2514
Sök

Köpråd Volvo x40 T4

38 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
#1
Hallå där kära garagetfolk!smile

Jag är ute efter förstabilen. Jag vill ha 500 hk och en försäkring på 300 kr/månad.....

närrå, Jag har fastnat för volvo x40 t4 (tjejen säger att V40 är gubbig, vad vet jag), så jag vill ha lite råd om dom

Man har hört lite om bilen, (Jag har sökt, hittade inget om den), taskig kvalitet, struliga styrboxar, trisslig elektronik med mera. Vad har DU för erfarenhet av volvo x40?

Jag har siktat in mig på T4 motorn (lite pulver ska man ha) hur är den att trimma, håller grejerna, låda, koppling, MOTORN?!?roll har kikat runt lite och hittat lite trim till dem,, men det är ett senare problem, trimm alltså.

Vid en eventuell provkörning, vad ska man kika extra på, och vad ska man lyssna efter vid provkörning?

Skulle uppskatta era svar enormt! smile

Edit! :har en budget på max 50k

/3G
Senast redigerat av tr3ge (18 februari 2009)


Reservdansk
6 271 Inlägg
18 februari 2009
#2
De första årsmodellerna dras väl med en del barnsjukdomar, på en del bilar är dom åtgärdade, andra inte, så du kan både ha tur och inte... smile

Personligen tycker jag S/V40N är att föredra, för då kan du få en 5a i... tongue
Plus att utseendet är mycket trevligare - åtminstone på S40N.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
18 februari 2009
#3
Det är enligt mig riktigt bra bilar överlag, Vilka årsmodeller kollar du på? Ska du ha en t4 hade jag undvikit 98orna då det är dem som många har kassa styboxar på. 01 kom fas 2 med en hel del uppgraderingar på motorn, utséendet och en hel del annat. I första hand hade jag kollat efter en sådan. Ska du trimma mer än avgas + chip är dock fas1 motorn bättre, fas2 2 motorn har 83mm borr precis som 2,0T fas1 och där har blocket spruckit för en del vid runt 300hk, 81mm borr som det är i fas1 t4 har jag aldrig hört talas om att fodren spruckit i. Annars är det kolla efter rost då dåligt skötta bilar kan ha en del.
Inga stora fel annars på varken sena fas1 eller fas 2, kanske kan bli svårt att hitta en fin fas 2 t4 för 50k visserligen.
Jag har haft min 99a i över 3 år och det enda som egentligen strulat under den tiden förutom service har vart bränslepumpen som gav upp och att vevhusventilation behövde rengöras. den har gått 16 500 mil och trimmad sen runt 13 000.
Men som sagt undvik 98orna om de inte finns kvitto på att styrboxen är bytt, kostar runt 5000:- att fixa har jag för mig.
Lycka till att hitta en trevlig bil, en sänkning och lite trim så har du en riktigt rolig och hyffsat praktisk bil för de pengarna.

edit: min 2,0T 99a med samma prestanda som en t4 steg 3 är till salu:)
Senast redigerat av R_fused (18 februari 2009)


38 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
#4
ja, har hört lite om att just -98orna ska vara lite kinkiga i boxarna, och nu var det bekräftat också. Har en t4 på kroken, -98, 14k mil, men det är det där med styrboxarna som jag tycker är lite spooky. Men om man chippar dom, åtgärdas inte felet då? eller är det ett hårdvarufel som spökar i boxarna?

Vevhusvent? hade för mig att det bara höll till i Trollhättan?

Tackar för ett rejält svar R_fused smile


Muttley
18 februari 2009
#5
TurbOla skrev:
De första årsmodellerna dras väl med en del barnsjukdomar, på en del bilar är dom åtgärdade, andra inte, så du kan både ha tur och inte... smile

Personligen tycker jag S/V40N är att föredra, för då kan du få en 5a i... tongue
Plus att utseendet är mycket trevligare - åtminstone på S40N.

Menar du S40N och v50?
Hittar man inget vettigt i 50 tusen kronors klassen nu väl?. Enda roliga var ju T5 220 hästar=).


Men ska du ha en fas 1, så ta minst 98. Hellre fas2 om de finnes i din prisklass.
Jag har tur med min smile den är billig i drift.

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
19 februari 2009
#6
Nej felet avhjälps inte genom att du chippar bilen. Har för mig att det inte ens går att chippa dem om man inte byter boxen först. Men finns det kvitto på att den är bytt borde det inte vara några problem att köpa en 98a, annars hade jag letat vidare.
Med vevhusventilationen menar jag den lilla oljefällan ochj slnagarna som sitter under insuget. Hela insuget måste bort så det är lite bök med det men jag fixade det själv utan nån jättestor mekvana.


945 Inlägg
19 februari 2009
#7
Har själv haft två st S40. En T4-98 och en 2.0T-99.
Jag råder dig att kolla bilen extremt noggrant. Om det sitter skärmbreddare vid bakskärmen, kolla noga efter rost. Min erfarenhet är att det dessutom gärna börja släppa lack just där.

Om du är ute efter "Volvo-känslan" så tycker jag att du bör kolla mer på ex. S70 eller liknande.
Det är en ganska trevlig bil men det känns att det är en snikmodell, mycket pengar sparades på dessa modeller. I alla fall på Fas1.

