2596
Sök

Luktar bensin i oljan ?

136 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
#1
tjenare har en 740 tic som har stått inne ett par månader , tog ut den för en liten provtur ville inte starta först surade ordentligt fick byta tändstift , efter det så lukatade det bensin i oljan ocgh så är det klen i locket , kan det va kondens eller är topplockspackningen skrot ? mvh


5 198 Inlägg
25 februari 2009
#2
När bilen får soppa men inte startar så ska ju bensinen ta vägen nånstans.. ganska naturligt rinner den neråt,, dvs mot tråget,, därav bensinlukten. klet i locket KAN va kondens..kör den ordentligt varm å se om kletet försvinner

236 Inlägg
25 februari 2009
#3
gamlingen skrev:
När bilen får soppa men inte startar så ska ju bensinen ta vägen nånstans.. ganska naturligt rinner den neråt,, dvs mot tråget,, därav bensinlukten. klet i locket KAN va kondens..kör den ordentligt varm å se om kletet försvinner

kan säga med en gång att de där stämmer inte alls..det är topp locks packning som läcker i så fall om oljan lycktar soppa...om bilen inte startar så kommer bensinen ut till avgassystemet..och vadå köra den varm att klet försvinner?? lättare att torkade bort och bestämma sig att byta packning...där har du ett tecken om att packningen är på g när grädde i olje locket eller om bilen har körts bara korta sträckor så bli de så...

de kostar att ligga på topp...

136 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
#4
aa blir te o riva toppen då , lika bra få dit lite frächa grejjer big_smile tackar för svar!


www.kudoz.se
3 802 Inlägg
25 februari 2009
#5
hur ser oljan ut? när byttes den senast? kört långa eller korta sträckor med den innan?
börja med att byt olja och se sedan om felet kommer tillbaka (samt gör komptest).
dricker den kylarvätska?


1 948 Inlägg
25 februari 2009
#6
finne-83 skrev:
gamlingen skrev:
När bilen får soppa men inte startar så ska ju bensinen ta vägen nånstans.. ganska naturligt rinner den neråt,, dvs mot tråget,, därav bensinlukten. klet i locket KAN va kondens..kör den ordentligt varm å se om kletet försvinner

kan säga med en gång att de där stämmer inte alls..det är topp locks packning som läcker i så fall om oljan lycktar soppa...om bilen inte startar så kommer bensinen ut till avgassystemet..och vadå köra den varm att klet försvinner?? lättare att torkade bort och bestämma sig att byta packning...där har du ett tecken om att packningen är på g när grädde i olje locket eller om bilen har körts bara korta sträckor så bli de så...

hur kan du vara så säker på detta? kan lika gärna vara kassa kolvringar? passa på att kolla dom när du ändå har av toppen...

1 353 Inlägg
25 februari 2009
#7
finne-83 skrev:
gamlingen skrev:
När bilen får soppa men inte startar så ska ju bensinen ta vägen nånstans.. ganska naturligt rinner den neråt,, dvs mot tråget,, därav bensinlukten. klet i locket KAN va kondens..kör den ordentligt varm å se om kletet försvinner

kan säga med en gång att de där stämmer inte alls..det är topp locks packning som läcker i så fall om oljan lycktar soppa...om bilen inte startar så kommer bensinen ut till avgassystemet..och vadå köra den varm att klet försvinner?? lättare att torkade bort och bestämma sig att byta packning...där har du ett tecken om att packningen är på g när grädde i olje locket eller om bilen har körts bara korta sträckor så bli de så...

Bara för att oljepåfyllnadslocket är kletigt betyder det INTE att topplockspackningen har gått..

Oljan blir varm, och när den blir varm så blir det kondens, kondens avger lite vattenånga som sedan stiger uppåt, och fastnar i oljepåfyllnadslocket. därav så blir det lite kletigt där..
Kör man bilen riktigt varm så brukar det försvinna
Uppstår väldigt ofta vid många korta körningar
typ fram och tillbaka till jobbet bara osv.

There's no replacement for displacement

236 Inlägg
26 februari 2009
#8
Batta skrev:
finne-83 skrev:
gamlingen skrev:
När bilen får soppa men inte startar så ska ju bensinen ta vägen nånstans.. ganska naturligt rinner den neråt,, dvs mot tråget,, därav bensinlukten. klet i locket KAN va kondens..kör den ordentligt varm å se om kletet försvinner

kan säga med en gång att de där stämmer inte alls..det är topp locks packning som läcker i så fall om oljan lycktar soppa...om bilen inte startar så kommer bensinen ut till avgassystemet..och vadå köra den varm att klet försvinner?? lättare att torkade bort och bestämma sig att byta packning...där har du ett tecken om att packningen är på g när grädde i olje locket eller om bilen har körts bara korta sträckor så bli de så...

