2785
Sök

bilstereo i saab 9-3

22 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
smile jag vete fan.. knapparna är ju satans sjysta. smile finns det inget annat sätt?

286 Inlägg
12 juni 2006
Jadu, du får nog vänta tills imorn så alla saab ägare vaknat och ge dig lite mer tips wink Lättare för nån av de att säga vad som är bästa lösningen, spekulerar bara i hur du kan lösa det. Men hör med martin 9-3 han verkar ju ha gjort de förr.

22 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
okej. tack så mycket för hjälpen iaf. snällt av dig att försöka. jag får luska vidare hur man ska göra..

1 631 Inlägg
13 juni 2006
diktatorn skrev:
hej. jag har nyss köpt en saab 9-3 aero -00. jag skulle vilja ha lite mer bas i den. men jag har aldrig hållt på med bilstereogrejjer. har läst lite om någon lågnivå grej som gör att man kan använda orginal stereon. Jag tror att jag har AS3 stereon men jag är inte riktigt säker.
jag skulle bli jätte glad om någon kunde hjälpa mig skaffa lite dunka dunka. smile

Sen om man kan byta ut orginal stereon mot en vanlig med mp3 stöd. och om då knapparna på ratten fungerar eller inte.

hej

oskar

Det verkar finnas en del missuppfattningar i tråden. (Beror troligtvis på skillnaderna i gamla och nya 9-3). Det finns inget slutsteg bak.

Är du nöjd med ljudet (framsystemet!) i övrigt så är det enbart en baslåda du är ute efter. Denna kopplas enklast in med en lågnivå-adapter på originalstereon. Köp antingen en aktiv (inbyggt steg) om du är lat och inte vill bygga själv. Eller så köper du en bas, slutsteg och bygger en egen låda. Det senare ger bäst resultat.

Vill du dessutom byta cd-spelaren så har flera märken adapters som gör att rattknapparna fungerar. Jag är 100% säker på att Alpines spelare funkar (adaptern kostar under tusenlappen), men även Pioneer och Kenwood lär ha. Problemet om du byter är att behålla originalsteget då det ju givetvis inte bara är att koppla in på en eftermarknads-spelare...

Titta gärna på min sida för fler idéer.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

159 Inlägg
13 juni 2006
//Vill du dessutom byta cd-spelaren så har flera märken adapters som gör att rattknapparna fungerar. Jag är 100% säker på att Alpines spelare funkar (adaptern kostar under tusenlappen), men även Pioneer och Kenwood lär ha. //

vart köper man den lilla adaptern?? big_smilebig_smile

1 631 Inlägg
13 juni 2006
rosaelefjant skrev:

Den köper du på samma ställe som du köper CD:n, tex hos Ljudbyggaren. Den heter KCE nånting (jag har nog numret nånstans).

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

159 Inlägg
13 juni 2006
gurenius skrev:
rosaelefjant skrev:

Den köper du på samma ställe som du köper CD:n, tex hos Ljudbyggaren. Den heter KCE nånting (jag har nog numret nånstans).

kan inte tenkas finnas typ på brl lr liknande?? big_smile

1 631 Inlägg
13 juni 2006
rosaelefjant skrev:
kan inte tenkas finnas typ på brl lr liknande?? big_smile

Jovisst gör den det. De som säljer spelare ska även kunna ta hem adaptern.

// Gurra

22 Inlägg
19 juni 2006
Trådstartare
de där med adaptern verkar ju skitbra. men då kan jag köpa en alpine stereo och en sån adapter. men jag måste ha ett nytt slutsteg till baslådan?

1 631 Inlägg
20 juni 2006
diktatorn skrev:
de där med adaptern verkar ju skitbra. men då kan jag köpa en alpine stereo och en sån adapter. men jag måste ha ett nytt slutsteg till baslådan?

Byter du cd-spelare så har du ingen användning för ditt original-steg. Ska du ha ny cd så rekommenderar jag ett fyrkanalssteg och även nya högtalare fram. Komplettera med en 12-tumsbas som drivs av två av kanalerna.

Funderar du på budgetgrejor i form av steg och högtalare så är det bättre att behålla originalcd, steg och högtalare och istället lägga pengarna på baslåda och steg.

// Gurra

22 Inlägg
20 juni 2006
Trådstartare
okej. men jag tror att jag behåller orginal stereon och orginal högtalarna. sedan bara sätter in en baslåda med hjälp av adaptern. men då måste jag gå från slutsteget som sitter i bilen nu, via en adapter och sen till nästa slusteg. eller kan jag gå direkt till baslådan?

du råkar inte veta vart mitt slutsteg sitter nu? har as3.

1 631 Inlägg
20 juni 2006
Ditt steg sitter på mittkonsollen, till vänster om handskfacket längst nere vid golvet.

Du kopplar adaptern bak på cd-spelaren och får ut lågnivå som du drar vidare till din nya baslåda. Original-steget behöver du inte röra.

Prova dig fram om det sen låter bäst med eller utan original 6x9or.

// Gurra

22 Inlägg
20 juni 2006
Trådstartare
okej. men ska jag inte ha något slutsteg? hmm

jag tror att någon har spelat lite för högt i bilen. skorar lite ibland.

1 631 Inlägg
20 juni 2006
Slå av loudness i cd-spelaren.

Du måste ha slutsteg till din baslåda utöver originalsteget. Det driver enbart högtalarna i framdörrarna.

// Gurra

22 Inlägg
20 juni 2006
Trådstartare
men jag ska ha orginal saab stereon. hur ska jag göra då?

1 631 Inlägg
20 juni 2006
Okej, då tar vi det från början:

- Du behåller SAAB original cd-spelare
- Du behåller SAAB original slutsteg o framsystem
- Du behåller SAAB original 6x9or

- Du köper ny baslåda
- Du köper nytt slutsteg till baslådan
- Du köper en adapter för att få lågnivå mellan cd-spelare och slutsteg
- Du köper strömkablar (inkl säkring) till slutsteget

Framsystemet och bakhögtalarna kommer spela precis som idag. Eventuellt stänger du av 6x9orna om det låter bättre. Skillnaden blir din nya baslåda!

// Gurra

22 Inlägg
20 juni 2006
Trådstartare
big_smile exakt. fan känner mig som ett pucko. sad jag kan inte sånt här. men jag ska nog lyckas till slut :>

Sök