4580
Sök

Vinande ljud. HJÄLP!

45 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Hejsan.
Jag har köpt min första bil nyligen.
Det fanns ett slutsteg installerat och några högtalare. Men jag körde igenom en MP3 spelare via lågnivå kablarna.

Men nu har jag fått hjälp med att installera en stereo. Har även flyttat på lågnivå kablarna till höger sidan så att dem inte ska ligga nära strömkabeln.

Men det är ett vinande ljud från generatorn? Om jag tror rätt.

Allt låter bra så länge man inte sätter igång motorn. Men när man sätter på kommer  det vinande ljudet och det ökar när man gasar.

Jag har inga kunskaper om detta och jag är tacksam för svar.
Jag har läst om nå filter man skulle kunna sätta in, är det något att fundera på?

Tacksam för svar.

Team Autohifi!
865 Inlägg
16 mars 2009
Filter.... glöm det utan ta hand om problemet!
-Man målar ju inte över rost eller, det är samma sak med ett sådant filter. Det döljer bara problemet & tar inte bort det!

Gör så här.
Kolla över alla jord kablar & punkter du har i systemet, se till att det är en bra kabel som sitter ordentligt på en ren plåt yta.
Alla kabalr blir trötta med åren! anslutnings punkterna rostar/korrigerar/slits osv....

Dessa ska du kolla:
- Jorden till huvudenhetern ( dra gärna en ny som du vet 100% är OK )
- Kolla över jorden till slutsteget, för bättra den om den sitter dåligt och är under målig.
- Kolla jorden till batteriet, byt ut eller sett ditt en extra.
- kolla jorden till generatorn, samma sak där. byt ut eller sett ditt en extra.
- kolla motor jorden och som ovan.... byt ut eller sett en extra.

Hjälper inget av detta, då är signal jorden brunnen i huvudenheter och bör då lagas, det kan en rep. firma hjälpa dig med alt. den butik du har köp huvudenheten i.

Lycka till!

45 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Tack för hjälpen. Felet åtgärdat. Tråd kan låsas.

Sök