Fälgvårdstips!

Kewin Älskar tysk konst!
28 april 2009 · 88 Inlägg

Har köpt ett par nya svarta fälgar med polerad kant. Är ganska grön i området så jag undrade om någon hade lite fälgvårdstips till mig då jag helst vill behålla de i så gott skick som möjligt big_smile

Tänker främst på:
Hur jag ska tvätta de?
Vad är absolut förbjudet att göra?
Är det okej med högtryckstvättar?
Bör jag ha några/någon speciell produkt för fälgarna?


Väldigt tacksam för svar smile

81an
28 april 2009 · 566 Inlägg

Ja brukar inte använda mer än bilschampo. Sen när ja såg att min polerade kant började bli lite matt. Så tog ja autosol. Fick bort repor och glansen blev många ggr bättre.

dumpiz_
28 april 2009 · 62 Inlägg

autosmarts fälgrengöring funkar fint,är helnöjd iaf!

Saab 9000 2.3T "Hussein" (1997)
BMW E39 "530i" (2001)
Phukk3d
28 april 2009 ·

Tjena!

Det finns en rekondfirma i Arlöv (Malmö), som heter VONNE och de har en helt sinnessjukt vass fälgrengöring som heter Protex. Bara spraya på, låt sitta någon minut (som andra fälgrengöringsmedel) och sen spola av med högtryckstvätten. Använder den på mina fälgar och jag blir lika förvånad av resultatet varje gång jag använder medlet.

Annars fungerar Sonax fälgrengöring också väldigt bra och det är kanske aningen lättare att få tag på.



- Phukk3d wink

Galic_Andro Sthlm(s)low Familia
29 april 2009 · 1 177 Inlägg

Fick höra att Sonax fälgrengöring inte är sådär skonsam mot polerad kant, han kanske menade obehandlad kant då, din polerade kant kanske är klarlackerad, men skulle inte testa om jag vore du roll

| Sthlm(s)low @ facebook | | wescrape |
BMW 518i E28 "Respect Your Elders" (1988)
Kewin Älskar tysk konst!
30 april 2009 · 88 Inlägg

Galic_Andro skrev:
Fick höra att Sonax fälgrengöring inte är sådär skonsam mot polerad kant, han kanske menade obehandlad kant då, din polerade kant kanske är klarlackerad, men skulle inte testa om jag vore du roll

Ah den är klarlackerad. Vad bör jag använda istället?

Bjork OEM <3
30 april 2009 · 6 957 Inlägg

Kewin skrev:

Galic_Andro skrev:
Fick höra att Sonax fälgrengöring inte är sådär skonsam mot polerad kant, han kanske menade obehandlad kant då, din polerade kant kanske är klarlackerad, men skulle inte testa om jag vore du roll

Ah den är klarlackerad. Vad bör jag använda istället?

Hört att naturavfettning (Typ OK/Q8) funkar bra..

OEM <3
Galic_Andro Sthlm(s)low Familia
30 april 2009 · 1 177 Inlägg

Bjork skrev:

Kewin skrev:

Galic_Andro skrev:
Fick höra att Sonax fälgrengöring inte är sådär skonsam mot polerad kant, han kanske menade obehandlad kant då, din polerade kant kanske är klarlackerad, men skulle inte testa om jag vore du roll

Ah den är klarlackerad. Vad bör jag använda istället?

Hört att naturavfettning (Typ OK/Q8) funkar bra..

Jag avfettade med OKQ8 Naturavfettning på min obehandlade kant och nylackerade centrum, blev inte ett enda eftermärke, så jag antar att den funkar minst lika bra på klarlackerad yta wink

Lycka till!

Mvh Andro

| Sthlm(s)low @ facebook | | wescrape |
BMW 518i E28 "Respect Your Elders" (1988)
Bjork OEM <3
1 maj 2009 · 6 957 Inlägg

Galic_Andro skrev:

Bjork skrev:

Kewin skrev:

Ah den är klarlackerad. Vad bör jag använda istället?

Hört att naturavfettning (Typ OK/Q8) funkar bra..

Jag avfettade med OKQ8 Naturavfettning på min obehandlade kant och nylackerade centrum, blev inte ett enda eftermärke, så jag antar att den funkar minst lika bra på klarlackerad yta wink

Lycka till!

Mvh Andro

Ska fortsätta med detta medlet på mina för det verkar ganska skonsamt smile

OEM <3
zerostyle DKW
14 maj 2009 · 197 Inlägg

Lånar tråden lite, någon som vet ett skonsamt men effektivt sätt att få bort asfaltsfläckar på den polerade kanten? smile

MRapollo
14 maj 2009 · 400 Inlägg

lånar tråden lite oxå hehe har en fråga jag har nylackade fälgar hemma lackade hur ska ja göra för att få bort smutsen bäst? vågar inte riktigt köra me avfettning eller fälgspray är rädd för att färgen ska försvinna då har lagt 4 lager fälglack och 5 lager klarlack tongue

Tioxx
14 maj 2009 · 20 Inlägg

Ett tips.. vaxa fälgarna så lossar skiten/sotet hur lätt som helst!

..If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white?
MRapollo
14 maj 2009 · 400 Inlägg

Elda skrev:

MRapollo skrev:
lånar tråden lite oxå hehe har en fråga jag har nylackade fälgar hemma lackade hur ska ja göra för att få bort smutsen bäst? vågar inte riktigt köra me avfettning eller fälgspray är rädd för att färgen ska försvinna då har lagt 4 lager fälglack och 5 lager klarlack tongue

jag kör alltid med avfettning på mina sprayburkslackade vita fälgar, 3 lager biltema färg så det är nog inga problem wink

okej tackar smile får väl la göra det börjar bli lite svarta nu (A)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang