bytt på länge annars byt dom

ditt slammer kan bero på att motorn börjar bli tät och det smörjer inte riktigt. kör du på longlife service eller vanlig service?
Senast redigerat av jorre83 (6 februari 2009)


225 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#7
Stiften är okej, dem är kollade. Den är även nyservad och den är inte longlife servad. Hur vet man om motorn är tät och hur kan den bli det och vad innebär det? Är det vevhusventilationen som är tät?

1 722 Inlägg
6 februari 2009
#8
Nå det måste vara tempgivaren ,det var så på min !

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

225 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#9
Okej, är det tempgivaren till insprutningen vi pratar om då? Är den svår att byta? Vars sitter den? Detta är min första "moderna" bil så jag har ingen vana alls att skruva i den. Vet bara att det oftast kostar fan när det blir nå fel!

225 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
#10
Problemet är löst nu, det var tempgivaren som var boven i det hela

1 722 Inlägg
11 februari 2009
#11
nå det var ju det jag visste big_smile

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer


Sök