Men en T4 är helt klart skön att köra, går ganska bra, ingen supersport bil men den är ok.
Vad kan man mer säga? Stirra dig inte blind på milen. Min T4 hade gått 19k mil när jag köpte den. Var väldigt fin i lacken och interiören var perfekt.
Däremot 2.0T som hade gått 12k mil var riktigt skabbig om man jämför.

Men för 50k borde du kunna hitta ett fint exemplar!


38 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
#8
Kolla va klad (smile) jag blir av alla svar smile

Så om man summerar allt; köp en -98 om den har utbytt box, annars dissa
Fas1 motorn är trimvänligare, men är inte det en renaultmotor?
Kolla inte en blind på milen..

Kan gå bra det här smile


Reservdansk
6 271 Inlägg
19 februari 2009
#9
tr3ge skrev:
Kolla va klad (smile) jag blir av alla svar smile

Så om man summerar allt; köp en -98 om den har utbytt box, annars dissa
Fas1 motorn är trimvänligare, men är inte det en renaultmotor?
Kolla inte en blind på milen..

Kan gå bra det här smile

Turbomotorerna är åtminstone Volvo, sen vet jag inte vilka sugmotorer som också är Volvo.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 814 Inlägg
19 februari 2009
#10
"Jag vill ha 500 hk " "har en budget på max 50k"

Bara jag som reagerade på de där två meningarna?

230 Inlägg
19 februari 2009
#11
expect1991 skrev:
"Jag vill ha 500 hk " "har en budget på max 50k"

Bara jag som reagerade på de där två meningarna?

Nej för vi andra läste meningen efter "jag vill ha 500 hk" också ;-)

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
19 februari 2009
#12
Det är endast 1,8i som är en mitsubishimotor. Alla andra inklusive den vanliga 1,8an är volvomotorer. Däremot sitter det växellådor från renault i de flesta sugisar, iallafall de tidiga.


2 638 Inlägg
19 februari 2009
#13
v50sport skrev:
expect1991 skrev:
"Jag vill ha 500 hk " "har en budget på max 50k"

Bara jag som reagerade på de där två meningarna?

Nej för vi andra läste meningen efter "jag vill ha 500 hk" också ;-)

Tänkte på precis samma tongue

2 638 Inlägg
19 februari 2009
#14
Har en s40 2,0t -03 som jag haft i snart 3 år och kört snart 4500mil med utan problem. Går bra, lätta att få lite mer hästar under huven och prisvärda. Min 2,0t drar ungefär 0.83L/mil blandad körning.

Skillnaden mellan fas 1 och fas 2 är väl mest att bilen är uppgraderad på en 1800 punkter med ny front osv. Men även rostskyddet har blivit bättre.

Så eftersom du siktat in dig på en fas 1 så skulle jag framförallt kolla rost. Kolla i nederkant av dörrarna, vid tröskel och runt grill och skärmbreddarna runt hjulhusen.

Annars så får du kolla det vanliga man kollar på en bil vid köp.

Min åsikt om s40 är att man får mycket bil för pengarna helt enkelt smile

hallsberg
74 Inlägg
19 februari 2009
#15
Tja jag har en v40 t4 02.

tycker om du ska kolla på på en x40 model så kolla in fas2 erna dom är mycket snyggare och det är minde fel på dom men du om verkligen vill prata med nån som kan mkt om x40 så ska du  skicka pm till (torpis) här på garaget han kan någ mer äm x40 än nån annan det är mitt tips /t4 tobbe

-=tObbY=-

38 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#16
R_fused skrev:
Nej felet avhjälps inte genom att du chippar bilen. Har för mig att det inte ens går att chippa dem om man inte byter boxen först. Men finns det kvitto på att den är bytt borde det inte vara några problem att köpa en 98a, annars hade jag letat vidare.
Med vevhusventilationen menar jag den lilla oljefällan ochj slnagarna som sitter under insuget. Hela insuget måste bort så det är lite bök med det men jag fixade det själv utan nån jättestor mekvana.

Men om man hittar en -98 med tbytt box, är det då frid å fröjd? Är det några andra "större" fel på dem`? (generella fel ofc) smile


122 Inlägg
22 februari 2009
#17
tr3ge skrev:
Hallå där kära garagetfolk!smile

Jag är ute efter förstabilen. Jag vill ha 500 hk och en försäkring på 300 kr/månad.....

närrå, Jag har fastnat för volvo x40 t4 (tjejen säger att V40 är gubbig, vad vet jag), så jag vill ha lite råd om dom

Man har hört lite om bilen, (Jag har sökt, hittade inget om den), taskig kvalitet, struliga styrboxar, trisslig elektronik med mera. Vad har DU för erfarenhet av volvo x40?

Jag har siktat in mig på T4 motorn (lite pulver ska man ha) hur är den att trimma, håller grejerna, låda, koppling, MOTORN?!?roll har kikat runt lite och hittat lite trim till dem,, men det är ett senare problem, trimm alltså.

Vid en eventuell provkörning, vad ska man kika extra på, och vad ska man lyssna efter vid provkörning?

Skulle uppskatta era svar enormt! smile

Edit! :har en budget på max 50k

/3G

Hej

Pappa har en v40 2,0T och den server han som vanligt olja och filter. Utöver det har han bytt soppapump 1 gång. Han har kört 8000mil på den utan problem.

What you doing?


Sök