3023
Sök

Mercan drar 1,2

Student
62 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#1
Min Mercedes 220D från 1975 drar 1,1 - 1,2 liter milen!

Jag har funderat en del på problemet, och kommit fram till att den borde ju dra lite mer än vanligt nu när de e vinter, med låg temp (dock använder ja motorvärmare) och vinterdäck. Dessutom kör ja ganska mkt korta sträckor. Bör tilläggas att det är automatlåda också.. Men jag tycker ändå att man borde få ner den till under litern.

Jag har bara kört bilen sen i höstas, och då drog den också ganska mkt, men då sket ja i de. Fast sen läste ja i instruktionsboken att den ska dra 0,85 i snitt (förbrukningen mätt vid 103 km/h, och så fort kör ja aldrig). Då e 1,2 liter ganska mkt.

Jag har en reparationshandbok på tyska (fyfan) och om man kollar på lite bilder där så finns de en bild på soppa-pumpen. Där ska då finnas en skruv bak på pumpen med vilken man kan justera hur mkt soppa pumpen kan ta in maximalt. Men när ja tittar på min pump så ser allt ut precis som på bilden. Enda skillnaden är att där inte finns någon justerskruv!

Nu till min fråga.. Är det jag som är bränd i skallen, eller ska man ta av nåt skydd på pumpen eller nåt för å komma åt skruven? Vad finns det för andra grejer man kan kolla för att få ner soppaförbrukningen?

Långt inlägg.. men dom som orkar läsa skiten kan ju svara om dom vill .. smile

Stek en stek

Gödseldräng
4 529 Inlägg
21 februari 2009
#2
det är en halvliter för mycket per mil ungefär tongue

längst bak på pumpen brukar det sitta en lite lucka med några skruvar
skruva bort dom pumparna och plocka bort luckan
innanför luckan ska du ha en stor skruv/bult den ska du inte röra
och så ska det sitta en liten skruv vanligtvis rak mejsel nere i vänstra hörnet(från förarplatsen sett)
den ska du skruva utåt om du ska skruva upp pumpen
skruvar du ner den ställer du nr pumpen

men ta gärna en bild på pumpen då det finns mängder olika pumpar


Student
62 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#3
Team-Adolfsson skrev:
det är en halvliter för mycket per mil ungefär :P

längst bak på pumpen brukar det sitta en lite lucka med några skruvar
skruva bort dom pumparna och plocka bort luckan
innanför luckan ska du ha en stor skruv/bult den ska du inte röra
och så ska det sitta en liten skruv vanligtvis rak mejsel nere i vänstra hörnet(från förarplatsen sett)
den ska du skruva utåt om du ska skruva upp pumpen
skruvar du ner den ställer du nr pumpen

men ta gärna en bild på pumpen då det finns mängder olika pumpar

Ok.. "skruva bort pumparna" säger du.. antar att du menar skruvarna.

Aja va ute å tog några bilder nyss. Ursäkta skitigheten :P

https://www1.garaget.org/gallery/archive/90386/large/577232_kwu70f.jpg
Här har vi från sidan. Är en bosch som ser ut precis som i min verkstadshandbok.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/90386/large/577241_7zc1wm.jpg
Och här är bakifrån då. Fyfan va skitigt de va då :P blir till å torka lite innan man börjar pilla. Va ett helvete att komma åt också, därav vinkeln på bilden :P. Detta är också anledningen till att ja inte sett den där skruven (se pilen) förut. Kan detta vara THE skruv tro?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/90386/large/577251_kri7ka.jpg
För om man tittar på den här bilden skulle det kunna va de (se nr 34). jag tittade för långt till vänster i färdriktningen när ja kika på pumpen förr.

Men men. har inte skruvat på den än. Fast ja tycker nog att den ser ut som om den är ganska långt inskruvad redan. Men de lär väl bara å testa antar ja. Om bilen går skit e de väl bara å skruva ut den igen :P.

Stek en stek

Entreprenör
1 784 Inlägg
22 februari 2009
#4
Inte tror då jag att du får ner den under litern..Den e för gammal för de...!!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
22 februari 2009
#5
Det är nog för hög förbrukning, den som står här i vårat garage drog ca 0.8 när vi använde den. Visserligen med manuell låda men ändå...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
22 februari 2009
#6
haha en 220död måste du vålda med för att få upp i 1.2 om den mår som den ska big_smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Student
62 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#7
Okej grabbar.. uppskattar verkligen att få kreativa lösningar på problemet -.-

Stek en stek

Student
62 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#8
skalman1 skrev:
svart ryker den mycket? några som jag känner ställde på sina dieselmercor så att det rök som f-n men dom verkade inte dra så fruktansvärt mycket mer.

Nej då den ryker inget alls. Bara när den är kall, men de e ju naturligt. När den är varm ser de så fint ut så.
Senast redigerat av Brojlern (22 februari 2009)

Stek en stek

Gödseldräng
4 529 Inlägg
22 februari 2009
#9
skalman1 skrev:
Brojlern skrev:
skalman1 skrev:
svart ryker den mycket? några som jag känner ställde på sina dieselmercor så att det rök som f-n men dom verkade inte dra så fruktansvärt mycket mer.

Nej då den ryker inget alls. Bara när den är kall, men de e ju naturligt. När den är varm ser de så fint ut så.

Då tvivlar jag på att pumpen ska ställas ner men en annan sak som du kan prova är att blanda i lite 2 taktsolja i dieseln för att smörja pumpen och spridarna.
vi har provat det i några nyare dieselbilar när dom har gått dåligt och dom har börjat låta bättre samtidigt som bränsleförbrukningen har gått ner. Detta pga att dagens diesel inte smörjer pump och spridare tillräckligt.

det beror på hur mycket du skruvar upp pumpen
jag skruvade upp min 2 varv den rök inget om man körde normalt dock vid fullgas så rök den som fan
och drog runt litern då

men den skruven du såg där det kan mycke väl vara den prova skruva in den ett kvartsvarv till att börja med och sen märker du om den går ner i förbrukning
0.8a är ca vad dom ska dra


Student
62 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#10
skalman1 skrev:
Då tvivlar jag på att pumpen ska ställas ner men en annan sak som du kan prova är att blanda i lite 2 taktsolja i dieseln för att smörja pumpen och spridarna.
vi har provat det i några nyare dieselbilar när dom har gått dåligt och dom har börjat låta bättre samtidigt som bränsleförbrukningen har gått ner. Detta pga att dagens diesel inte smörjer pump och spridare tillräckligt.

Jaha du. Det gör ja redan wink Inte 2-takt dock. Men ja kör i lite mineralolja i den rackarn. För pumpen skar för några år sen (när farsan hade den) för att vi glömt bort å fylla på olja i pumpen. Pumpen skall nämligen ha olja i sig, och då smörjer den genom att blanda ut oljan med diesel. Glömmer man då att fylla på olja smörjer den till slut enbart med diesel. Och visst, det håller ett tag, men sen skar den ju. Sen när bilmecken i byn fick loss den började vi köra i olja i dieseln för att den inte skulle skära igen.

Kom på de nu också att detta ju kan vara anledningen till att den drar mkt nu också.. Men men. man får va gla' så länge de går framåt.

Stek en stek

194 Inlägg
22 februari 2009
#11
Om den går bra och inte ryker nåt alls vid så hög förbrukning skulle jag tippa på nåt mindre läckage

Student
62 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#12
Team-Adolfsson skrev:
det beror på hur mycket du skruvar upp pumpen
jag skruvade upp min 2 varv den rök inget om man körde normalt dock vid fullgas så rök den som fan
och drog runt litern då

men den skruven du såg där det kan mycke väl vara den prova skruva in den ett kvartsvarv till att börja med och sen märker du om den går ner i förbrukning
0.8a är ca vad dom ska dra

Ja du.. ja ska testa de där. Antar att det bara är att skruva in den lite i taget, och sen om den börjar gå dåligt e de ju bara å skruva ut den igen.

Men som sagt.. om du tittar i svaret ovan har du en till anledning till att den drar mycket. Och det problemet går nog inte att åtgärda alldeles för enkelt, är pumpen skadad måste man väl byta ut den. Och det har ja varken ork, pengar eller tid till. Men man får väl börja me skruven å se vart de barkar hän.

Tack för hjälpen

Stek en stek

Student
62 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#13
ajka skrev:
Om den går bra och inte ryker nåt alls vid så hög förbrukning skulle jag tippa på nåt mindre läckage

Är tveksam. men det tål väl att utredas antar ja.

Stek en stek

Student
62 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
#14
Jaha gubbs. Vred in skruven kanske ett halvt varv. Sen körde ja en tank, och då hade den dragit 1,1.

