Minimihöjd på bil som ska besiktas, nånn som vet?

Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
6 maj 2009 · 311 Inlägg

Vad säger SBP:s regelverk om lägsta höjd från mark till bil (vet inte om min bil är för låg) ?

SoL Eigenbrötler
6 maj 2009 · 1 237 Inlägg

lagom så den kommer in i hallen och upp på lyften utan problem brukar vara uppskattat wink

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
Xoreza
6 maj 2009 · 406 Inlägg

Finns väl inga regler på det. Bara du kan köra in bilen:P För det är ju en fördel.

MvH Glenn Wiberg
Pumpe
6 maj 2009 · 23 Inlägg

Har hört att folk med låga bilar brukar försöka besikta här i järpen istället för i östersund för att det är lättare att ta sig in i hallen här i järpen.

jonTe
7 maj 2009 · 5 710 Inlägg

Jag fick 2:an:
-För kort fjädringsväg.....på SBP för måååånga år sedan på denna bil:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=11003
....så visst finns det ett regelverk.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
MRapollo
7 maj 2009 · 400 Inlägg

hmm min ska bes snart och kommer inte upp på någon lift utan att lägga brädor så då kan ja få en 2a för det ?yikes

Muttley
7 maj 2009 ·

Är bilen så låg att underredet slår i asfalt när man kör då är de för lågt.

Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
7 maj 2009 · 311 Inlägg

jonTe skrev:
Jag fick 2:an:
-För kort fjädringsväg.....på SBP för måååånga år sedan på denna bil:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=11003
....så visst finns det ett regelverk.

mvh Jonas

Klart som korvspat att det finns ett regelverk, men vad säger den ?
Det enda jag hittade var finska bilprovningens regler när jag googlade detta,
där var det iallafall tydligt: 80mm mellan mark och bilens lägsta punkt (inkl avgassystem).

MRapollo
7 maj 2009 · 400 Inlägg

okej men då är det lugnt för mig då smile

påsen If your not out of control, your not in control
7 maj 2009 · 686 Inlägg

Det dem är hårdast på med höjden på bilen är att dem måste klara av att köra den på bromsrullarna och att bilen ska komma upp på lyften utan att något tar emot.

Ett par polare här i Älmhult har fått 2:a på för stummt chassi, detta för att dem kört med hårda dämpare och fjädrar, men dem har bara åkt och ombesiktigat på annat ställer och där har dem inte sagt något om det.

Så vad jag vet så är det så att så länge man kommer ner på bromsrullarna och upp på lyften så brukar dem inte bry sig om hur låg bilen är, men tänk på att fjädrarna INTE får lossna från sina infästningar på något vis när dem hissar upp bilen.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
_fille_
7 maj 2009 · 83 Inlägg

fick köra på lastbils sidan när jag var på SBP senast mä ssaben

Saab 9-3 SC (2008)
Boostrider Försöker iaf
7 maj 2009 · 1 998 Inlägg

Ska ju snart besikta tror ja å min bil är ganska låg nu. Fjädringsvägen är kanske 7-8 cm men de är så hårda dämpare så när man ä 2 pers som försöker få ner den så går de kanske max 3-4.

Räknas de som för kort fjädringsväg?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
MRapollo
7 maj 2009 · 400 Inlägg

får se hur det går på bes går det så går det men min ska sänka 60mm fram nu nästa veckan bak vet ja inte hur mkt den är sänkt det sitter gula koni dämpare bak dom är sänkt till max tror jag smile

air_denka Volvo turbo trimmare
7 maj 2009 · 195 Inlägg

En manta i överkalix här fick lägga plankor för att ta sig in på besiktningen i luleå. Men den gick igenom. Fjädrarna hoppade inte ur vid lyft så den klara sig. Var nätt och jämt att den tog sig upp på bromsrullarna..

Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
7 maj 2009 · 311 Inlägg

Min rod fastnade i garagetröskeln (5-10cm, beroende på vart man mäter) när jag skulle köra in den, tvärstopp!
Höjden mellan mark och framvagn är x-tremt låg.
För att få in domkraften under framvagnen så måste jag lyfta bakändan svinhögt med en annan domkraft så att framändan lyfter sig ett par cm, sen kan jag köra in en domkraft under framvagnen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang