2460
Sök

Temeraturgivare

68 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
Har problemet att fläkten inte vill gå igång för att kyla vattnet, ist så börjar den koka efter ett tag.
Har bytt: Vattenpump, Termostat, Termokontakt men nu till tempgivaren vilken ska man ha:

1.  Temperaturgivare
• Polantal 1
• M16 x 1.5

eller

2.  Kylvätsketemperatursensor
• Polantal 2, Husets färg Grön
• M12 x 1.5

Vet att det inte finns jättemånga här på garaget som har en Mr2:a men om någon läser
detta vet ni vart dessa sitter?? Beskrivning isf smile
Senast redigerat av _PeeWee_ (30 mars 2009)

/Marcus _PeeWee_ Jansson

68 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
Ingen? Ska besikta bilen på onsdag och måste få detta fixat big_smile

/Marcus _PeeWee_ Jansson

Trafikledare
563 Inlägg
30 mars 2009
Alternativet kan ju vara att tjuvkoppla fläkten så att den går igång så fort du startar bilen, alternativt sätta den på en knapp. Inte den ultimata lösningen, men du borde ju kunna besiktiga bilen.
Kan tyvärr inte hjälpa dig med komponentsplacering då jag inte har skruvat med en sån själv. Men sitter inte dom motorerna i fler bilar? Det kanske finns folk som vet var dom sitter om du skriver motorbeteckningen..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

68 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
Jo jag testade att tjuvkoppla den, dock blev kablarna as varma... ska det sitta något mellan den kopplingen?
eller hur ska jag koppla det? smile motorn är en 3S-GTE non turbo

/Marcus _PeeWee_ Jansson

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 mars 2009
Du bör även kunna resistormäta givaren/sensorn och se hurvida den är trasig eller inte.
De flesta temperaturgivare klarar inte mer än 125-130 grader så ifall bilen kokat någongång så kan dessa ta stryk.

Finns en del tabeller vilket motstånd de ska ha vid en viss temperatur
Detta är till en Volvo 850, men ger en riktlinje för de flesta bilar.
Till audin min stämmer denna tabell iaf, även andra V.A.G bilar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/27325/608071_76l2co.jpg

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

68 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
Okej TACK! Men om nu givaren skulle ha tagit stryk kan det vara den som gör att inte fläkten går igång?

/Marcus _PeeWee_ Jansson

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 mars 2009
_PeeWee_ skrev:
Okej TACK! Men om nu givaren skulle ha tagit stryk kan det vara den som gör att inte fläkten går igång?

Självklart, givaren finns ju där för att den ska skicka information om hur varm kylvätskan är.
Vet inte hur det är på din bil eller vilken utan givarna det är som styr detta men fläkten har väl olika hastigheter den ska använda sig av beroende på hur varm motorn är.
Men det menat så bör (??) det vara en givare som är flerpolig, alltså fler än två stift/kablar om det inte sitter någon typ av relä eller "databox" som läser av motståndet och därmed vet när och vilken hastighet fläkten ska ha.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

68 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
det har du faktiskt rätt i, jag köper hem båda två sen får jag testa mig fram... den borde ju inte vara så svår att hitta men det är så jäkla trångt bara hehe

/Marcus _PeeWee_ Jansson

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 mars 2009
Kolla i nerkant på kylaren, sitter oftast där.

Mvh Tommy

Forummoderator
10 576 Inlägg
31 mars 2009
_PeeWee_ skrev:
Ingen? Ska besikta bilen på onsdag och måste få detta fixat big_smile

Tänk på det när du skriver rubriker.  Tydlige rubriker skall användas av den anlednign att det underlättar för både dig och vi som läser.  tråd låst

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök