3236
Sök

Varför man ska använda täckkåpa på pluspolen på batteriet!

blacken
12 maj 2009
#2
Det där har nog inte så mycket med att det saknades en täckkåpa på pluspolen att göra.
utan det har blivit en gnistbildning någonstan helt enkelt. Det kan hända även om man har en täckkåpa..

554 Inlägg
12 maj 2009
#3
Så har jag lyckats göra för massa år sedan.
Skulle starta Forden mitt i vintern.
Så för att få lite snurr på sakerna vid -28 grader så kopplade jag tvärs över så jag fick 24 volt.
Bilen startade med en gång och när jag blixtsnabbt skulle rycka bort startkablarna så small det.
Kan intyga att batterisyra gör ont i ansikte och ögon.


1 675 Inlägg
12 maj 2009
#4
Det batteriet på bilden såg ganska gammalt ut. Kör du med ett nytt frächt batterie behöver du nog inte va orolig. Aldrig använd nån skydd på min och aldrig hänt nåt.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

RM-operatör
667 Inlägg
13 maj 2009
#5
Alla länder har inte lika höga krav på att batteriet ska sitta fast ordentligt, som vi har.
Så rent teoretiskt kan man alltså vara ute och åka med ett löst batteri, träffa ett gupp, batteriet hoppar upp och kortsluts emot huven. Poff!
Så skydd på polerna och fastsatt batteri känns som en rätt billig och enkel säkerhetsåtgärd:P


660 Inlägg
13 maj 2009
#6
ShyGuy skrev:
Så rent teoretiskt kan man alltså vara ute och åka med ett löst batteri, träffa ett gupp, batteriet hoppar upp och kortsluts emot huven. Poff!

Har har råkat kortslutit mitt batteri några gånger men det krävs mycket för att det ska smälla, ett gupp är inte tillräckligt för att sådan gasutveckling/värme ska uppstå eftersom kontakten endast är ögonblickligen.

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Kanon..
1 473 Inlägg
13 maj 2009
#7
Soderqvist skrev:
ShyGuy skrev:
Så rent teoretiskt kan man alltså vara ute och åka med ett löst batteri, träffa ett gupp, batteriet hoppar upp och kortsluts emot huven. Poff!

Har har råkat kortslutit mitt batteri några gånger men det krävs mycket för att det ska smälla, ett gupp är inte tillräckligt för att sådan gasutveckling/värme ska uppstå eftersom kontakten endast är ögonblickligen.

//Soderqvist

Jo det är mer än tillräckligt...
Bara för att du haft flyt de gånger du kortslutit batteriet o det inte hänt nåt, det ska du vara tacksam över...


854 Inlägg
13 maj 2009
#8
Jag råkade kortsluta mitt optima här om dagen. Sprakade lite när slangklämman smälte tongue


Gödseldräng
4 529 Inlägg
13 maj 2009
#9
har kortslutit många batterier av misstag men bara blixtrat lite
enda gången de small var när jag råka kortsluta när laddaren satt på
bildas knallgas då och de small rejält ^^


112 Inlägg
13 maj 2009
#10
Har  själv erfarenhet av kortsluta ett par lastbilsbatterier, skulle ge starthjälp o drog dom fel, alla 4st 12v batterierna small, och jag var imellan två lastbilar, VILKEN SMÄLL!!!, som dynamit harri sa. Tror det är därför jag har så dålig hörsel... va?


BMW ///M3
404 Inlägg
13 maj 2009
#11
så länge batteriet inte är helt urladdat så behöver du inte vara rädd för att de ska smälla men för säkerhetens skulle så jorda alltid så långt ifrån batteriet som möjligt
Senast redigerat av laaaarsson (13 maj 2009)



Sök