2115
Sök

Omlackering - hur vet man när plåten är rak ?

Professionell amatör
451 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
Håller på o slipar ner min Audi 100 för lack.. Fanns en del rostbubblor och småbulor som jag slipat ur och rostskyddsmålat och spacklat, även sprayspacklat.

Men hur vet jag när det är helt rakt ?  Använder en lång slipkloss eller vad det heter, men det är ju inte säkert det blir jämnt ifall plåten inte är helt rak utan lite välvd..

Har redan ångest för att jag slipat med 180 papper och läst genom alla möjliga trådar att man ska börja med 240, och nu har jag detta att grubbla på också..

Vore tacksam om man kunde få ett enkelt svar, har letat trådar om detta utan resultat..

Mvh Grimling

AUDI - Four rings to rule them all

Professionell amatör
451 Inlägg
9 108 Inlägg
17 februari 2009
Ska inte lackeraren göra den slutliga touchen då?

16 197 Inlägg
17 februari 2009
de känner man ju.. elle så grundar du,slänger på lite "märkfärg" å slipar me 400 papper.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Professionell amatör
451 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
jo alla säger ju att man "känner det" haha men de e ju inte så säkert en nybörjare gör, stora grejer känner man ju men jag mena typ ifall plåten e lite välvd så kanske man får en platt yta på typ 20cm eller nått när man slipar en spacklad skada där ?

Professionell amatör
451 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
MilleN skrev:
Ska inte lackeraren göra den slutliga touchen då?

Det är möjligt med det är tänkt att vi ska lacka själva, vi har ju box o så och farsan vet hur man lackar men vi e osäkra på ytjämnheten bara..

561 Inlägg
17 februari 2009
Ta typ en bit dasspapper eller pappersnäsduk å lägg emellan plåten och handflatan, sen drar du handen över det du tror är ojämnt, gör du så med hela handflatan så kan jag garantera att du känner ojämnheter. Sen om det är högt eller lågt det är svårare att känna smile Sen gör det inte så mkt om du kör med 180 papper innan du grundar. Det går med 120 om man vill med.

Professionell amatör
451 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
Tack BALAN det va sådana enkla svar jag var ute efter ^^

got stance?
546 Inlägg
17 februari 2009
spraya på lite färg typ grundprimer så syns det

夢の力

Leg. Bilplågare
74 Inlägg
17 februari 2009
tunna handskar i tex bomull eller tyhbit o dra över karossen så känns det om det är ojämt.......fast slip repor o så tycker jag man ska se upp med......... good lyck tyck ja.

Lakhea Racing do it hard.

bmw_e34_projekt
17 februari 2009
ska vara "utställningsrak" så lacka först bilen blanksvart så ser du vart det behövs spacklas och sedan är det bara att upprepa tills det är perfäckt, så var 110% säker att det är bra innan du lackar svartfärgen så slipper du göra saken flera gånger

93 Inlägg
17 februari 2009
BALAN skrev:
Ta typ en bit dasspapper eller pappersnäsduk å lägg emellan plåten och handflatan, sen drar du handen över det du tror är ojämnt, gör du så med hela handflatan så kan jag garantera att du känner ojämnheter. Sen om det är högt eller lågt det är svårare att känna smile Sen gör det inte så mkt om du kör med 180 papper innan du grundar. Det går med 120 om man vill med.

Mitt tips är att våtslipa grundfärgen med 800-1200 papper innan man lägger basen. Ytan blir då väldigt blank så ojämnheter är då lätta att upptäcka..  Blir oftast fula sliprepor också om man slipar med 120 eller 180 om man inte våtslipar. Är också en fördel med om man använder en oscillerande slipmaskin.
//
Senast redigerat av kolvringen_ (17 februari 2009)

191 Inlägg
17 februari 2009
dra handen så ska du kunna känna de mesta iallafall de gjorde jag iallafall smile

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
17 februari 2009
regel, stålskala, segellatta, bredspackel eller vad som egentligen. Sen får man rucka lite för att känna eller se om det finns ojämnheter

Rock'n Roll

Professionell amatör
451 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
Nja inte utställningsrak (dom e ju iofs inte alltid så raka heller) men någorlunda rakt.. jag har mest problem typ där plåten börjar forma sig vid skärmar o sånt, inte så lätt o bara lägga en regel eller dylikt då.. men BALANs idé med papper funkade faktiskt, o de jag trodde jag var rakt var visst inte det så de va ju tur man frågade  ^^

Sök