3154
Sök

Oljeläckage bränslepump

6 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
Hej!

Jag har en Toyota Corolla 1,6 XL -88:a. Det sitter ju en mekanisk bränslepumppå denna och den har börjat läcka olja ur 2 hål som sitter undertill på pumpen. Kan tänka mig att det är just dräneringshål lr liknande. Pumpen går inte att ta isär så jag har bytt den mot en begagnad som jag köpte på en demontering. Denna pump läcker också dock inte lika mycket nu. Har pratat med lite folk som håller på och mekar hemma etc och alla säger just bara att det är pumpen som kan vara trasig.

Jag kan ju ha haft otur så att den "nya" pumpen också är trasig men ville kolla här först om någon haft liknande symptom och om det kan vaar något annat. en ny pump kostar upp mot 600:- och jag vill ju inte lägga dem pengarna på denna gamla bil om det är något annat man kan kolla först.

Jag antar att det är nån packning inne i pumpen som är paj, vet ej hur dem ser ut innuti. Den begagnade pumpen har ju säkert legat ett tag så packningarna kan ju kanske vara dåliga där också.

845 Inlägg
18 april 2009
En sak jag inte förstår. Hur kan en bränslepump läcka olja?!. Om den läcker något så är det väll bensin?

6 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
En mekanisk bränslepump sitter in i vevhuset och därifrån kommer olja som jag antar ska smörja den.

21 761 Inlägg
18 april 2009
Ja, så är det vad jag vet också. smile

Min bror hade en 240 för många år sedan och den fick detta fenomen, nya packningar till pumpen behövdes.

845 Inlägg
18 april 2009
jotte skrev:
En mekanisk bränslepump sitter in i vevhuset och därifrån kommer olja som jag antar ska smörja den.

Aha big_smilebig_smile . Det var mer än vad jag visste. Men gör då som Drönirettab sa och byt packningar.
Hur du ska få upp pumpen vet jag inte tongue

6 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
Det går tyvärr inte vilket var hela anledningen till att jag skrev här  smile. Jag får testa med en sprillans istället. Kan tänka mig att om den begagnade jag köpt legat flera år så ärno packningarna torra å gör ingen nytta på den heller så.

8 Inlägg
18 april 2009
Du har tankat för mycket olja.

6 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
Nä för mycket olja är inte problemet. Den läcker tills oljelampan lyser.

6 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
Ny pump gjorde susen. Sitter en packning i hålet mellan fjädern innuti pumpen och den mekaniska armen och den packningen hade gått sönder vilket gjorde att det kom in för mycket olja i pumpen från vevhuset.

Sök