4100
Sök

Ta bort bromsservo, hur?

bmw_e34_projekt
26 mars 2009
Trådstartare
#1
hej, om man ska ta bort bromservon, är det bara att sätta bromscylindern på torpedväggen då?

skriv inte att bromsservon är bra att ha, det vet jag, det är p.g.a. utseendet som jag ska ta bort den.

4 586 Inlägg
28 mars 2009
#2
hur ska du få stopp på bilen utan bromservo?

kommer gå grymt tungt att bromsa


Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 mars 2009
#3
Har du alls tänkt att köra med bilen? Tänk om i så fall... Prova att åka i 100, stäng av motorn, pumpa lite försiktigt på bromsen några gånger så servovacuumet försvinner. prova sen att så fort som möjligt bromsa ner till noll...

Men till topic, det är säket bara att sätta den direkt på torpedväggen, efter att du modiflerat stag från pedalen ock liknande...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Old School Ford
600 Inlägg
28 mars 2009
#4
haha du får nog skaffa nått annat pedalställ så det går att ändra utväxlingen på pedalen. så kanske du har en chans att stanna bilen nångång.
måste bara avfyra en personlig åsikt: Man är gött dum i huvet om man sätter stil före funktion:D

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

bmw_e34_projekt
28 mars 2009
Trådstartare
#5
själva servon är bara å lacka så den blir snygg, det var det att jag har rörram i motorrummet, och måste svetsa ett rör lite snett för att få plats med servon,

Old School Ford
600 Inlägg
28 mars 2009
#6
då är ju inte lösningen att plocka bort, möjligtvis flytta den. Men lättast att ändra buren.
bygger du flipfront?

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

82 Inlägg
28 mars 2009
#7
bmw_e34_projekt skrev:
hej, om man ska ta bort bromservon, är det bara att sätta bromscylindern på torpedväggen då?

skriv inte att bromsservon är bra att ha, det vet jag, det är p.g.a. utseendet som jag ska ta bort den.

Lycka till sen att besöka Svensk Bilprovning!!!!

bmw_e34_projekt
28 mars 2009
Trådstartare
#8
ja, ska gjuta formen innom en månad.

1 291 Inlägg
28 mars 2009
#9
Alternativ 1: bygger du om pedalen så du får ändrad utväxling till cylindern, kanske tom sätta cylinder ovanför leden på pedalen och ha den i kupén.

Alternativ 2: att du skaffar en stående bromspedal, finns att köpa på diverse motorsport-sidor.

Alternativ 3: flytta bromsservon dit den passar, lika enkelt som att ta bort den.

Du som verkar bygga en racing-bil, hört om "form följer funktion" ?


bmw_e34_projekt
28 mars 2009
Trådstartare
#10
kan du förklara alt. 1 lite mer djupgående?

1 291 Inlägg
28 mars 2009
#11
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2009/bromspedal_33585554.jpg
Alltså du sätter cylindern ovanför leden på pedalen för att få cylinder inne i kupén.
samtidigt kan du passa på att bygga så du får längre hävarm för pedalen.
Då kommer du måsta trampa en längre sträcka för att få någon kraft.


bmw_e34_projekt
28 mars 2009
Trådstartare
#12
menar du att göra så bara för att få bort cylindern ur motorrum?

Smålänning
7 887 Inlägg
28 mars 2009
#13
Finns en sak till...

Bilar med trumbromsar har sällan servo då trumbromsar har en viss självverkan som sätter an lite extra, så byt till trumbromsar om du ska va utan servo...

Finns det ingen servo från en mindre bil som passar? Jag lovar, du kommer att tröttna på att inte ha bromsservo... Är rätt faligt på en bil med skivbromsar också...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 291 Inlägg
28 mars 2009
#14
bmw_e34_projekt skrev:
menar du att göra så bara för att få bort cylindern ur motorrum?

Du måste hur som helst bygga om pedalen om du ska kunna köra med bilen så du kan du lika gärna gömma undan cylinder också om den nu är så ful.


bmw_e34_projekt
28 mars 2009
Trådstartare
#15
cylindern är ju inte ful, men den runda 25cm burken skulle va kul att slippa, men går det inte bara att sätta cylindern på torpedväggen o korta av staget innuti?, vad tror ni besiktningen säger?

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
28 mars 2009
#16
bmw_e34_projekt skrev:
hej, om man ska ta bort bromservon, är det bara att sätta bromscylindern på torpedväggen då?

skriv inte att bromsservon är bra att ha, det vet jag, det är p.g.a. utseendet som jag ska ta bort den.

Du kanske vet det men bara en påminnelse : En bromsservo gör så du kan bromsa 4 gånger så lättare än vanligt. men ifall du tar bort den eller går sönder så kommer det att bli 4 gånger så svårare/tyngre att bromsa.

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

1 291 Inlägg
28 mars 2009
#17
bmw_e34_projekt skrev:
cylindern är ju inte ful, men den runda 25cm burken skulle va kul att slippa, men går det inte bara att sätta cylindern på torpedväggen o korta av staget innuti?, vad tror ni besiktningen säger?

I möjligaste mån skulle jag personligen försöka ha kvar servon på ett eller annat sätt, tex.
Klart du kan sätta cylinder direkt i torpeden, se bara till att förstärka runt om så det inte flexar.
Flytta även fästpunkten för cylinder närmare upphängningen till pedalen så blir det betydligt mer lättanvända bromsar.



Sök