2482
Sök

uppkörning/högerregel rätt eller fel??

428 Inlägg
6 december 2008
sandzoo skrev:
helloj tjejen har vatt på uppkörning idag.. o kuggade på:

högerregel på torget.. va så att en "tant" var i högerkorsningen och snacka i mobilen..
tjejen stannar för att släppa henne men hon pratar fortfarande och rör ej sej ur fläcken..
(ca 10sek) då kör tjenen och "instruktören" bromsar till och säger "du måste vänta på henne" hur lång tid de än tar..???

vad annser ni är rätt här?
inga svar "jag skulle kört" för det skulle jag me gjort och gör tongue
men har Instruktören rätt som sa så och kugga henne?

MVH

Om hon nu stod & pratade i telefon, vad var det som sa att hon skulle gå över vägen?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 december 2008
neckwomen_88 skrev:
hade tjejen tutat hade hon blivit underkänd då också, man får bara tuta för att undvika olycksituation, inte för att påkalla tantens uppmärksamhet (såvida hon inte håller på att bli påkörd eller köra över nån)....

knepigt läge, jag hade nog förklarat för uppkörningsläraren att jag visste att hon har företräde, men att hon inte verkade vara på gång att köra och eftersom man inte ska hindra trafikflödet så skulle jag börja köra, då borde dom förstå och inte kugga.

Är du säker? Citerar ur körkortsboken:
"Ljudsignalen skall du använda för att varna andra trafikanter om du tror att de inte upptäckt dig"

Hon hade inte upptäckt uppköraren utan satt och snackade i telefon och hindrade trafiken, eller har jag fattat fel?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 638 Inlägg
6 december 2008
Go_sideways skrev:
sandzoo skrev:
helloj tjejen har vatt på uppkörning idag.. o kuggade på:

högerregel på torget.. va så att en "tant" var i högerkorsningen och snacka i mobilen..
tjejen stannar för att släppa henne men hon pratar fortfarande och rör ej sej ur fläcken..
(ca 10sek) då kör tjenen och "instruktören" bromsar till och säger "du måste vänta på henne" hur lång tid de än tar..???

vad annser ni är rätt här?
inga svar "jag skulle kört" för det skulle jag me gjort och gör tongue
men har Instruktören rätt som sa så och kugga henne?

MVH

Om hon nu stod & pratade i telefon, vad var det som sa att hon skulle gå över vägen?

Har inte läst i tråden, men jag tolkar det som om att hon var korsningen, i en bil och pratade i telefon. Men jag kanske missuppfattar det hela?

827 Inlägg
6 december 2008
ursäkta att ja nämner nått utanför just din tjejs händelse... tjejen min kuggades för att  hon stanna bilen i 2 sekunder då hon skulle backa runt hörnet,stannade för att vrida på ratten! läraren påstod att man ska ha den känslan o vrida medans man backar runt hörnet men det är inte sant!! för mer än hälften av dagens tjejer kör med den tekniken hennes körlärare blev heeeeeeelt galen o ville anmäla han för pappret va hel clean förutom att han sa det muntligt du stanna till o var osäker :-/

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 december 2008
SandraTheK skrev:
Högerregeln är ju högerregel.
MEN.
I trafikvett ingår också sunt förnuft, även att ej hindra eller störa annan trafik, vilket hon säkert gjorde ifall det fann annan trafik bakom henne. Jag tycker att inspektören gjorde fel.

+1

tanten kan ju lika gärna ämnat stå kvar i "100år", hon kan ha varit felparkerad eller vad som.  Man bedömmer ju situationen från gång till gång.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Random Hero
4 047 Inlägg
6 december 2008
rätt eller fel, tror inte hon kan göra något annat åt det än o göra en ny uppkörning.

Dog food lid. Backwards

2 072 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
hon var i en X korstning med högerregel tanten va i korsningen och hon släppte all trafik.. höger som vänster dessutom snackar hon i mobilen.. då kommer min tjej och tanten har företräde så hon stannar.. i 10 sek.. kanske ej 10sek 7-8-9.. men iaf så börjar hon köra o lärarn stannar bilen.. "du måste släppa henne" och ytterliggare 4-5sek väntar tanten innan hon kör i ca 5km/tim
(detta e min tjejs historia) har ej vatt där så big_smile

Sandzoo i da house

30 Inlägg
30 mars 2009
satt och läste lite i tråden, men alltså om tanten står stilla och pratar i telefon då har hon ju t.om parkerat bilen då prata i mobil räknas som att parkera? haha, dåligt av VVs inspektör

2 072 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
_berri skrev:
satt och läste lite i tråden, men alltså om tanten står stilla och pratar i telefon då har hon ju t.om parkerat bilen då prata i mobil räknas som att parkera? haha, dåligt av VVs inspektör

ja hon va ju i korsningen (tanten) o snackade i tel.. :S
men men..

Sandzoo i da house

Sök