3597
Sök

Grundläggande trim till Opel Calibra?

156 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
Om man ska trimma en bil, vad är de första sakerna man byter ut?
*trimchip +20hk?
*avgassystem
*ev. luftfilter

vad mer?

Ska köpa mig en Opel calibra 2 liter 150hk modellen förmodligen, och jag skulle vilja få upp den till lite drygt 200hk för några få tusenlappar.

Vad kan jag göra för max 10.000kr?

tips?
kan göra lite själv men inget jätte avancerat.. har bara pillat med motorcyklar förut.

C20LET
1 041 Inlägg
30 april 2009
att få bilen komma till 200hk kostar inte mindre än 40k, det finns en del saker du kan göra men kommer inte långt med 10k.

jag vet att du vill köpa en c20xe motor men det blir dyrt att trimma den till 200hk så jag skulle ha köpt en c20let som redan har 204hk för runt 30k.
//Rawad
Senast redigerat av Rawad (30 april 2009)

Vi tycker olika vet jag, that's it

156 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
Rawad skrev:
att få bilen komma till 200hk kostar inte mindre än 40k, det finns en del saker du kan göra men kommer inte långt med 10k.

jag vet att du vill köpa en c20xe motor men det blir dyrt att trimma den till 200hk så jag skulle ha köpt en c20let som redan har 204hk för runt 30k.
//Rawad

ok jo den hade jag verkligen velat ha, både bensinsnål o turbo men vad kostar den? ser ingen sån på blocket? om hittar en så länka tack!

sen om jag skulle köpa en sån så står det på en trimsida att för 4,5 lax så får man +116hk av en ynklig chiptrimning, det låter ju för bra för att va sant! eller är det nått mer som måste göras?
Opel 2,0 Turbo C20LET 204Hk Steg 2 +116Hk +99Nm
http://www.hi-tuning.com/item_list.php? … mp;lang=se

vad finns det mer för prestanda möjligheter med en sån modell? ;p

C20LET
1 041 Inlägg
30 april 2009
kolla in denna tråd en som hade en del funderingar för sin c20xe http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=73079

se listan för saker o va de skulle kosta o va han kan få för efekt av det hela det blir bara dyrt i mina ögon

//Rawad

C20LET
1 041 Inlägg
30 april 2009
nykomling skrev:
Rawad skrev:

//Rawad

ok jo den hade jag verkligen velat ha, både bensinsnål o turbo men vad kostar den? ser ingen sån på blocket? om hittar en så länka tack!

sen om jag skulle köpa en sån så står det på en trimsida att för 4,5 lax så får man +116hk av en ynklig chiptrimning, det låter ju för bra för att va sant! eller är det nått mer som måste göras?

nej då, man får inte 116/hk bara av chipp, du måste byta till en s60r turbo o andra spridare o annan bränsel pump o BTR o lite annat gött för att hamna på 116/hk extra.

har pratat själv men en kille som jobbar där o han berättade själv denna fakta för mig.

men med en C20LET kan du få mellan 250-270/hk med en chippad box o en 3bars mappsens för 3500kr av en jätte duktig kille som kan sin sak smile

156 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
Rawad skrev:
nykomling skrev:
Rawad skrev:

//Rawad

nej då, man får inte 116/hk bara av chipp, du måste byta till en s60r turbo o andra spridare o annan bränsel pump o BTR o lite annat gött för att hamna på 116/hk extra.

har pratat själv men en kille som jobbar där o han berättade själv denna fakta för mig.

men med en C20LET kan du få mellan 250-270/hk med en chippad box o en 3bars mappsens för 3500kr av en jätte duktig kille som kan sin sak :)

ok tänkte väl det hehe. så man får alltså 250hk för en 35.000kr ungefär? de e fan grymt.. snygg är den med!
om man nu hade velat betala för steg 2 chippningen, då byter de ut allt och det skulle kosta? 320 kusar e inte helt fel i en bil som väger typ 1 ton? :D

förresten, ska jag behöva åka ända till norrland för att genomföra det? :S lätt o gö själv?

C20LET
1 041 Inlägg
30 april 2009
kolla in denna.
http://www.blocket.se/vi/20233860.htm?ca=11_s

om jag va du så skulle jag spara lite pengar o dra ner till tyskland o köpa mig en calibra turbo från tyskland, inte en svensk såld som en massa rost brukar följa med på köpet, där har bilarna inte lika mycket rost som Sverige o dessutom så får man fängelse straff om man ändrar på mätare inställning alltså miltalen.

så om jag inte hade vart så lat som jag är så hade jag köpt mig en där ifrån o ha en bil som inte har så mycket rost.

jag köper heller en bil från tyskland än en bil från blocket.

kolla då du har tid på www.mobile.de o där finner du en del fina bilar till en bra peng, det kostar inte så mycket o regga en EU bil.

så ta dig tid o tänk på om du ska trimma en c20xe eller om du ska köpa en c20let o va nöjd med köpet o bilen har ju redan 204kusar o de är fina ponissar kan jag lova.

tänk en extra gång innan du bestämmer dig o valet e ju ditt trotts allt smile

Vällkommen till garaget föresten smile

C20LET
1 041 Inlägg
30 april 2009
nykomling skrev:
ok tänkte väl det hehe. så man får alltså 250hk för en 35.000kr ungefär? de e fan grymt.. snygg är den med!
om man nu hade velat betala för steg 2 chippningen, då byter de ut allt och det skulle kosta? 320 kusar e inte helt fel i en bil som väger typ 1 ton? big_smile

förresten, ska jag behöva åka ända till norrland för att genomföra det? :S lätt o gö själv?

bilen väger 1450kg skatte vikt alltså.
man får en hel c20let databox med monterad chip i o en 3bars mapsensorer  o den skulle ge mellan 250-270/HK  för 3500kr
ska själv handla en sån kit av killen så fort man får tillbax pengarna på skatten  tongue

c20let har 204/HK  280/NM   0-100 på 6,8sek

c20xe har 150/HK  198/NM   0-100 på 8,6sek

c20ne har 116/HK  170/NM   0-100 på 10sek

det va ju en del skillnad på dessa motorer o det handlar om lite pengar mellan dessa val  big_smile

156 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
Rawad skrev:
kolla in denna.
http://www.blocket.se/vi/20233860.htm?ca=11_s

om jag va du så skulle jag spara lite pengar o dra ner till tyskland o köpa mig en calibra turbo från tyskland, inte en svensk såld som en massa rost brukar följa med på köpet, där har bilarna inte lika mycket rost som Sverige o dessutom så får man fängelse straff om man ändrar på mätare inställning alltså miltalen.

så om jag inte hade vart så lat som jag är så hade jag köpt mig en där ifrån o ha en bil som inte har så mycket rost.

jag köper heller en bil från tyskland än en bil från blocket.

kolla då du har tid på www.mobile.de o där finner du en del fina bilar till en bra peng, det kostar inte så mycket o regga en EU bil.

så ta dig tid o tänk på om du ska trimma en c20xe eller om du ska köpa en c20let o va nöjd med köpet o bilen har ju redan 204kusar o de är fina ponissar kan jag lova.

tänk en extra gång innan du bestämmer dig o valet e ju ditt trotts allt smile

Vällkommen till garaget föresten smile

okej ska kolla upp det, tack för all hjälp :p

Sök