3580
Sök

Kylfläkten vill inte starta

68 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
Äger en Toyota Mr2 årsmodell -92.

Det är så att kylfläkten inte vill dra igång och jag har bytt termokontakten samt vattenpump samt termostat vad mer kan vara felet?

Jag tänkte att jag skulle direkt koppla fläkten till tändningen så att den jämt är igång så att den iaf kylar men problemet blev då att kablarna blev skit varma vad är problemet behöver man något relä eller motstånd eller något emellan?

Pliiiz help smile

/Marcus _PeeWee_ Jansson

68 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
ingen ?

/Marcus _PeeWee_ Jansson

* Klåpare
1 718 Inlägg
19 april 2009
Jag antar att säkringen till kylarfläkten är hel.
Mät upp vilket motstånd kylfläkten har, ryck sedan reläet till kylfläkten och mät motståndet från reläsockeln så att du vet att felet inte sitter där emellan.
Prova sen att skicka på ström genom reläets spole, fungerar det så sitter felet före reläet. Antagligen kabelbrott eller givarfel.

Om du ska styra fläkten manuellt så är det bästa att koppla in en strömbrytare i kupén som ger ström till det befintliga reläet.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

68 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
Okej ska testa detta i veckan!! Tackar så mycket.

Är det någon annan som har fler förslag så är det bara att skriva big_smile

/Marcus _PeeWee_ Jansson

68 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
jo jag testade att koppla direkt till batteriet och då går fläkten igång men kablarna blir för varma då men kan det vara något annat fel då? borde ju inte bli överhettade på 12v eller?

/Marcus _PeeWee_ Jansson

I got Dubs!
2 423 Inlägg
19 april 2009
hur tjocka kablar har du?

68 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
ganska tjocka smile testade med en elkabel tillslut men blev likadant där hehe

men när ni har det kör ni med en 15 ampere säkring då med eller kör ni direkt på 12v ?

/Marcus _PeeWee_ Jansson

68 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
ska skriva ut bilden och testa smile

/Marcus _PeeWee_ Jansson

Sök