Min
Mercedes 220D från 1975 drar 1,1 - 1,2 liter milen!
Jag har funderat en del på problemet, och kommit fram till att den borde ju dra lite mer än vanligt nu när de e vinter, med låg temp (dock använder ja motorvärmare) och vinterdäck. Dessutom kör ja ganska mkt korta sträckor. Bör tilläggas att det är automatlåda också.. Men jag tycker ändå att man borde få ner den till under litern.
Jag har bara kört bilen sen i höstas, och då drog den också ganska mkt, men då sket ja i de. Fast sen läste ja i instruktionsboken att den ska dra 0,85 i snitt (förbrukningen mätt vid 103 km/h, och så fort kör ja aldrig). Då e 1,2 liter ganska mkt.
Jag har en reparationshandbok på tyska (fyfan) och om man kollar på lite bilder där så finns de en bild på soppa-pumpen. Där ska då finnas en skruv bak på pumpen med vilken man kan justera hur mkt soppa pumpen kan ta in maximalt. Men när ja tittar på min pump så ser allt ut precis som på bilden. Enda skillnaden är att där inte finns någon justerskruv!
Nu till min fråga.. Är det jag som är bränd i skallen, eller ska man ta av nåt skydd på pumpen eller nåt för å komma åt skruven? Vad finns det för andra grejer man kan kolla för att få ner soppaförbrukningen?
Långt inlägg.. men dom som orkar läsa skiten kan ju svara om dom vill ..