2645
Sök

Handbroms saab 9-3 -99

27 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Tjenare!

Har försökt att fixa min handbroms som nätt och jämnt gick igenom besiktning. Men nu är den så dålig att den inte låser däcken på snö ens.

Har bytt handbromswajern och bromsbackarna men det har inte hjälpt. Jag har nog justerat den ett 20-tal gånger utan nåt bättre resultat.
Det som är lite konstigt är att när det inte är någon "spänning" alls på spaken fungerar den utmärkt men när man har börjat spänna wajern så kommer ju första hacket helt normalt men sedan när andra hackat ska i blir det skittungt och när det väl kommer så känns det som att spaken hoppar ett stort hack.

Kan det vara spaken som behöver bytas?

Om någon har nån idé om vad det kan vara skriv på bara, kom gärna med förslag.

Tacksam för svar/ soeder

Saab 9-3 2.0T Vector

43 Inlägg
7 april 2009
Tjenare. Hade exakt samma problem som du bara för någon dag sen när jag bytte backarna och vajer. fick lov att spänna vajern max samt ta en distans(mutter) för att få vajern spändare. men det var ej där problemet satt. Utan själva armen som sitter på ena backen som ska "skjuta" ut backarna blev låst när jag monterade den lilla pinnen som är närmast armen. funderade länge på vad som kunde vara fel men tillslut så lyckades jag få syn på det. sitter rätt taskigt till och man ser knappt. Jag är väll kanske inte den bästa på att förklara och det kanske ser mycket annorlunda ut från bil till bil men hoppas du fått nån hjälp alls. /patrik

120 Inlägg
7 april 2009
Ja det är som primox88 säger.....där wiren sitter fasthakad ute vil hjulet så har du ett "shackel" inne i trumman.....den rostar ihop...mycket vanligt......så det blir att riva igen och smörja upp

Den översta saken på denna bild är schaklet.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/90534/614449_z7pavy.jpg

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se

27 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
Tackar för svar och jag har misstänkt att det kan var den, tror det kallas expander. När jag satte på bromsbackarna så smörjde jag upp den, visst var den rostig men tyckte att den gick lätt ändå. Ska ut och kolla en gång till för säkerhets skull, om det kan vara den.

Tackar!

Saab 9-3 2.0T Vector

27 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
Jag kännde att det var lika bra att byta dom efter en närmare inspektion, var dock beställningsvara så får lov att vänta. Dom skulle komma på tisdag, återkommer då!

Saab 9-3 2.0T Vector

27 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
Jag har nu fått tid till att mecka lite igen, tog lös handbromswajern igår och den var helt slut (biltema=feltema) har lärt mig en läxa nu tongue

Var och köpte orginal idag och nu funkar spaken iaf prima, men jag tycker den tar lite dåligt.. Har bytt bromsbackar, behöver dom rengöras med bromsrengöring?

Jag märkte att när jag använt handbromsen några gånger tog den lite sämre? Är det lite inslitningstid eller vad ska säga på wajern?

Saab 9-3 2.0T Vector

Sök