3238
Sök

Volvo s40 -96 går inte framåt.

180 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
Igår när vi drog hem från racen hemma i jönköping så körde jag ut på motor vägen å bilen bara slutade gå framåt.
Gick inte få i nån växel, kändes ungefär som om koppling var intryckt hela tiden. 
Någon som vet vad felet är och vad de kan kosta å fixa? på firma eller om man fixar själv?

1 926 Inlägg
12 april 2009
Gick det inte att få i en växel som om det vore "stopp" i växellådan, eller fick du i en växel men när du gasade så steg varvtalet men inte hastigheten? ( Dåligt skrivet av mig, men hoppas att du förstår )

Om altenativ två; Dina lameller/koppling kanske har blivit kass?

180 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
Nee jag fattar precis vad du menar, men det går alltså röra på växelspaken å få i växel, men händer inget när man släpper kopplingen.

1 926 Inlägg
12 april 2009
Knasigt. Kom det bara från ingenstans eller har bilen betett sig konstigt tidigare?

180 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
Den har inte betett sig konstigt en enda gång under tiden jag haft den, ca 3 år.
Men en kille kollade på det lite snabbt igår när det hände å han trodde inte att det hade med växellådan å göra, så det verkar skumt.

1 926 Inlägg
12 april 2009
Kanske är sliten koppling eller något då, har du testat köra idag?

Eller framförallt, hur körde du kvällen då det hände? Börnat, buskört etc?
Senast redigerat av Spelis (12 april 2009)

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
12 april 2009
låter som lådan har rasat.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
12 april 2009
Testa och lägg i växel och sedan rulla med bilen, se om det överhuvudtaget går i någon växel. Eller om det är "neutral på alla växlar" Du skriver att den inte går framåt, går det bakåt då?

/Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
12 april 2009
Verkar ju nästan lite som att kopplingen har "Låst" sig i frikopplat läge....

Allt för den där jävla hatten!

180 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
Bilen gick väl ganska hårt den kvällen, det hände när jag burnade faktiskt.
Har inte provat köra den sen dess, men det gick inte få i växel när man rullade den heller iaf.
Och den går inte bakåt heller.

341 Inlägg
13 april 2009
Drivaxel som gått av? lamellerna trillat av från tryckplattan? hissa upp och kolla om det är massa damm från kopplingen. växellenkage som gått i kras?

Sök