Nån som har nåt annat tips? tongue

Stek en stek

Fire And Silk
2 254 Inlägg
16 mars 2009
#15
Här är mitt tips, registrera dig på följande sida :  http://www.mbsca.com/forum/index.php

Sen ställer du exakt samma fråga i forumsdelen vid namn: "Alla äldre MB Modeller"

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
17 mars 2009
#16
Brojlern skrev:
skalman1 skrev:
Då tvivlar jag på att pumpen ska ställas ner men en annan sak som du kan prova är att blanda i lite 2 taktsolja i dieseln för att smörja pumpen och spridarna.
vi har provat det i några nyare dieselbilar när dom har gått dåligt och dom har börjat låta bättre samtidigt som bränsleförbrukningen har gått ner. Detta pga att dagens diesel inte smörjer pump och spridare tillräckligt.

Jaha du. Det gör ja redan wink Inte 2-takt dock. Men ja kör i lite mineralolja i den rackarn. För pumpen skar för några år sen (när farsan hade den) för att vi glömt bort å fylla på olja i pumpen. Pumpen skall nämligen ha olja i sig, och då smörjer den genom att blanda ut oljan med diesel. Glömmer man då att fylla på olja smörjer den till slut enbart med diesel. Och visst, det håller ett tag, men sen skar den ju. Sen när bilmecken i byn fick loss den började vi köra i olja i dieseln för att den inte skulle skära igen.

Kom på de nu också att detta ju kan vara anledningen till att den drar mkt nu också.. Men men. man får va gla' så länge de går framåt.

pumpen brukar inte ha separat olja
den tar olja från motor
ska gå en ledning mellan motor och pump


321 Inlägg
17 mars 2009
#17
Eftersom det är en diesel så justerar man ju soppatillförsel med gaspedalen. Och om det nu är meningen att den ska dra 0.8 orginal måste den ju nu vara mycket snabbare och starkare än orginal. Kolla även så att du inte har nå stopp nånstans i luftrören till motorn eller att det är nått i drivlinan som håller på att ge upp. En diesel drar inge mer soppa i tex 90 än vad motorn är kontruerad för om den inte är tvärslut. Är ju inte som en bensinare att den går sämre med mer soppa.

EViLution!

Student
62 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#18
Team-Adolfsson skrev:
Brojlern skrev:
skalman1 skrev:
Då tvivlar jag på att pumpen ska ställas ner men en annan sak som du kan prova är att blanda i lite 2 taktsolja i dieseln för att smörja pumpen och spridarna.
vi har provat det i några nyare dieselbilar när dom har gått dåligt och dom har börjat låta bättre samtidigt som bränsleförbrukningen har gått ner. Detta pga att dagens diesel inte smörjer pump och spridare tillräckligt.

Jaha du. Det gör ja redan wink Inte 2-takt dock. Men ja kör i lite mineralolja i den rackarn. För pumpen skar för några år sen (när farsan hade den) för att vi glömt bort å fylla på olja i pumpen. Pumpen skall nämligen ha olja i sig, och då smörjer den genom att blanda ut oljan med diesel. Glömmer man då att fylla på olja smörjer den till slut enbart med diesel. Och visst, det håller ett tag, men sen skar den ju. Sen när bilmecken i byn fick loss den började vi köra i olja i dieseln för att den inte skulle skära igen.

Kom på de nu också att detta ju kan vara anledningen till att den drar mkt nu också.. Men men. man får va gla' så länge de går framåt.

pumpen brukar inte ha separat olja
den tar olja från motor
ska gå en ledning mellan motor och pump

Hörru du. Nu e de såhär, att på min pump ska man fylla på olja, för pumpen skall smörjas med olja. Tycker annars att det är underligt att det finns ett lock på pumpen märkt "OLJA" (eventuellt på ett annat språk, men innebörden är densamma) om det inte är meningen att man ska hälla i olja där. Sen står det också i min reparationshandbok att där ska fyllas i olja i pumpen då och då. Ha alltid i åtanke att det är en mercedes compact w115 jag har, och ingen jävla 123 eller någe annat nytt skit. Alltså: olja i pumpen.

Se nummer 41
https://www1.garaget.org/gallery/archive/90386/large/577251_kri7ka.jpg
Senast redigerat av Brojlern (17 mars 2009)

Stek en stek


Sök