3305
Sök

Vad för objektiv till min Canon 350D?

NissanMotorsport
30 mars 2009
Trådstartare
Det jag är mest ute efter är att fotografera bilar i stadsmiljö, även i natur. Fick tips om canon 18-55/f 3.5-4.5 .. men hittar det ingenstans, jag har ett 18-55 objektiv nu, men billigt och ganska uselt, vill ha lite dyrare, men hittar ingenstans.. mellan 2-4.000..  så någon som kan ge förslag på sidor som säljer detta lite dyrare objektivet, eller andra som är bra att fotografera bilar med? smile

fotointresserad
2 307 Inlägg
31 mars 2009
Vad är det för skillnad på det objektivet och det du har idag? Är det inte lika?

Men vill du byta ut orginaloptiken mot en annan normalzoom i den prisklass du ger så skulle jag rekommendera ett Sigma 18-50 f2.8 ex dc. Skarp och bra, ligger runt 4k i pris

Annars kan du ju satsa på mer vidvinkel och välja Sigma 10-20 om du vill men det kostar några hundralappar mer men kan vara ett roligt objektiv att plåta bilar med

Kan rekommendera att handla från www.cyberphoto.se.. då får du en chokladbit med på köpet också wink
Senast redigerat av Norde (31 mars 2009)

NissanMotorsport
31 mars 2009
Trådstartare
Norde skrev:
Vad är det för skillnad på det objektivet och det du har idag? Är det inte lika?

Men vill du byta ut orginaloptiken mot en annan normalzoom i den prisklass du ger så skulle jag rekommendera ett Sigma 18-50 f2.8 ex dc. Skarp och bra, ligger runt 4k i pris

Annars kan du ju satsa på mer vidvinkel och välja Sigma 10-20 om du vill men det kostar några hundralappar mer men kan vara ett roligt objektiv att plåta bilar med

Kan rekommendera att handla från www.cyberphoto.se.. då får du en chokladbit med på köpet också wink

Tack för ett bra svar smile men 18-55 får man ju oftast med i paketpris med kamera.. och det objektivet ligger runt 800 kr, sen finns det 18-55 för ca 3000, så borde ju va skillnad, är väl linserna de är skillnad på och ger märkbart bättre bilder?

men ska kika lite mer på dessa objektiv du nämnde få se om jag fastnar för någon smile

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
31 mars 2009
Vad är kraven?

- Ska det vara zoom-objektiv?
- Vidvinkel?
- Macro?
- Tele?

cyberfoto.se är mycket "informativa" kring de objektiv dom säljer och sådär. Så jag rekommenderar dig att kolla själv. Sedan finns ju detta normal-objektiv (finns även en billigare version, som är i princip samma fast mycket plastigare och mycket med högljutt):
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy … cle=232054

Det ger grymt vettiga bilder. Testkörde den billigare varianten för ett tag sedan, och helt ärligt så upplevde jag ibland bättre bilder än med mitt 24 - 105mm; som faktiskt numera ligger på ca 12.000kr. big_smile

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
31 mars 2009
MIG1408 skrev:
Tack för ett bra svar smile men 18-55 får man ju oftast med i paketpris med kamera.. och det objektivet ligger runt 800 kr, sen finns det 18-55 för ca 3000, så borde ju va skillnad, är väl linserna de är skillnad på och ger märkbart bättre bilder?

men ska kika lite mer på dessa objektiv du nämnde få se om jag fastnar för någon smile

Det är inte det som är exakt likadant fast med bildstabilisator; dvs exakt samma objektiv, fast "nyare" och att du antagligen kan gå ner till längre slutartider samtidigt som skakningar reduceras?

Fisketokig
2 997 Inlägg
31 mars 2009
Norde skrev:

Satsa på nya modellen som säljs snart.

Sigma EX 10-20/3,5 DC HSM - Där har du 3,5 över hela zoomen.

Gamla heter "Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM".

Kommer själv beställa ett sånt bara det släpps.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Photographer
102 Inlägg
31 mars 2009
Rekomenderar 18-50/f2.8 Sigma smile

fotointresserad
2 307 Inlägg
31 mars 2009
Martin 9-3 skrev:
Norde skrev:

Då kan du väl vara snäll och köpa ett åt lilla mig också? cool

Nä men vet du hur mycket det kommer att landa på i pris ungefär? Sjukt sugen på vidvinkel

Fisketokig
2 997 Inlägg
31 mars 2009
Norde skrev:
Martin 9-3 skrev:
Norde skrev:

Nä men vet du hur mycket det kommer att landa på i pris ungefär? Sjukt sugen på vidvinkel

Va? Jag trodde du redan hade sigmas 10-20 tongue

Har mailat till Cyber och frågat. Ska kolla om jag fått svar ännu.

Edit; Hade fått svar. Jag hade frågat om det var dagar, veckor eller månader som man kan förvänta sig och vad man kunde gissa på prislappen:

Hej.

Ingen vits att gissa och ingen som vet när den kommer till Sverige än.
Men troligtvis månader som gäller.

Skit också. Ville verkligen ha detta och helst i sommar sad
Senast redigerat av Martin 9-3 (31 mars 2009)

NissanMotorsport
31 mars 2009
Trådstartare
Så, nu är ett Sigma 18-50/2.8 macro beställt smile ca 4300 kr, hoppas det är bra big_smile

fotointresserad
2 307 Inlägg
31 mars 2009
Martin 9-3 skrev:
Norde skrev:
Martin 9-3 skrev:

Va? Jag trodde du redan hade sigmas 10-20 tongue

Har mailat till Cyber och frågat. Ska kolla om jag fått svar ännu.

Edit; Hade fått svar. Jag hade frågat om det var dagar, veckor eller månader som man kan förvänta sig och vad man kunde gissa på prislappen:

Hej.

Ingen vits att gissa och ingen som vet när den kommer till Sverige än.
Men troligtvis månader som gäller.

Skit också. Ville verkligen ha detta och helst i sommar sad

Nix, har ju inte det, tyvärr =/ Varit bra sugen på det länge nu men sen pajjade två andra objektiv så då fick man prioritera om och köpa ett vanligt normalzoom istället tongue Men bara man får ihop lite pengar så kan det tänkas att man köper ett.. får hoppas att man får tag på jobb i sommar :p

Får man inte det kanske man tar sig råd när det nya kommer då eftersom det verkar dröja tongue

Fisketokig
2 997 Inlägg
1 april 2009
Norde skrev:
Nix, har ju inte det, tyvärr =/ Varit bra sugen på det länge nu men sen pajjade två andra objektiv så då fick man prioritera om och köpa ett vanligt normalzoom istället tongue Men bara man får ihop lite pengar så kan det tänkas att man köper ett.. får hoppas att man får tag på jobb i sommar :p

Får man inte det kanske man tar sig råd när det nya kommer då eftersom det verkar dröja tongue

Ah, surt.
Fick svar från en annan butik och de trodde att gamla modellen kommer stå sig hyffsat i pris i början då det är ett redan prisvärt objektiv och att nya kommer troligen bli ett par tusenlappar dyrare iaf. sad

Stämmer det så lär det kosta oss ca 7000:- i sommar för gluggen.

Men det är väl svårt att gissa som sagt smile

fotointresserad
2 307 Inlägg
2 april 2009
Martin 9-3 skrev:
Norde skrev:

Ah, surt.
Fick svar från en annan butik och de trodde att gamla modellen kommer stå sig hyffsat i pris i början då det är ett redan prisvärt objektiv och att nya kommer troligen bli ett par tusenlappar dyrare iaf. sad

Stämmer det så lär det kosta oss ca 7000:- i sommar för gluggen.

Men det är väl svårt att gissa som sagt smile

Hmm aja, de pengarna kan det vara svårt att skrapa ihop som student om man inte får tag på jobb i sommar då vill säga tongue Annars hade man ju hoppats på att det nya objektivet skulle innebära ett prisras för det gamla men verkar la inte bli så heller.. aja bara sätta igång och börja spara tongue

Sök