3346
Sök

740 Gle startar bara på startgas

3 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
#1
Ja då äre så att jag fick en 740 gle med mekanisk insprutare,bilen startar bara om man sprutar startgas i insuget eller om man rullar igång den.. om jag sprutar startgas och gnuggar så startar den inte,men när man gnuggat ett tag och sen släpper och gasar då startar den ? men sitter du och bara gnuggar så kan du sitta hur länge som hälst utan att den startar,det är ingen tändnings lås så jag vrider bara om med skruvmejsel, vad är det för fel ? eller är det så att jag måste har ett tändnings lås för att den ska starta självmant ?


MvH/Lucas

21 Inlägg
30 mars 2009
#2
hade ett liknade problem med en 740 jag hade.. sitter 2st relän ett på varje sida ett vid/på expantionskärlet och ett tvärs över  ett av dom går till spridarna kommer inte ihåg vilket men de e bara byta plats på dom och se kan va värt att testa kostar bara 2min av din tid smile

21 Inlägg
30 mars 2009
#3
hade ett liknade problem med en 740 jag hade.. sitter 2st relän ett på varje sida ett vid/på expantionskärlet och ett tvärs över  ett av dom går till spridarna kommer inte ihåg vilket men de e bara byta plats på dom och se kan va värt att testa kostar bara 2min av din tid smile

3 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#4
okej ska prova detta! smile tacka så länge!

gymnasist, teknisk linje
32 Inlägg
31 mars 2009
#5
Sådana relän sitter inte på mekaniska insprutet, bara på elektroniska. Tror att det är din kallstartsspridare som klappat ihop. Den sitter på insuget, mellan de båda mittersta insugningsrören. (har för mej att den är mörkgrön eller har mörkgröna detaljer) byt ut den och kolla i samma veva om det kommer ström till den när du försöker starta motorn kall. De mekaniska spruten är ganska känsliga, så kolla även detta:

- har någon luftslang till sprutet pajjat? går slangar lite till höger och vänster, om de är torrspruckna, byt!

- är gummibälgen under insuget torrsprucken? isf byt!

- plocka bort gummibälgen och kolla så att spjället under den (luftmängdsspjället) inte kärvar samt gör rent för det är garanterat olljigt och sotigt där.

mvh david som ägt två volvo med krånglande mekaniskt sprut smile

inge gnäll! öppna spjäll!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
31 mars 2009
#6
Eftersom att den startar med hjälp av startgas men inte utan så gissar ja på att bränslepumpen kanske är dålig, alternativt ett dåligt bränsle filter.

Ta lös stiften och kolla hur de ser ut.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

730 Inlägg
31 mars 2009
#7
Kanske kan va insprutar relät (Grönt Relä) som kärvar ?

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

gymnasist, teknisk linje
32 Inlägg
1 april 2009
#8
kan vara värt att kolla. men eftersom bilen går bra när den väl gått igång så har jag svårt at tro att det är den. som tidigare sagtt, bränslefiltret är också värt att kolla. bränslepumparna lägger bara av ifall de pajjar, har aldrig hört talas om en som "sackar" och levererar för lite. mvh david

inge gnäll! öppna spjäll!

21 761 Inlägg
1 april 2009
#9
PsychoPsycho skrev:
har aldrig hört talas om en som "sackar" och levererar för lite. mvh david

Jo, det kan faktiskt bli så, huvudpumpen till min 240 med B230E gjorde på det sättet. Motorn gick att varva upp om jag gasade långsamt, men så fort jag trampade ner pedalen i botten så orkade inte motorn varva. Pumpen byttes och bilen gick sedan som den skulle. smile

Innan det där hände så var även jag övertygad om att bränslepumpen antingen funkade som den skulle eller inte alls, men tji fick jag. smile

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 april 2009
#10
Jo de är precis så att den kan sacka ihop, tillräckligt mkt skit i dom så blir de på de viset. Så fräscha bränslefilter är att föredra. Brukar vara så att en fräsch pump inte varierar så mkt i tonläge, men en äldre pump gärna "sjunger".

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

gymnasist, teknisk linje
32 Inlägg
2 april 2009
#11
jahapp se där,, man lär sej nåt nytt varje dag roll

inge gnäll! öppna spjäll!

730 Inlägg
2 april 2009
#12
patrikhornfeldt skrev:
Jo de är precis så att den kan sacka ihop, tillräckligt mkt skit i dom så blir de på de viset. Så fräscha bränslefilter är att föredra. Brukar vara så att en fräsch pump inte varierar så mkt i tonläge, men en äldre pump gärna "sjunger".

Kanske därför min hackar..

De låter som att min pump "sjunger" på sista versen tongue

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3


Sök