4039
Sök

Hjälp med köp av lågnivå filter och bas filter

37 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
har ett ca41 slutsteg som jag ska driva 2dls 12er på . ska nu andvända kanal c-d så då måste jag köpa ett filter som gör om det till lågpass . frågan är: kan jag köpa en sån här? http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … roduct=643  eller måste jag köpa lågnivåfilter ochså . problemet är väll att jag vill få ut lika mycke till båda basarna , för nu får ju ena basen inge grand bas inställning . och  lågnivåfiltret ger endast 35hz ,inte mycke

6 851 Inlägg
25 februari 2009
Hänger nu inte med redigt..Ett CA41..har det inte inbyggt lågpassfilter? (om det är DLS vi pratar om)
det du pratar om 35hz..det låter som att det kan vara ett subsonic filter.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 februari 2009
TT-Avant skrev:
Hänger nu inte med redigt..Ett CA41..har det inte inbyggt lågpassfilter? (om det är DLS vi pratar om)
det du pratar om 35hz..det låter som att det kan vara ett subsonic filter.

CA41 har bara LP på ett kanalpar.....HP på det andra.
Värdelös lösning IMO..men steget låter bra så sett *skrattar*

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 241 Inlägg
26 februari 2009
Jokkee skrev:
har ett ca41 slutsteg som jag ska driva 2dls 12er på . ska nu andvända kanal c-d så då måste jag köpa ett filter som gör om det till lågpass . frågan är: kan jag köpa en sån här? http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … roduct=643  eller måste jag köpa lågnivåfilter ochså . problemet är väll att jag vill få ut lika mycke till båda basarna , för nu får ju ena basen inge grand bas inställning . och  lågnivåfiltret ger endast 35hz ,inte mycke

Ja det räcker med ett sådant då det är ett aktivt filter....och vill du inte fippla med separata inställningar (förutom gain) så kan du köra med y-split mellan denna och in till stegets alla fyra kanaler och få samma delning på alla fyra.

37 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
men så då skulle jag kunna köpa en y-split och sen ha ett lågnivåfilter?

956 Inlägg
26 februari 2009
Lonefox skrev:
Jokkee skrev:

Ja det räcker med ett sådant då det är ett aktivt filter....och vill du inte fippla med separata inställningar (förutom gain) så kan du köra med y-split mellan denna och in till stegets alla fyra kanaler och få samma delning på alla fyra.

Rätta mig om jag har fel men, men till ca41 räcker det väl med ett par lågnivåkablar in då man på steget kan välja om man vill köra på ett eller två par. Så då behöver väll han inte ens y-splitar.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

7 241 Inlägg
26 februari 2009
luunggan skrev:
Lonefox skrev:
Jokkee skrev:

Rätta mig om jag har fel men, men till ca41 räcker det väl med ett par lågnivåkablar in då man på steget kan välja om man vill köra på ett eller två par. Så då behöver väll han inte ens y-splitar.

Jodå...tänkte inte på det. Var tvungen att läsa manualen big_smile

Så med det i åtanke så kan han köpa ett externt aktivt filter (som han länkat till) och ställa in delningen på det och sätta steget i PCD-läget och använda ett par ingångar. A+B.

37 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
okej om vi säger så här . jag har skaffat en kort lågnivåkabel som går från out ingången till ingången för c-d
så då köper jag filtret . men vad är pcd läget?   jag ska brygg koppla a-b å sen c-d . som jag ser det så får jag väll ut nästan samma effekt som a-b gain. det är ju 120hz på filtret

7 241 Inlägg
27 februari 2009
Jokkee skrev:
okej om vi säger så här . jag har skaffat en kort lågnivåkabel som går från out ingången till ingången för c-d
så då köper jag filtret . men vad är pcd läget?   jag ska brygg koppla a-b å sen c-d . som jag ser det så får jag väll ut nästan samma effekt som a-b gain. det är ju 120hz på filtret

Det Autoleadsfiltret är ju variabelt....(50, 80 och 125Hz...tre lägen mao)
PCD-läget paralellkopplar ingångarna så att du bara behöver en lågnivåkabel in (A+B) sedan justerar du in gainen på steget så att de hamnar på samma nivå.

Enklast att göra detta är att använda en fast sinusvåg (tex 50Hz finns bla här: http://realmofexcursion.com/downloads.htm ). Då mäter man på utgångarna med en volmätare inställd på växelspänning och gainar in så att man har samma voltstyrka på båda stegdelarna.

37 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
okej  , ja gör så , tack för hjälpen big_smile

Sök