Bara för att oljepåfyllnadslocket är kletigt betyder det INTE att topplockspackningen har gått..

Oljan blir varm, och när den blir varm så blir det kondens, kondens avger lite vattenånga som sedan stiger uppåt, och fastnar i oljepåfyllnadslocket. därav så blir det lite kletigt där..
Kör man bilen riktigt varm så brukar det försvinna
Uppstår väldigt ofta vid många korta körningar
typ fram och tillbaka till jobbet bara osv.

jag skrev"där har du ett tecken om att packningen är på g när grädde i olje locket eller om bilen har körts bara korta sträckor så bli de så.." och alla mina år med bilverkstad och nu egen så försvinner de inte bara så om man kör den varm...speciellt en Volvo 740 tic med rödblockare är de inte så..alla Volvo maskiner jag har jobbat med har packningen varit på gång då de bildas grädde på locket...och har man bra olja i så ska locket vara skinande rent inte ens brunt på locket..fungerar med mobil 1 olja...

de kostar att ligga på topp...

136 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#9
tror sj på topplocks packningen , finns ju en viss risk att kolvringarna är skrot också , men det märker jag ju som sagt när jag tar dän toppen . tackar för svar .mvh


Teddan
2 495 Inlägg
26 februari 2009
#10
surar man en bil så får man bensin i oljan , det får manäven med en helt ny motor.

tror vissa är lite väl duktiga denna tråden.

byt du olja och torka ur locket.. kör tiesen och se vad som händer

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

kemist
46 Inlägg
2 mars 2009
#11
Naturligtvis får man lite besin i oljan vid ofta korta körningar. det är en av anledningarna till att longlife bytesintervaller gäller vid stadskörning,bergskörning eller om man drar släp/husvagn ofta. man spär ut oljan med bensin. Kondens i oljan visst om den stått länge. förr bytte man till konserveringsolja om man ställde bilen en längre tid än en månad.

kemist
46 Inlägg
2 mars 2009
#12
förlåt. longlife intervallerna gäller inte ska det vara. och besin stavas med ett n, alltså bensin

832 Inlägg
2 mars 2009
#13
finne-83 skrev:
Batta skrev:
finne-83 skrev:

kan säga med en gång att de där stämmer inte alls..det är topp locks packning som läcker i så fall om oljan lycktar soppa...om bilen inte startar så kommer bensinen ut till avgassystemet..och vadå köra den varm att klet försvinner?? lättare att torkade bort och bestämma sig att byta packning...där har du ett tecken om att packningen är på g när grädde i olje locket eller om bilen har körts bara korta sträckor så bli de så...

Bara för att oljepåfyllnadslocket är kletigt betyder det INTE att topplockspackningen har gått..

Oljan blir varm, och när den blir varm så blir det kondens, kondens avger lite vattenånga som sedan stiger uppåt, och fastnar i oljepåfyllnadslocket. därav så blir det lite kletigt där..
Kör man bilen riktigt varm så brukar det försvinna
Uppstår väldigt ofta vid många korta körningar
typ fram och tillbaka till jobbet bara osv.

jag skrev"där har du ett tecken om att packningen är på g när grädde i olje locket eller om bilen har körts bara korta sträckor så bli de så.." och alla mina år med bilverkstad och nu egen så försvinner de inte bara så om man kör den varm...speciellt en Volvo 740 tic med rödblockare är de inte så..alla Volvo maskiner jag har jobbat med har packningen varit på gång då de bildas grädde på locket...och har man bra olja i så ska locket vara skinande rent inte ens brunt på locket..fungerar med mobil 1 olja...

Ja det är som vanligt snart så har toppackningen gått om man har lite luft i däcket oxå. Man kan inte säga att packningen gått om man inte vet mer än det som skrivits i tråden. Kan vara packningen men mest troligt har det runnit ner bensin i tråget när den surade ner sig så varför riva av toppen om man inte är hundra på att det är packningen?

Byt olja och kör så ska det nog bli bra. Blir det inte det så kan man börja fundera på å riva av toppen.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

kemist
46 Inlägg
2 mars 2009
#14
Håller med Lurken. Jag har ett uttryck som konde gälla detta " overkill".


Sök