2760
Sök

Har min polare rätt om avgassystemet?

562 Inlägg
14 juli 2006
Trådstartare
tja fan..

Har en liten fråga.. Jag har en Volvo 244 - 88 som jag personligen tycker låter lite tråkigt men jag vill dock inte lägga ut förmycke pengar på bilen. Så jag frågade min polare som jag tror är mäst kunnig innom volvo osv osv. Å han säger att jag inte behöver köpa et nytt avgassystem för att få den låta lite "colare" utan att jag bara tar bort sissta ljudämparen å köper lite vanliga rör från simons lr något billigt, bara det kmr låta under gränsen vad den nu är på? Om jag gör som han säger, kommer jag gå igenom besiktningen? Har ni några andra billiga förslag? Hur mycke kommer det gå på?!

Hjälp wink

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!

62 Inlägg
14 juli 2006
Kapa isär den gammla slut ljudämparen och ta ur dämpningen och sätt till baka! wink Kostar inget och fungerar!

562 Inlägg
14 juli 2006
Trådstartare
Åfan.. ska göra det då.. men hur fan ska jag kunna få temax allt när jag inte kan svettsa? i värst afall kan jag ju kolla med någon polare. men tack.. någon med andra förslag?

231 Inlägg
14 juli 2006
Slutdämparen är oftast den som dämpar mest. Att ta bort den ger troligtvis för högt ljud för besiktningen. Om du kollar på många sportsystem så saknas oftast den första dämparen. Köp en rörstump, två skarvmuffar och några klammer. Bara att fimpa av den dämparen och sätta dit röret, Om det är rakt dvs...

Verkar iofs lättare att byta ut bakre, men jag tror det blir för hög ljudnivå. Plocka då hellre ur innehållet ur den första dämparen...

http://www.ray.se/Katalog/VOLVO/VOLVO-02.htm
Senast redigerat av 9-5 AERO M-06 (14 juli 2006)

Wankel
1 080 Inlägg
14 juli 2006
skulle inte rekommendera att ta bort sista dämparen eftersom att snuten / besiktningen troligtvis kommer att klaga på det..
känner du nån med svets kan du komma undan billigt som fan bara genom att köpa lösa delar och svetsa ihop ett system..
vill du ha en firma som gör det åt dej kan jag säga att jag fick ge 2500 för ett simonssystem till min peugeot på avgaspiraten, monterat och klart...
Senast redigerat av StiFf (14 juli 2006)

MDS Västerås

562 Inlägg
14 juli 2006
Trådstartare
#9-5 AERO M-06

Det första altenativet verkar bra.. men tror ni det kmr gå igenom besiktningen? någo nso mvet elle rhar gjort det?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 juli 2006
jag besiktade bmwn utan främre ljuddämpare, gubben sa ingenting om ljudet, men han blev lite smågrinig för mina dtm-slutrör wink han fick nämnligen inte på avgasmätargrajen så värst lätt

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

The one and only
1 091 Inlägg
15 juli 2006
inga problem o berikta en 240 utan slutdämpare, det enklaste sättet o ta bort dämparn på är o köpa en 90graders böj som man sätter på där dämparn satt förut o sen ett rakt rör föra att få ut bakåt... men det bästa är o kapa av böjen som blir kvar o sen bara sätta på ett rakt rör bakåt

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Sök