4751
Sök

B230A går dåligt efter förgasarbyte

59 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#1
Bil: Volvo 740
Motor: B230A

Då var förgasaren rengjord och bytt till fräschare delar.
Monterade ihop allt och skulle testköra.. Den gick bra direkt efter bytet. Men när vi körde iväg så gick den SKIT. Den varvar inte något.. ungefär som när man ställde förmycket på ställbara munstycket på Zündappen när man var ung wink
Insugspackningen gick sönder när vi tog bort förgasaren.. Beställde en ny från Volvo men det skulle ta en vecka så vi gjorde en tempurär lösning med mjölkpakets packning.
Vi har dock inte provat om den läcker ifrån packningen, men ska det göra att den går som den gör isåfall?
Vi försökte ställa upp tomgången med hjälp av en skruv som satt på ovansidan av insuget.. Vi fick upp tomgången for ut och körde.. samma skit igen. Har testat att vrida den åt olika håll men inget bättre resultat.
Vid nyuppstart efter att den stått ett tag kan man varva upp den till ~4000rps men bara inom en minut.. Efter det går den MAX till ~2000rps och det går trögt.

Någon Volvo mekare som kan hjälpa? smile Vill få bort den från gården, haha!


Blyfot
829 Inlägg
4 maj 2009
#2
Drar dom luft vid insugs packninge så går dom inge bra alls.Fick du nålventilen på rätt ställe efter du hade isär förgasaren? Är membranet helt?Testa att spruta lite startgas runt om på motorn när den står på tomgång ökar varvet har du en luft läcka...

"bara en mor kan älska en sån son"

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 maj 2009
#3
Låter som skit i något munstycke tycker jag.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

59 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#4
Förgasaren är rengjord och spolad ren och membranet är nytt!


Blyfot
829 Inlägg
4 maj 2009
#5
Byte du nålventil?

"bara en mor kan älska en sån son"

59 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#6
Hur ser nålventilen ut? Är det den som bränslenålen går in i? Första gången jag och min vän öppnar på en Volvo förgasare.


Blyfot
829 Inlägg
4 maj 2009
#7
Vilken förgasar sitter på den? är pilburg eller stromberg? nålenventilen är den som sitter i botten på förgasaren som du kan ändra bränsle mängden med. Membranet kan ha skadas vid monteringen.
Senast redigerat av volvokrille12 (4 maj 2009)

"bara en mor kan älska en sån son"

59 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#8
Det är en Pielburg.
Går bränslemängden att ställa efter montering? Eller måste man isär med allt igen?
Står i handboken att man ställer tomgången med "mängdreglage skruven".. Den vi skruvade på. Är det den man ställer tomgången med? Boken visade 3 olika skruvar så man är liiite osäker. Skruven som skulle finnas på B23an fanns inte änns på förgasaren.
Senast redigerat av Kroffe (4 maj 2009)


Blyfot
829 Inlägg
4 maj 2009
#9
Nu är de länge sen ja skruvade pielburg men tror de sitter en skruv i botten på den också. Skruva på den och se vad som händer tillgång till co mätare är ett bra hjälpmedel. men glöm inte att använda startgas och leta efter eventuella läckage innan du ger dig in på något annat.

"bara en mor kan älska en sån son"

21 761 Inlägg
4 maj 2009
#10
Nålventilen är ju den som släpper fram bensinen till munstycket. Nålventilen påverkas av flottören, när flottörhuset är fyllt med bensin så flyter flottören upp och trycker in nålventilen så att inte förgasaren dränks i bensin.

Det är munstycket som man kan reglera bränslemängden med, men på Pierburg så tror jag att munstycket även sitter fast i en bimetallfjäder som finreglerar munstycket beroende på omgivningstemperatur. Är dock inte helt säker. smile

59 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#11
Testade att spruta startgas runt om insuget men den blev inge piggare eller tände till så antar att den inte läcker. Vi fick även ett tips om att man inte skulle byta nålen, vilket vi hade gjort. Vi öppnat upp förgasaren och bytte nål.. Sen satte vi oss glada i hågen och höll alla tummar! Vi körde exakt samma sväng som förra gången när bilen började gå dåligt, bara runt kvarteret, exakt samma sak hände! Vid fullgas så tvärsänktes varvtalet och gick SKIT.
Jag får för mig att den går bra när den är kall pga den får för fet blandning/mer bensin och sedan efter svängen runt kvarteret blir den varm och går ungefär som att man har choken i fast ännu sämre (nej, choken är inte i). Vad kan det då vara? Vi såg till att membranet satt korrekt och var helt.


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
4 maj 2009
#12
Sitter en stämskruv/mutter under förgasaren som man lämpligtvis tar med med 8mm´s hylsa, pröva att snurra lite på den och kolla ifall den går bättre, standardinställt så ska det vara (om jag inte helt har glömt) 2,5 varv ifrån skruvat i botten.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 maj 2009
#13
du har inte glömt att fylla på förgasar olja ? rör sig kolven i förgasaren upp när du gasar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

59 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#14
discokapten;
Har faktiskt inte rört den skruven.. Kan ju vara en idé att justera den. Vad gör den?

Turboforssen;
Förgasar olja fyllde vi på! Fyllde ändå upp. Den bör röra sig då den går kalas bra när man nyss startat upp den.


21 761 Inlägg
5 maj 2009
#15
Om dämpkolven i förgasaren kärvar så kan motorn gå mycket dåligt, när man gasar för fullt så kan kolven fastna i helt öppet läge. Har varit med om detta när jag bytte munstycke på en gammal Strombergare som satt i en 240, jag glömde att centrera när jag skruvade in det nya munstycket.

59 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#16
Problemet löst!
kolven innuti förgasaren som skall röra sig upp och ner för att ta in luft var stum. Vi tog upp förgasar toppen för att se vad fan som stod på.. Det sitter en plastbricka som håller fast membranet och på den ska det sitta en metallbricka som inte gör att plastbrickan trycks sönder.. På våran förgasare hade förra ägaren skitit i metallbrickan så plastbrickan  vad sönderdragen så det buktade plast innåt och tryckte på kolven.
Vi bytte plastbrickan och metallbrickan från den gamla förgasaren och vips så fungerar den smile
Tack för all hjälp.



Sök