2959
Sök

Automatlåderas på 855 T5

183 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
Tjena.
Låg med bilen i 120 när den blötsligt börjar skumpa från lådan sedemera efter ca 500 meter börjar den slira och diverse fel på växellådan uppdagas, stannar bilen och kollar över den.
v-oljan luktar lite lamell men inte speciellt kanske bara brännt? Inget läckage och oljan är röd alltså som den ska.
Startar bilen igen och den funkar prima i ca 3 km tills samma sak händer, även lampan mellan ekonomi/sport blinkar och "vinterläge" uppe på konsollen.
Blink koder är gjort och får upp 1-1-1 (inget fel)
Snälla hjälp mig sad

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
26 april 2009
kollat alla säkringar och sånt? låter som nått elfel om den funkar normalt efter 1 tag igen en stund..
men kan ju dock va nått annat då jag inte är allt för haj på automatlådor jag skulle ha börjat med säkringarna osånt ja=D

629 Inlägg
26 april 2009
De är svårt att säga på rak arm... Men typ någon av magnetventilerna i växellådan kan ha gett upp eller så har turbinen i lådan gjort sitt? kabelmattan i växellådan kan även vara skadad....

Min bror har en automatlåda liggandes till din bil tongue då jag skulle byte på hans men det blev aldrig så...
Senast redigerat av koka (26 april 2009)

183 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
Jag har svårt att tro att det skulle vara ett elfel men det är ju en volvo allt verkar vara elektroniskt *skratt*, jag kan också tänka mig att det är turbinen om lagt av, gick ut och startade den nyss den funkade bättre än någonsin i en kilmoter sen började det igen även turbon verkar jobba överdrivet mycket wasten pyser konstant :S
tack för svar!

183 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
Ingen annan som har några ideér vad felet kan vara?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
27 april 2009
Har du tillräckligt med olja i?

Låter fånigt kanske, men om du har för lite olja (kan räcka med bara lite mindre än rekommenderat) så går lådan in i "limp mode" och det känner du när lådan slirar och växellådelampan blinkar.
Det kan även kännas som ett komplett växellåderas även fast det inte behöver vara så allvarligt.

Det kan hända att du har tillräckligt mycket för att den inte ska hitta fel vid start men att det "skumpas runt" och att lådan tror den har för lite olja.

Det är även värt att kolla så det inte är något glapp i växelväljaren. Det borde dock synas i felkoderna om det händer..

Får man fråga hur långt lådan gått och om den varit trimmad?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

2 656 Inlägg
27 april 2009
John87 skrev:
Har du tillräckligt med olja i?

Låter fånigt kanske, men om du har för lite olja (kan räcka med bara lite mindre än rekommenderat) så går lådan in i "limp mode" och det känner du när lådan slirar och växellådelampan blinkar.
Det kan även kännas som ett komplett växellåderas även fast det inte behöver vara så allvarligt.

Det kan hända att du har tillräckligt mycket för att den inte ska hitta fel vid start men att det "skumpas runt" och att lådan tror den har för lite olja.

Det är även värt att kolla så det inte är något glapp i växelväljaren. Det borde dock synas i felkoderna om det händer..

Får man fråga hur långt lådan gått och om den varit trimmad?

med chip o höjt laddtryck är automatarna kännsliga va jag hört byt låda

179 Inlägg
27 april 2009
onödigt att byta låda om det inte e något fel på den då det inte e gratis. tror mer på det john87 skrev!

183 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
Tack för all tips och hjälp.
Jag har fyllt på olja och det står över hot nu så det borde inte vara felet.
Bilen är inte trimmad och är som vanligt förövrigt.
En grej jag funderade på är att jag tog bort mitt sportluftfilet och satte dit orginal burken helt plöstligt så verkar den inte hoppa mera.
Kan detta verkligen vara orsaken?
mvh

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
28 april 2009
ekelund88 skrev:
med chip o höjt laddtryck är automatarna kännsliga va jag hört byt låda

Lådorna klarar chip (som höjer laddtrycket) utan större problem, så det är ju dumt att byta en låda som kostar mer än somligas månadslön i onödan?

Luftfilter ska inte påverka.. Men man vet aldrig med teknik smile

Kan ha varit fukt som kom till fel ställe. Eller att den av någon anledning trodde den hade för lite olja. Eller att den bara fick för sig att vara lite grinig (vi har väl alla varit där någon gång) tongue

Skönt att det är över i vilket fall!

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Sök