3012
Sök

Bytt bromsbackar på golf III men tar ej bra

39 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
som rubriken lyder så har jag bytt bromsbackar på min bil. men för det första så kunde jag nästan dra handbromsen i en 90 graders lutning, vilket borde ha varigt tvärtom. sedan spände jag handbromsen så mycket det gick (så gängorna tog slut). bromsarna tycks blivit sämre nu än innan om man kör med handbromsen i. så vad tror ni skulle kunna vara fel?

satt på en bensindunk och fick hålla i mig för kung och fosterland när man skulle gasa

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
15 februari 2009
the_spirit skrev:
som rubriken lyder så har jag bytt bromsbackar på min bil. men för det första så kunde jag nästan dra handbromsen i en 90 graders lutning, vilket borde ha varigt tvärtom. sedan spände jag handbromsen så mycket det gick (så gängorna tog slut). bromsarna tycks blivit sämre nu än innan om man kör med handbromsen i. så vad tror ni skulle kunna vara fel?

justerade du inne i trumman på själva justerat staget eller justerade du bara vajern? du ska alltid justera staget inne i trumman. men det är bara ta bort en hjul bult och snurra på hjulet och lys in med ficklampa tills du ser justerskruven. då trycker du in en mejsel och försöker snurra på den.

-den satt som en fläskläpp-

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
15 februari 2009
golfarna har väll autmatisk spänning iaf mk2  inte så att du fått i den fel
den lilla fjäderbelastade kilen som sitter där

Kör fort så hinner inget hända...

39 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
Growe skrev:
golfarna har väll autmatisk spänning iaf mk2  inte så att du fått i den fel
den lilla fjäderbelastade kilen som sitter där

jag har ju den kilen som sitter fast i fjädern.... men den sitter ju ganska hårt fast imellan så den sitter på samma ställe helatien..... jag satte även den kilen med piggen in mot ett hål i själva bromsbacken så kilen sitter låst i samma läge.... någon juster skruv har jag inte set

satt på en bensindunk och fick hålla i mig för kung och fosterland när man skulle gasa

3 235 Inlägg
15 februari 2009
Den ska spännas automatiskt, en kilformad pinne som efter några inbromsningar kommer att justeras så att bromsbackarna har det nödvändiga spelet.

Pumpa med bromsen, och om allt fungerar som det ska kommer bromsverkan att bli bättre.

Bytte du bromstrummorna förresten?
Om inte tar det längre tid för backarna att köras in.

52 Inlägg
16 februari 2009
Smörj upp allt så det inte kärvar nånstans. Spänn inte fram under handbromspaken. Allt ska skötas inifrån trummorna helst

Arbetsterapeut
37 Inlägg
16 februari 2009
den piggen du sa att du satte fast ska gå fritt endast stoppas i nederkant när backarna blir så slitna, bytte du monteringssats samtidigt som backarna, annars har du garanterat en för klen fjäder fast i kilen,,,,

39 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
Glader_GT skrev:
den piggen du sa att du satte fast ska gå fritt endast stoppas i nederkant när backarna blir så slitna, bytte du monteringssats samtidigt som backarna, annars har du garanterat en för klen fjäder fast i kilen,,,,

ja jag bytte monteringssatts med.... men jag ska testa vända kilen...

Sök