3494
Sök

Felsökning med multimeter?

250 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#1
Tjena,
Tänkte kolla om mina givare, sladdar mm. fungerar i bilen.
Har inte använt multimeter i bilen förr. Vad ska man leta efter?
Räcker det med att kolla om de leder ström eller måste man försöka starta bilen för att kolla spännigen?

Mvh David


10 287 Inlägg
20 februari 2009
#2
Berätta mer. Vilken bil, en DynaPanhard från 1948 eller en AMG Mercedes från 2008.

(På nyare bilar så går man in med serviceinstrument och kollar alla givare).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

250 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
Berätta mer. Vilken bil, en DynaPanhard från 1948 eller en AMG Mercedes från 2008.

(På nyare bilar så går man in med serviceinstrument och kollar alla givare).

/Göran

Volvo 850  -94 10v 5cyl.

Saken är att signalen verkar inte gå från varvtalsgivaren till databoxen. Vill kolla så allt är rätt där.


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
20 februari 2009
#4
DavidMartin skrev:
Sharky skrev:
Berätta mer. Vilken bil, en DynaPanhard från 1948 eller en AMG Mercedes från 2008.

(På nyare bilar så går man in med serviceinstrument och kollar alla givare).

/Göran

Volvo 850  -94 10v 5cyl.

Saken är att signalen verkar inte gå från varvtalsgivaren till databoxen. Vill kolla så allt är rätt där.

dessa givare är induktiva givare och pulsen är för snabb för att mäta med en multimeter, du måste mäta denna givare med ett oscilloskop för att de att vågorna blir rätt om givaren är hel

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

5 Inlägg
21 februari 2009
#5
Lite mer fakta vad är det för fel på bilen? (vad är det som händer?)

Turbo va fan är det för nått?????

250 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#6
Ajdå, det låter lite jobbigare. Har en hel tråd om problemet http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 58&p=2

Så jag köpte multimetern i onödan smile


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
One Man Clan
4 287 Inlägg
21 februari 2009
#8
en induktiv givare brukar "antingen funkar den eller så gör de inte" å jag har då lyckats mäta dom med multimeter... dels går de att ohm-mäta dom å sen kan man även ställa multimetern på Växelspänning å mäta samtidigt som man kör på starten...man brukar alltid få utslag på nån volt


250 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#9
Okej, tack för era svar. Ska ner och pilla nu då wink


10 287 Inlägg
21 februari 2009
#10
Njaaa, jag har faktiskt råkat ut för en induktiv givare som mätte helt ok och betedde sig helt ok i bänken upp till 6000 rpm på min Volvo (med MBE sprut). Men över 6000 rpm så började motorn att missa (det var helt ny givare i kartong...). Så han som bromsade min motor sprättade upp en ny kartong och bytte till en ny likadan givare och då gick motorn klockrent.

Problemet är att många tillverkare av induktiva givare ruslindar sina spolar (att ruslinda är en teknik som förbilligar i tillverkning) och då kan man få olyckliga fältbilder eller ibland få kortslutna varv i spolen som inte märks när man mäter givaren men som kan påverka givaren när man stressar den med höga varv och korta pulser.

/Göran

Xuri skrev:
en induktiv givare brukar "antingen funkar den eller så gör de inte"

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

250 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
#11
Tjena igen,

Kollat spänningen och så, alla givare gav utslag, förutom varvtalsgivaren. Mätte på nanovolt och fick ändå inget. Till och med spridarna ger utslag, fastän de vägrar spruta.

Kollat på sladden till varvtalsgivaren men den verkar okej. Någon som vet vart den leder? Eller något tips överhuvudtaget?



Sök