3488
Sök

Hjälp volvo 850 glt -92 kokar hela tiden, vad är det för fel :(

406 Inlägg
27 april 2009
#21
Marlboroman skrev:
Termostaten kan ha låst sig. Det går att köra utan, men då komemr det ta lång tid innan den komemr upp i rätt temperatur om den ens gör det, så man bör inte åka utan hur länge som helst.

Hum vad pratar du om? Termostaden ska ju bara slå på fläckten när det blir för varmt:/ Den värmer ju inte upp vattnet. Det går ju en jord dig och två strömkablar. Den ena går det ström i och när termostaten känner att det blir förvarm leds den strömen över till den andra strömkabeln och slår på fläckten.

Till frågan nu. Troligen kan din kylare ha soppat igen. Hade samma fel på grannens bil och effter ett tag visade det sig att kylaren var igensatt. Prova men en dyrare kyllarrengöring och kör några mil. Är troligen stopp i kylaren och vattnet cirkulerar inte runt.

MvH Glenn Wiberg

406 Inlägg
27 april 2009
#22
brelasten skrev:
byt vattenpumpen

Nja koppla bort den övre slangen på kylaren och starta motorn. Om det inte kommer något  vatten så är troligen vattenpumpen trasig.

MvH Glenn Wiberg

321 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
#23
DJeXCute skrev:
brelasten skrev:
byt vattenpumpen

Nja koppla bort den övre slangen på kylaren och starta motorn. Om det inte kommer något  vatten så är troligen vattenpumpen trasig.

Så har jag testat !!!!!!!! det kom inge vatten !!!!!!!! yikes


321 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
#24
DJeXCute skrev:
Marlboroman skrev:
Termostaten kan ha låst sig. Det går att köra utan, men då komemr det ta lång tid innan den komemr upp i rätt temperatur om den ens gör det, så man bör inte åka utan hur länge som helst.

Hum vad pratar du om? Termostaden ska ju bara slå på fläckten när det blir för varmt:/ Den värmer ju inte upp vattnet. Det går ju en jord dig och två strömkablar. Den ena går det ström i och när termostaten känner att det blir förvarm leds den strömen över till den andra strömkabeln och slår på fläckten.

Till frågan nu. Troligen kan din kylare ha soppat igen. Hade samma fel på grannens bil och effter ett tag visade det sig att kylaren var igensatt. Prova men en dyrare kyllarrengöring och kör några mil. Är troligen stopp i kylaren och vattnet cirkulerar inte runt.

Men trycker man på nedre slangen på kylaren, så bubblar det i expansionkärlet, alltså inge stopp ? yikes


406 Inlägg
27 april 2009
#25
frightnight skrev:
DJeXCute skrev:
brelasten skrev:
byt vattenpumpen

Nja koppla bort den övre slangen på kylaren och starta motorn. Om det inte kommer något  vatten så är troligen vattenpumpen trasig.

Så har jag testat !!!!!!!! det kom inge vatten !!!!!!!! yikes

Okej brukar rina sagta ut. Men tror att din pump har gått då:(

MvH Glenn Wiberg

406 Inlägg
27 april 2009
#26
frightnight skrev:
DJeXCute skrev:
Marlboroman skrev:
Termostaten kan ha låst sig. Det går att köra utan, men då komemr det ta lång tid innan den komemr upp i rätt temperatur om den ens gör det, så man bör inte åka utan hur länge som helst.

Hum vad pratar du om? Termostaden ska ju bara slå på fläckten när det blir för varmt:/ Den värmer ju inte upp vattnet. Det går ju en jord dig och två strömkablar. Den ena går det ström i och när termostaten känner att det blir förvarm leds den strömen över till den andra strömkabeln och slår på fläckten.

Till frågan nu. Troligen kan din kylare ha soppat igen. Hade samma fel på grannens bil och effter ett tag visade det sig att kylaren var igensatt. Prova men en dyrare kyllarrengöring och kör några mil. Är troligen stopp i kylaren och vattnet cirkulerar inte runt.

Men trycker man på nedre slangen på kylaren, så bubblar det i expansionkärlet, alltså inge stopp ? yikes

Okej. Jo det gjorde det på hans med. Vi spolade igenom hela systemet och det fungerade. Men han fick ändå ingen värme och motorn blev varm som satan. Och då visade det sig att det var massa skit i kylaren som gjorde att vattnet inte han kylas ner helt. Och Termostaten gör bara nutta då du står stilla. Kör du så kyler ju lufften som pressas mot bilen.

MvH Glenn Wiberg

321 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
#27
DJeXCute skrev:
frightnight skrev:
DJeXCute skrev:

Hum vad pratar du om? Termostaden ska ju bara slå på fläckten när det blir för varmt:/ Den värmer ju inte upp vattnet. Det går ju en jord dig och två strömkablar. Den ena går det ström i och när termostaten känner att det blir förvarm leds den strömen över till den andra strömkabeln och slår på fläckten.

Till frågan nu. Troligen kan din kylare ha soppat igen. Hade samma fel på grannens bil och effter ett tag visade det sig att kylaren var igensatt. Prova men en dyrare kyllarrengöring och kör några mil. Är troligen stopp i kylaren och vattnet cirkulerar inte runt.

Men trycker man på nedre slangen på kylaren, så bubblar det i expansionkärlet, alltså inge stopp ? yikes

Okej. Jo det gjorde det på hans med. Vi spolade igenom hela systemet och det fungerade. Men han fick ändå ingen värme och motorn blev varm som satan. Och då visade det sig att det var massa skit i kylaren som gjorde att vattnet inte han kylas ner helt. Och Termostaten gör bara nutta då du står stilla. Kör du så kyler ju lufften som pressas mot bilen.

Passar en kylare från en 740 till 850 ?


406 Inlägg
27 april 2009
#28
frightnight skrev:
DJeXCute skrev:
frightnight skrev:

Men trycker man på nedre slangen på kylaren, så bubblar det i expansionkärlet, alltså inge stopp ? yikes

Okej. Jo det gjorde det på hans med. Vi spolade igenom hela systemet och det fungerade. Men han fick ändå ingen värme och motorn blev varm som satan. Och då visade det sig att det var massa skit i kylaren som gjorde att vattnet inte han kylas ner helt. Och Termostaten gör bara nutta då du står stilla. Kör du så kyler ju lufften som pressas mot bilen.

Passar en kylare från en 740 till 850 ?

Inte en aning. Bättre att betala ca 200 för medlet och få ett kylarsystem som är som nytt:P

MvH Glenn Wiberg

20 Inlägg
13 maj 2009
#29
hade samma problem på bmw 525 troddde de va toppen men kollade vattenpumpen å då va den skrot sen gick den klockrent hade samma symtom med att den övre kylarslangen va varm men den undre va kall..  så skulle tro att de är vattenpumpen..

It´s my way or the high way

20 Inlägg
13 maj 2009
#30
på bmw är vattenpumpen gjord i bakelit el hård plast vet inte hur den ser ut på 850i men kan vara så att plasten gått sönder som på min å då snurrar ändå remskiva fast själva fläkten har gått av som på min

It´s my way or the high way


Sök