3885
Sök

Byta dom gammla 240 lyktorna(fyrkantiga) mot de nya (rektangulära) vad behövs göras ???

24 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
Tjenare har en 79års 244dl med dom fyrkantiga lysen.Har funderat på att byta dom mot dom nya 240 lysena (dom rektangulära) ni vet nog vad jag menar:)

Undrar då om någon här har gjort det eller vet om man behöver bygga om nått i fronten.Har iaf hör att man måste byta skärmar för att få dit dom nya blinkersarna om det stämmer vet jag ännu inte någon här som vet vad man behöver göra ??
Senast redigerat av Krille_1991_ (27 april 2009)

1 050 Inlägg
27 april 2009
Krille_1991_ skrev:
Tjenare har en 79års 244dl med dom fyrkantiga lysen.Har funderat på att byta dom mot dom nya 240 lysena (dom rektangulära) ni vet nog vad jag menar:)

Undrar då om någon här har gjort det eller vet om man behöver bygga om nått i fronten.Har iaf hör att man måste byta skärmar för att få dit dom nya blinkersarna om det stämmer vet jag ännu inte någon här som vet vad man behöver göra ??

Det är en baggis att byta till de större strålkastarna som är rektangulära. Gjorde själv detta på den tiden det begav sig 79-80. Du behöver dock en hel del nya delar. Grillen samt alla omkringliggande plastdetaljer måste bytas p.g.a annan storlek. Likaså plåtkonsollerna på baksidan som håller fast lysena mot karossen. Skärmarna behöver ej röras. Om du ej avser att byta till den senaste modellen from 1981 ? iså fall är det ett betydligt större arbete som väntar. Då måste du byta kofångare och hela paketet.

Jag passade även på att byta baklysena till 264:ans betydligt bredare modell, detta byte krävde dock lite modifiering med plåtsaxen. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

24 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
det är väll bara 81 och framåt som har dom där rektangulära lysena eller är jag helt fel ute??

sådana lysen sitter på den nu     http://www.hhenr.com/volvo/volvo17.jpg

och det är sådana jag vill sätta dit http://www.garaget.org/?car=131054&image=1311294

inte kan man väll bli tvungen att byta kofångare och allt för att få dit dem eller ??

1 050 Inlägg
27 april 2009
Det finns två typer av rektangulära strålkastare. Dels de som sitter på 244GL 79-80. Samt den senaste mod 244 from 81.

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
27 april 2009
Men passar inte Usa-Fronten rakt av på den gamla modellen av 240? Den är ju rätt mö snyggare än allt annat tongue

Sump Runk Rätt O Slätt!

699 Inlägg
27 april 2009
Ska du byte till 81- måste du byta framskärmar och grill.. Vet inte hur det är med lycktsargerna, förmodligen måste de bytas med...

Bilgalen elektriker :)

24 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
grill och lyktsarger har jag varit ganska säker på att jag måste byta men skärmar måste man väll inte byta för det är väll på grund av blinkersarna du skriver att man måste byta skärmar inte är det så stor skillnad att man inte kan få dit dom nya lysena med dom gammla blinkersarna.Är inte helt säker på det men 70% iaf att det ska gå annars kan väll någon förklara varför

1 050 Inlägg
28 april 2009
Krille_1991_ skrev:
grill och lyktsarger har jag varit ganska säker på att jag måste byta men skärmar måste man väll inte byta för det är väll på grund av blinkersarna du skriver att man måste byta skärmar inte är det så stor skillnad att man inte kan få dit dom nya lysena med dom gammla blinkersarna.Är inte helt säker på det men 70% iaf att det ska gå annars kan väll någon förklara varför

Annars är det ingen större operation att byta framskärmar, med lite vana byter du dem på en halvtimma.
Bara att skruva..big_smile

24 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
joo men tycker att det är synd att byta ut dom jag har är i princip helt rostfria sedan så kostar ju skärmar pengar också inte mycket men iaf smile

1 800 Inlägg
28 april 2009
Antingen behåller du dina strålkastare (byter till de rektangulära (70-tal)) eller så byter du till den nyare fronten med skärmar, lyktsarger osv. Börja inte klabba med att försöka få ihop saker som inte passar ihop alls, det slutar bara med att det kommer se för hemskt ut.

1 050 Inlägg
28 april 2009
Hilmer skrev:
Antingen behåller du dina strålkastare (byter till de rektangulära (70-tal)) eller så byter du till den nyare fronten med skärmar, lyktsarger osv. Börja inte klabba med att försöka få ihop saker som inte passar ihop alls, det slutar bara med att det kommer se för hemskt ut.

Precis, sätt dit rektangulära från en 244GL-79. Då räcker det med att byta strålkastare, grillen, sargarna, samt de större konsollerna för strålkastarna. wink

Sök