2348
Sök

Xenon lampor

101 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
tjenare igen, jag undrar om det är lagligt med xenonlampor. någon som vet?

R1 driver!
5 128 Inlägg
1 mars 2009
Nej, din bil är helbilsgodkänd, så det är inte lagligt att xenonkonvertera

8 883 Inlägg
2 mars 2009
extremturbo skrev:

Ja det är lagligt med Xenon

Fotograf på tierpidag.se

Miklen
2 mars 2009
Om du har aut. nivåreglering å högtrycksspolning och det står me i dina reg papper så ja..det är lagligt.. annars nej..

8 883 Inlägg
2 mars 2009
Miklen skrev:
Om du har aut. nivåreglering å högtrycksspolning och det står me i dina reg papper så ja..det är lagligt.. annars nej..

Står ingenstans i mitt regbevis om det....

Fotograf på tierpidag.se

3 295 Inlägg
2 mars 2009
Hamilton skrev:
Miklen skrev:

Står ingenstans i mitt regbevis om det....

men din bil är likförbannat helbilsgodkänd så du får i princip inte ändra ett dugg på din bil om nu besiktningen skulle vara tjuriga.

33 Inlägg
2 mars 2009
Vad säger bilbesiktningen?
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-). Detta gäller även xenon i dimljus.

8 883 Inlägg
2 mars 2009
Rallykrille skrev:
Vad säger bilbesiktningen?
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-). Detta gäller även xenon i dimljus.

Frågan var om det var lagligt med Xenon och inte vad SBP säger....

Fotograf på tierpidag.se

67 Inlägg
2 mars 2009
ett tips.
Ring till transportstyrelsen.

Enligt dom är det lagligt på dim & helljus.
Dock gällde det en V70N.
Vet ej om det skiljer nåt från bil till bil.

sen för halvljus va kraven automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning
Senast redigerat av Pleter (2 mars 2009)

282 Inlägg
4 mars 2009
Men det är ju självklart att det är lagligt med xenonlampor! Nästan alla nya bilar har ju det.. Dock så får man inte xenonkonvertera om man har haft halogenbelysning tidigare..

678 Inlägg
4 mars 2009
Snälla jag har undrat samma fråga länge nu för jag har konverterat till Xenon och vissa säger ja vissa säger nej ringa till bilprovningen och få ett riktigt svar?

7 274 Inlägg
4 mars 2009
På en helfordonsgodkänd bil tror jag inte att det är lagligt sålänge du inte regbesiktar den.
På en äldre bil så bör det vara lagligt sålänge du har AUTOMATISK nivåreglering, som förövrigt är jävligt dyrt, samt högtrycksspolning på lyktorna.

Detta gäller halvljusen.
Senast redigerat av Brains (4 mars 2009)

44 Inlägg
4 mars 2009
extremturbo skrev:

heljus alltid ja, halvljus oftast nej (men som om nån bryr sig), dimljus egentligen nej men ingen som kollar.. extraljus ja

tillbilen.se = i like my sponsor

Med.lem
3 759 Inlägg
4 mars 2009
BuRrE08 skrev:
Snälla jag har undrat samma fråga länge nu för jag har konverterat till Xenon och vissa säger ja vissa säger nej ringa till bilprovningen och få ett riktigt svar?

Nej det är inte lagligt att bara köpa ett xenonkitt och smälla på. Och det kommer inte gå egenom på SBP.

Dock är det helt ok i helljuset. (nu pratar jag inte om helbilsgodkännda bilar)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

8 156 Inlägg
4 mars 2009

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök