sveddan skrev:
Snorre skrev:
Om lapplisa är mindre smart kan det funka men sitter regskyltarna på bilen så kommer boten på posten.. Ha i stället regskyltarna sittande i skylthållare fram och bak i stället för fastskruvade och ta loss dem i stället.. Det går inte så fort för dem att få bogsera bort bilen..
Det beror ju helt på hur bilen är parkerad, kan lova dig att det går mycket fortare än man tror om parkeringsvakten verkligen vill ha bort bilen!
För övrigt tycker jag att frågan i sig är ganska korkad (ursäkta uttrycket). Samhällets lagar och bestämmelser är lite mer avancerade än att kunna överlistas med simpla pojkstreck
Enligt svensk lag kan varken fastighetsägare, parkeringsbolag,polis eller privatpersoner flytta på en bil utan ägarens/andvändares medgivande.
Det gäller parkerade,krockade,övergivna fordon med.
ETT undantag finns från den lagen,om bilen utgör fara där den står för person eller miljön(oljeläckage).
Om en pundare lämnar en bil på din gräsmatta kan du inte flytta den om inte du har ägarens tillstånd utan att begå ett lagbrott.
Jag tycker att den lagen är helsjuk!
Råkade ut föe det här för ett par år sen då en socialt missanpassad persn lämnat en bil bakom verkstan och inte gick att få tag på,efter 8månader löste jag det själv.
Hällde ut lite spillolja på marken under bilen och ringde miljökontoret.
Dom utfördade ett tillstånd att frakta bilen till skroten.
A.E
bilverkstadsägare i 25år